פגע וברח: שיקול דעת או ענישה קלה מדי?
גזר הדין הקל שניתן לנהג שפצע ילד בינוני וברח מהזירה העלה לסדר היום את הדיון על העונשים שמוטלים על נהגים בתאונות הללו. לפי "אור ירוק" העונש הממוצע הוא שנתיים ו-7 חודשי מאסר. משפחות קורבנות: "הענישה בישראל מאוד מאוד קלה". שופט בדימוס: "לוקחים בחשבון פרמטרים רבים"
בשנת 2011 נעשה שינוי בחוק והעונשים בכל הקשור לתאונות פגע וברח הוחמרו. בין היתר נקבע כי נהג רכב שמעורב בתאונה שבה נפגע אדם, והיה על הנהג לדעת שיש נפגע, אך הוא לא עצר כדי לראות מה תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה - דינו מאסר של שלוש שנים.
החוק מתייחס גם למקרים חמורים יותר ממקרה רשלנות של נהג שהיה צריך להבין שיש מצב שפגע באנשים. במקרה שהנהג ידע על הפגיעה או ש"עצם את עיניו" בתאונה והפקיר את האדם שנפגע - דינו הוא שבע שנות מאסר. על פי החוק, אם נהג שהיה מעורב בתאונה שבה נגרמה חבלה חמורה לאדם או שהוא נהרג, והנהג לא עצר ולא הזעיק עזרה - עונשו יכול להגיע ל-14 שנות מאסר בפועל.
"ציפיתי ללפחות 15 שנות מאסר"
במבחן התוצאה העונשים שהוטלו על נהגים שהיו מעורבים ב"פגע וברח" קלים ממה שהחוק קובע. עם זאת ישנם גם כמה "מקרי דגל" שבהם הוטלו עונשים כבדים, אחד מהם הוא של העבריין שושן ברבי שהואשם כי דרס, הרג והפקיר שלוש נשים בשנת 2012, סבטלנה יגודייב (53), בתה שושנה יגודייב (25) ואלכסנדרה רובינוב (66) ז"ל.
ברבי פגע בנשים שחצו במעבר החצייה, נמלט מהמקום ואף שלח אדם אחר שיודה במעשים במקומו. אחרי כמה ימים של מרדף מטרתי אחריו הוא נתפס, אבל בסוף חתם על עסקת טיעון שבמסגרתה נמחק סעיף ההריגה והומר לגרימת מוות ברשלנות.
יתר העבירות, בהן הפקרה ושיבוש הליכי משפט, נותרו על כנן ובמאי 2014 גזר עליו בית המשפט המחוזי בלוד 11 שנות מאסר והוא חויב לפצות את המשפחות ב-150 אלף שקלים.
לריסה, בתה של רובינוב ז"ל, חושבת גם היום שהעונש שהוטל על ברבי לא מספק: "אני חושבת שהענישה בישראל מאוד מאוד קלה. כשבורחים צריך לקבל עונש חמור בהרבה. בסוף הוא (ברבי) קיבל 11 שנים, מהם 7 על הפקרה – כלומר על כך שהרג שלוש נשים. כמה זה יוצא כשאתה מחלק את זה לשלוש?".
"אמא שלי בסך הכל עברה את הכביש, הן מצאו את מותן על כלום. יכולות להיות תאונות, יש כאלו שבורחים, נכנסים להלם וחוזרים. כאן הוא לא מצא לנכון להזמין אמבולנס, היה לו קור רוח לברוח ולשכנע אדם אחר שייקח את זה על עצמו, הוא הסתתר שלושה ימים. ציפיתי לעונש של לפחות 15 שנות מאסר", היא הוסיפה.
מקרה מפורסם נוסף הוא זה של טל מור, שהורשע בהריגתו של רוכב האופניים שניאור חשין ז"ל, בנו של שופט העליון לשעבר מישאל חשין. מור הורשע בהפקרת פצוע ובנהיגה בהשפעת סמים ואלכוהול ונגזרו עליו 12 שנות מאסר בפועל ופיצויים של 30 אלף שקלים.
המקרים של מור וברבי קיצוניים בחומרתם, אבל במקרים רבים אחרים העונש לעיתים קל בהרבה, כמו למשל המקרה של דוד עמר. עמר מעולם לא הוציא רישיון נהיגה ולמרות זאת נהג, פגע והפקיר ילד בן 6, שנפצע באורח בינוני. בית המשפט המחוזי בירושלים הטיל עליו רק 26 חודשי מאסר.
עונש ממוצע של 31 חודשי מאסר
על פי נתוני עמותת "אור ירוק", 901 בני אדם נפגעו בתאונת פגע וברח בשנת 2016 ו-14 נהרגו בתאונות אלו. 63 מהנפגעים נפצעו באורח קשה. בעמותה טוענים כי הענישה בנושא מקילה מאוד. על פי בדיקה שהם ערכו, ב-71 פסקי דין שעסקו בתאונות "פגע וברח" נגזר עונש ממוצע של שנתיים ושבעה חודשים וקנס ממוצע של 2,179 שקלים בלבד.
ארז קיטה, מנכ"ל העמותה, אמר ל-ynet: "תאונות פגע וברח הפכו למכת מדינה, מעין נורמה חברתית שמתרחשת בכל יום כשאנשים פוגעים, בורחים ומפקירים את הפצוע להתבוסס בדמו בכביש. מדובר במעשה נבזי ולא מוסרי. בתי המשפט חייבים להחמיר בעונשם של אותם עבריינים שמפקירים פצועים בכביש כדי לשדר מסר חד וברור".
"תמיד ניתן לטעון שצריך להחמיר"
שופט התעבורה בדימוס, עו"ד אלי אנושי, טוען שהסיבה לעונשים היא שהתמונה בעבירות כמו "פגע וברח" היא הרבה יותר מורכבת: "תמיד ניתן לטעון שצריך להחמיר יותר. בפגע וברח צריך לשים לב איזה סעיף בחוק מיוחס לנאשם בהתאם לפגיעה ויש עונשים שונים".
"הייתה רפורמה של דיני ענישה במדינה, שופט צריך לנמק ולהסביר מדוע גזר עונש כזה או אחר. יש שיקול דעת בענישה שלוקחים בחשבון, לפי החוק, כמו שיקום, עבר פלילי, נסיבות אישיות, הודייה וחרטה, מצב נפשי בעת העבירה ועוד. חשוב לשים לב לנתונים המסוימים הללו בכל מקרה ומקרה", הוסיף עו"ד אנושי.
עם זאת הדגיש השופט בדימוס: "צריך להפריד בין מקרים שהפוגעים נמלטים לחו"ל למקרים אחרים. לא תמיד צריך לתת ענישה קיצונית. לעיתים לציבור גם אין מספיק מידע לשפוט, צריך לקרוא כל גזר דין לגופו, לרוב השופטים מנמקים ומסבירים היטב את החלטתם".