10 חודשים אחרי ההבטחות: נסיעה מת"א לירושלים עדיין אורכת כשעה
כביש 1 הורחב, מנהרות הראל נפתחו, הנתיב השלישי יצא לדרך - ועדיין אין תרופה לפקקים בדרך לבירה. בפעם הרביעית מאז ינואר בדק ynet כמה זמן לוקח להגיע לירושלים בבוקר וגילה שמעט מאוד השתנה, אם בכלל. במשרד התחבורה ממשיכים להתעקש: "שדרוג כביש 1 הוא הצלחה חסרת תקדים"
הדרך לירושלים מתארכת והולכת: למרות אזהרות המומחים שהרחבת כביש 1 תביא להקלה זמנית בלבד, התעקשו במשרד התחבורה לפתוח אותו ולא לשריין נתיב לתחבורה ציבורית. עם פתיחת הנתיב אכן הורגשה הקלה, אולם מאז נראה שהמצב חזר לקדמותו. ומה עלה בגורל הבטחתו של שר התחבורה ישראל כץ לנסיעה בת 35 דקות מתל אביב לירושלים? נתקעה בפקקים, והנסיעה אורכת 60-55 דקות.
בינואר נחנכו מנהרות הראל, שהיו אמורות לקצר את העומסים בדרך לבירה. כבר ביום הפתיחה מדדו צוותים מ-ynet שעה וחצי של נסיעה מתל אביב לירושלים ושעה ו-44 דקות בכיוון ההפוך. במשרד התחבורה הסבירו שבאותו בוקר אירעה תאונת דרכים בין ירושלים לנווה אילן והוסיפו שרק במאי ייפתחו שלושת הנתיבים משער הגיא ועד לגינות סחרוב, ואז תורגש הקלה. השר כץ אמר אז: "אני מזמין את כלי התקשורת לסקר את זה, בדיוק כמו שעשו עכשיו".
אומנם לא קיבלנו הזמנה, אבל בכל זאת הגענו ב-30 במאי ב-8:00 בבוקר כדי למדוד את הנסיעה שוב. הנתיב הנוסף טרם נפתח אז למרות ההבטחות, נסיעה מקיבוץ גלויות לצומת גינות סחרוב שבעלייה לבירה עדיין ארכה שעה (הדרך חזרה - 50 דקות). מומחים הזהירו שהרחבת הכביש תיצור הקלה בהתחלה אך לאחר מכן יעלה הביקוש על ההיצע. פרופ' יודן רופא, מרצה בכיר לתכנון עירוני מאוניברסיטת בן-גוריון, צפה את הבאות: "יפתחו נתיב נוסף, אז תגיע לפקק אחרי הסיבוב הבא. אין דרך לפתור פקקים באמצעות סלילת כבישים. מה שיקל על הפקקים זו קודם כול העברת נוסעים לתחבורה ציבורית ויצירת רשת מפותחת של כבישים".
ימים לאחר בדיקת ynet נפתח הנתיב השלישי לשני הכיוונים ואכן הורגש שיפור מסוים. נסיעה מקיבוץ גלויות לצומת גינות סחרוב נמשכה 48 דקות, והדרך חזרה 38 דקות, זמן שהתקרב להבטחות השר כץ.
משרד התחבורה שלל את הצעת ארגון "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית, לפתוח את הנתיב השלישי כנתיב בלעדי לתנועת אוטובוסים. מנכ"לית המשרד קרן טרנר איל הסבירה: "מהבדיקות שעשינו עלה שאם ניקח את הנתיב השלישי לטובת הנושא ממחלף שער הגיא למחלף הראל, לא נשפר את האוטובוסים ונעכב את הרכב הפרטי".
אתמול ערך צוות ynet את הנסיעה בפעם הרביעית. בשעה 7:52 יצאנו ממחלף קיבוץ גלויות, וכבר לפני מחלף לטרון החלו עומסי תנועה. פקק השתרך מצומת מוצא ועד לצומת גינות סחרוב, שאליה הגענו בשעה 8:47, לאחר 55 דקות. הדרך חזרה ארכה לא פחות משעה. היא החלה בשעה 9:02 והמשיכה בנסיעה רציפה עד לעומסים במחלף לוד. גם הפעם היה הפקק המרכזי לקראת תל אביב, מעט אחרי מחלף שפירים. נסענו בכביש 1 ולא עלינו על הנתיב המהיר, שעלות האגרה בו הבוקר הייתה 17 שקל.
בסופו של דבר זמן הנסיעה נשאר דומה לפני הוספת הנתיב ואחריה. האם במשרד התחבורה הפנימו את המסר שמומחים חוזרים עליו? ב"ידיעות אחרונות" פורסם שהשר כץ שוקל דווקא לאפשר שטח נסיעה נוסף בשול הדרך.
משרד התחבורה: זו הצלחה חסרת תקדים
מומחים ממליצים לפתח תחבורה ציבורית יעילה ומהירה ולהעדיפה על פני הרחבת כבישים לרכבים פרטיים. לפי הבטחות משרד התחבורה בעבר, במרס הקרוב הייתה אמורה להתחיל לפעול הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים ובחזרה (נסיעה של 30-28 דקות). אלא שמסתמנת דחייה של ארבעה חודשים לפחות בהפעלת הקו, וגם תדירות הרכבות בשעות העומס קוצצה משמעותית ותעמוד על שתיים בלבד בשעה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שדרוג כביש 1 מתל אביב לירושלים, בקטע שבין שער הגיא לגינות סחרוב, מהווה הצלחה חסרת תקדים. לראשונה מזה עשרות שנים נעלמו הפקקים ועומסי התנועה בקטע הכביש המשודרג.
"מאז שכביש 1 נפתח לתנועה מלאה בשני כיווני הנסיעה (יוני 2017), חל שיפור ניכר בזרימת התנועה ובמהירות הנסיעה בכל הקטעים ששודרגו, זאת בניגוד לכל הנבואות השחורות. 100 אלף הנהגים והנוסעים העולים בכל יום לירושלים ויוצאים ממנה, מהווים עדות חיה לשיפור המשמעותי שחל בכביש בעקבות השדרוג".
עוד נמסר מהמשרד כי "ממחקר שבוצע על ידי חברת נתיבי ישראל עולה כי מהירות הנסיעה הממוצעת בקטעי הדרך ששודרגו עלתה ב-35%, לעומת מהירות הנסיעה טרם תחילת העבודות בכביש. יתרה מכך, בעקבות השיפור המשמעותי בזרימת התנועה חל גם גידול דרמטי במספר כלי הרכב הנעים בכביש, דבר שהביא לצמצום עומסי התנועה בכביש 443 העובר דרך מודיעין".