אנוכיים ליד החלון, חברותיים במעבר: הפסיכולוגיה שמאחורי הישיבה במטוס
האנשים בעולם מתחלקים לשני סוגים – אלה שאוהבים לשבת ליד החלון בטיסות ומי שמעדיף את המעבר. לכל מקום יתרונות וחסרונות, אך פסיכולוגים לא מהססים לקשור בין ההעדפה לתכונות אופי עמוקות. השתתפו בסקר ynet וגלו משהו חדש על הנפש שלכם
היכן אתם מעדיפים לשבת במטוס – ליד החלון או במעבר? פסיכולוגים ששוחחו עם עיתון ה"טלגרף" הבריטי טוענים כי התשובה לשאלה הפשוטה הזאת מלמדת לא רק על העדפת המושב בטיסה עצמה, אלא גם על נפשו ואופיו של הנוסע.
הפסיכולוגית ד"ר בקי ספלמן טוענת כי "נוסעים שמעדיפים לשבת ליד החלון אוהבים להיות בשליטה. הם נוטים להאמין בתפיסת חיים של 'כל אדם לעצמו', ולעתים קרובות הם מתרגזים בקלות. הם גם מעדיפים לחיות בבועה משלהם. הגיוני להניח שמי שמעדיף את המעבר הם אנשים מאופקים יותר שנוטים פחות להתרגז ויותר מתחשבים באחרים. או שהם סובלים מקלסטרופוביה או בעלי שלפוחית שתן רגישה".
הפסיכולוגית ההתנהגותית ג'ו המינגס מסכימה עם הדברים ומוסיפה: "מי שמעדיפים את הכיסא שליד החלון נוטים להיות יותר אנוכיים. הם גם פחות חרדתיים, נוסעים מנוסים שמספיק בטוחים בעצמם כדי להפריע לאחרים".
לדבריה, "נוסעים שמעדיפים את המעבר לעתים קרובות יהיו יותר חברותיים ולחלוטין ממושמעים. גם יותר סביר שהם יהיו נוסעים חסרי מנוח והסיכוי שיירדמו בזמן הטיסה נמוך יותר".
בעיתון ציינו כי היתרון בישיבה ליד החלון הוא כמובן האפשרות להביט בנוף ולהישען על משטח יציב, אך החיסרון מורגש בכל פעם שרוצים לקום וללכת לשירותים או סתם לצעוד כמה צעדים כדי להשתחרר.
מי שיושב ליד המעבר חופשי כמובן לנוע ברחבי המטוס מתי שמתחשק לו מבלי להטריד איש. החיסרון הוא שבזמן שתירדם ייתכן שהנוסע שלצדך יבקש לצאת אל המעבר ויעיר אותך. גם עגלת המזון של הדיילים יכולה לפגוע בברך סוררת שבולטת החוצה. על הכיסא האמצעי חבל לבזבז מילים – הוא הגרוע מכולם ויש לו את החסרונות של שני הכיסאות שלצדו, מבלי אף אחד מהיתרונות.
בסופו של דבר, סיכמו ב"טלגרף", הכל מסתכם בשאלה אחת: האם אתם מעדיפים להעיר את הנוסע שלצדכם או שהוא יעיר אתכם, להפריע לו או שהוא יפריע לכם?
אז איזה מקום יותר פופולרי? אנליסט אתר Airline Weekly סת' קפלן אמר כי החלוקה כמעט שווה: "בהתבסס על סטטיסטיקה של חברת תעופה אחת, ושיחות עם אנשי הנהלה של חברות אחרות, החלוקה שווה באופן מדהים. החלון עדיף על המעבר באחוז אחד בלבד".
מחקר שנעשה על ידי ענקית התיירות אונלין אקספדיה ב-2014 מצא ש-55 אחוז מהנוסעים העדיפו את מושב החלון לעומת 45 אחוז שבחרו במעבר. ב-2016 חשפה החברה כי 34 אחוז מהנוסעים היו מוכנים לשלם תוספת כדי לשבת ליד החלון, בעוד שרק 15 אחוז מהנוסעים היו מוכנים לשלם עבור מקום במעבר.
דו"ח של אתר Quartz הציג נתונים כמעט זהים, אך ציין גם כי יותר גברים העדיפו את מושב המעבר מאשר נשים.