אוטותל והעירייה גנבו לנו חניה
דעה: מקומות החניה המוקצים לטובת מיזם אוטותל ממשיכים לעורר תרעומת בקרב תושבים שמגלים פעם אחר פעם עד כמה ההחלטה הזו אינה מוצקדת, והיא ממש לא לבד. מחפש חניה זועם כותב ל-ynet
אני ממש מנסה, אבל קשה עד בלתי אפשרי להסביר עד כמה גדול הפער בין הרעיון שעומד בבסיסו של פרויקט אוטותל בתל אביב, לבין הביצוע המביך, התמוה והמדהים באיוולתו כאחד. נתחיל בכך שרעיון שימוש בצי כלי רכב למטרת שיתוף לטובת ייעול, חסכון צמצום עומסי תנועה והקטנת זיהום לא רק שאינו חדש בעולם, הוא אפילו מאד ותיק בישראל. לא המצאנו כאן שום דבר ולכן אפשר ואף כדאי היה ללמוד בציי רכב ענקיים שמתנהלים כך בישראל שנים רבות. צה״ל כדוגמה אחת, המשטרה כדוגמה אחרת, משרדי ממשלה ועוד מספר גדול למדי של גופים אחרים. מי בעצם לא.
לפני ארבע שנים וחצי: אוטו שיתופי בתל אביב
אלא שבאופן מדהים ומקומם כאחד, עיריית תל אביב-יפו המפוארת הצליחה גם לאמץ את הרעיון המצוין וגם להשחית אותו ביישום קלוקל. אין דרך אחרת שאפשר להשתמש בה לתאר את המצב האבסורדי שנוצר מאז הוזנק הפרויקט באופן ניסיוני. זה התחיל כמובן בהחלטה על רכישת מכוניות. איך אפשר להצדיק בעידן הנוכחי בו ברור לכולם שהנעה נקייה היא העתיד הזוכה בין היתר לתמיכת המדינה במיסוי, רכישת מכוניות מונעות בנזין היא חלמאות במקרה הטוב, וקמצנות לא מובנת במקרה הפחות טוב והריאלי.
זיהום אוויר בסביבה עירונית עמוסת תושבים הוא עניין קריטי. תושבי העיר יודעים (ונושמים) את זה, בכירי העירייה מודעים (ומתעלמים) ומנהלי הפרויקט, ובכן, כנראה שבחרו בסופו של דבר בפתרון שיותיר בכיסם כמה שיותר כסף. אין אפשרות אחרת הרי, שכן בכל עיר בעולם מנסים להפחית כמה שניתן את הזיהום באינספור אמצעים. חניה חופשית ו-או ייחודית לרכב חשמלי, תשתית מתקדמת, אפילו נתיבי נסיעה. בארץ? הפרויקט שאמור לנקות, דווקא מזהם. בניגוד אגב להבטחה הראשונית שניתנה בתחילת 2013, לפיה בתחילה יושכרו כלי רכב היברידיים, ואחר כך חשמליים.
ולנושא כאוב עוד יותר - גניבת מקומות החניה המעטים בעיר, או שריון 520 מקומות חניה בלעדיים ל-260 כלי הרכב בפרויקט. תל אביב, עיר שסובלת באופן היסטורי ממצוקת חניה הולכת וגדלה, שמסרבת להתמודד עם המצוקה הזו באופן רציני ומתחשב (לא, אישור חניה על מדרכה זו לא התמודדות רצינית, ולא מתחשבת), משריינת עבור מיזם אוטותל שני מקומות חניה פריבילגיים לרכב, תענוג שאף תושב משלם ארנונה לא מקבל. אם לא די בכך, כלי הרכב של המיזם יכולים לחנות ללא תשלום בכל מקום כחול-לבן פנוי. מרשים, בעיקר כשרואים חניית אוטותל פנויה לגמרי בשעת הלילה ברחוב בלתי אפשרי לחניה, ושתי מכוניות אוטותל חונות בסמוך על כחול-לבן נדיר.
ועוד עניין קטן, אבל חשוב. הפרויקט הזה עולה 100 מיליון שקל לקופת העירייה, לא סכום זניח. אפשר בסכום הזה לעשות המון לטובת תושבי העיר, אבל הוחלט דווקא להשקיע אותו במיזם במקום בתחבורה ציבורית זולה וראויה, וגם לקחת מקומות חניה יקרים, וגם לדרוש תשלום מופקע עבור שכירת הרכב (כן, הסכום מופקע). אבסורד מוחלט.
עיריית תל אביב מגיבה בדרך כלל שאינה אחראית למצב החניה בעיר, אלא שבפועל היא-היא המנהלת את מדיניות החניה. ברצותה היא לוקחת מקומות חניה מהציבור לטובת פרויקטים שונים, ברצותה היא מעניקה אותם לאוטותל או לקאר2-גו ועוד היד נטויה. העירייה גם מספרת שאינה אחראית לתחבורה הציבורית המקרטעת בעיר, ובפועל יש לה אינספור כלים לשפר זאת.
פרנסי העיר ומנהלי הפרויקט יודעים לספר שבעזרת אוטותל תושבים יוותרו על רכב שני (בטח), יחסכו ביוקר המחיה המשפחתי (נו באמת) ותקטן מצוקת החניה (בחלום). בפועל המצב שונה. מיזם שנולד בחטא מתפתח לפארסה פיננסית ותחבורתית, שבעיקר מעוררת זעם ותחושת חוסר אונים בקרב התושבים שמסתובבים שעות במטרה לחפש מקום חניה פנוי ומגלים רק משטח הממתין למכונית שנהגה העדיף לחנות במורד הרחוב.
*הכותב (שם בדוי) הוא תושב תל אביב