טינדר - אאוט, סבתא - אין: הבאבע שתקרע אתכם מצחוק
"קחו סוודר", "מענטש על גלגלים" ו"יהרוג אתכם להתקשר?" הן שלוש אפליקציות שהשיקה ג'ודית כהן, סבתא יהודייה עם שטיקים עסיסיים שיגרמו למצפון שלכם להתגלגל מצחוק. בעולם האמיתי מדובר בכלל בקמפיין תמיכה אמריקני לאוניברסיטה העברית, אבל הצופים ממאנים להאמין
הסבתא היהודייה שמשגעת את הרשת: הבן שלך זכר ללבוש סוודר? הבת לא ממהרת להתחתן? הנכדים לא זוכרים להתקשר? ג'ודית כהן כבר תסדר את העניינים עם האפליקציות המשוגעות שישרתו כל סבתא יהודייה עם סמרטפון.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מאחורי סדרת הסרטונים המשעשעת עומדים בכלל ידידי האוניברסיטה העברית בארה"ב (AFHU), שרוצים לגייס את הקהל האמריקני לתרום למען פיתוח עתידי של אפליקציות שימושיות יותר (ועוד כמה דברים שעושים באוניברסיטה העברית). גם "ג'ודית כהן" היא בכלל ברברה מאלי, שחקנית בת 84, שסיגלה בקלות רבה את המבטא היידישאי והגינונים היהודיים.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- "אתה הרב?" האיש שנאבק בגזענות הלבנה
- אחד מראשי המאבק החרדי: "אנחנו מצפצפים על מדינת ישראל"
- המדריך לחיים מוסריים בתרבות הרשע/
פרופ' רוחמה וייס
אבל מיתוס הסבתא היהודייה מוכיח את עצמו שוב, עם מיטב האפליקציות הדמיוניות שכבשו עד כה עשרות-אלפים. איילין הום עומדת מאחורי הסדרה המשעשעת מטעם ה-AFHU ואומרת ל-ynet כי "לכולם יש באבע (סבתא, ביידיש), וזוהי החוויה המשותפת האולטימטיבית של התרבות היהודית אמריקנית".
סטריאוטיפים שכול יהודי מכיר
הסבתא מתארת איך עובדת אפליקציית "זה יהרוג אותך להתקשר?": "אחרי שבוע ימים בלי שיחת טלפון, נשלחת הודעה אוטומטית ליקיריך: 1. 'עבר שבוע, יהרוג אותך להתקשר?' 2. 'אז לקחת את כספי הבר מצווה שנתתי לך, אבל עכשיו אני חסרת תועלת בשבילך?' 3. 'עדיין לא מתקשר? מה אני, כבד קצוץ?' 4. 'מה אם מישהו חטף אותי? האם בכלל היית יודע לאן לשלוח את הכופר?' 5. 'מה אם אני מתה? אני יכולה להיות מתה בזה הרגע. צלצל אלי'".
גם שני הסרטונים הבאים בסדרה הופכים בעיות ודאגות "סבתאיות" לאפליקציה יהודית חביבה, למשל זו שמעדכנת מתי לאהוביה קר והם לא מתלבשים כראוי - או איך אפשר לשדך רווקים יהודים פוטנציאליים לנכדה הסרבנית.
"התחלנו בסטראוטיפים, וטיפלנו בהם באופן אוהב", אומרת הום בחיוך. "הגענו לרעיון הזה דרך שידוך בין האיכויות המוכרות של הסבתא היהודייה לבין החיים בעולם המודרני".
הקהל הגיב בחיבוק גדול, וכמעט שכח שמדובר בסבתא מזויפת ובאפליקציה לא פחות מזויפת: "זה כמעט משעשע", הום אומרת, "אבל גולשים הגיבו: 'הלוואי שזו הייתה אפליקציה אמיתית, הייתי משתמשת בה'. עם זאת, מטרת הקמפיין ברשתות החבריות היא להרחיב את המודעות לאוניברסיטה בקרב קהל חדש וצעיר. אנחנו יודעים שבמובן הזה זה הצליח, והמסר אכן הגיע לאנשים חדשים. רצינו שזה יהיה כיפי וגם יתקשר עם אנשים דרך הומור, כי הומור עובד. ורצינו לאזן את כל הדברים המאוד רציניים וחשובים שיש שם, עם משהו שהוא יותר קליל".