עיריית הרצליה נגד הוותמ"ל: תקדם לבד תוכניות לבניית 7,000 יח"ד
העירייה תפסיק השת"פ עם הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים, ותמשוך ממנה את התוכניות הבנייה האלה. הסיבה: האוצר ורמ"י החליטו מתכננים לבנות שכונה בת 10,000 דירות על השטח של שדה התעופה בהרצליה בניגוד לדעת העירייה
דרמה בעיריית הרצליה: מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה החליטה לפעול להפסקת שיתוף הפעולה עם הוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), ומשיכת תוכניות לבניית כ-7,000 דירות בעיר שהוותמ"ל צפויה לאשר, כדי לקדמן בעצמה באמצעות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.
בנוסח ההחלטה נכתב כי "הוועדה המקומית מתנגדת לכך שהתוכניות יטופלו בוותמ"ל ומבקשת מהממשלה לבטל את ההכרזה (על התוכניות כמתחם מועדף לדיור. א"ג) ולהעביר את התוכניות לוועדה המחוזית".
ראש העירייה משה פדלון הסביר כי ההחלטה התקבלה לאחר שאתמול (ג') נודע על תוכניות משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבנות שכונה בת 10,000 דירות על השטח בו שוכן כיום שדה התעופה הרצליה. כל זאת במסגרת הסכם בין שישה גופים ממשלתיים שונים, שקבע כי בסיס הטכני בחיפה יועתק לכרמיאל, ובמקביל יועבר שדה התעופה בהרצליה לחיפה, ובמקומו ייבנו כאמור 10,000 יח"ד. גם מוזיאון בתי האוסף ליד נווה צדק יפונה לטובת 750 דירות.
"היה לנו משא ומתן עם רמ"י על מספר יחידות הדיור בשדה התעופה, והסכמנו על 1,600 בלבד", אומר פדלון. "אין היום במקום תשתית אפילו ל-1,000 יח"ד, אין כביש גישה, אין תחנת רכבת, אין מקורות מים ותשתית לביוב, סתם זורקים מספרים. החיפזון מהשטן. מדובר פה בבנייה של עיר לשנים האחרונות קדימה. צריך לטפל בתוכניות האלה בצורה מקצועית מדודה ולקחת בחשבון את כל המרכיבים".
לשאלה האם ההחלטה התקבלה בלחץ התושבים ובשל מערכת הבחירות המוניציפאלית שתיערך בשנה הבאה, ענה פדלון: "אין שום קשר למערכת הבחירות, חשוב לי לדאוג לאיכות החיים והסביבה של תושבי הרצליה".
ניתן לקדם תוכנית גם באופן מסורתי
הוותמ"ל היא כאמור ועדת על לתכנון מואץ של שכונות מגורים, עם סמכויות לאשר כל תוכנית בנייה גם אם היא סותרת תוכניות אחרות. הוועדה הוקמה ב-2014 במסגרת מאמצי הממשלה לפתרון משבר הדיור. לרשות מקומית ישנה אפשרות לאשר תוכנות בנייה באופן מואץ בוותמ"ל, בכפוף להחלטה של קבינט הדיור. אבל היא יכולה לקדם תוכנית גם באופן המסורתי, בוועדה מחוזית לתכנון ובנייה. הוותמ"ל כפופה למשרד האוצר, ופועלת ברוח שהתווה מטה הדיור - האצת הבנייה למגורים. לעומת זאת, היכולת של משרד האוצר להשפיע על החלטות של ועדות מחוזיות פחותה.
נציין כי ביוני אשתקד חתמה הרצליה על הסכם גג עם משרד האוצר ורמ"י לבניית 7,000 דירות, כאשר בתמורה תקבל העירייה תקציב של מאות מיליוני שקלים לפיתוח תשתיות בשכונות וברחבי העיר.
במסגרת הסכם הגג הסכימה הרצליה לקדם תוכניות בנייה בוותמ"ל: אפולוניה בצפון מערב העיר - 3,000 יח"ד; קריית שחקים בסמוך לשבעת הכובבים - 1,500 יח"ד; 800 יח"ד דרומית מזרחית לאתר שבו שוכן כיום מוכן לטיהור שפכים ו-1,600 יח"ד בתוכנית על שטח שדה התעופה הרצליה, תוכנית זו היא נדבך קטן מתוך תוכנית גדולה לבניית 10,000 דירות שאותה מקדמת רמ"י. כאמור, לטענת פדלון ללא הסכמתו.
כמו כן, בהחלטת הוועדה המקומית נכללה גם תוכנית בנייה ענקית חוף התכלת שבה מתוכננות 11 אלף דירות, שממילא מקודמת כיום על ידי הרצליה בוועדה המחוזית.