ביקורת חריפה: משרד התחבורה ונתיבי ישראל מסכנים את הציבור
דו"ח מבקר המדינה קובע כי משרד התחבורה ונתיבי ישראל כשלו בטיפול ברשת הכבישים בכל רחבי הארץ. עוד קבע כי מתוך 1,300 גשרים ומבנים שבאחריות נתיבי ישראל - יותר מ-1,100 נעים לפי הגדרת החברה עצמה בין מצב תחזוקה "גרוע" ל"חמור". נתיבי ישראל: "מרבית הטענות טופלו ומטופלות". משרד התחבורה: "רוב הליקויים תוקנו או נמצאים בהליך תיקון"
מבקר המדינה בהאשמה חמורה: סכנה לביטחון המשתמשים בכבישי ישראל עקב פעילות כושלת של חברת נתיבי ישראל ומשרד התחבורה, שהוא הגוף האחראי עליה. דו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום (ד') מפנה אצבע מאשימה לעבר משרד התחבורה והחברה האחראית על תחזוקת הכבישים, נתיבי ישראל (מע"צ בעבר). בדבריו טוען המבקר כי נמצאו "ליקויים רבים בפעולות בתחום התחזוקה שבאחריות החברה (נתיבי ישראל, ה"פ)". עוד אומר המבקר כי נמצאו פערים גדולים בין הפעולות שנתיבי ישראל הייתה אמורה לבצע עקב מצב הכבישים וההנחיות המקצועיות שהועברו לה - לבין מה שעשתה בפועל.
פער זה, כך קובעים במשרד המבקר, "מסכן את בטיחותם של כלל המשתמשים בדרך - נהגים, נוסעים והולכי רגל". בנתיבי ישראל ומשרד התחבורה טוענים בתגובה כי כל הליקויים כבר טופלו או שהם מטופלים בימים אלה.
מבקר המדינה בדק בין החודשים ספטמבר 2016 ומרץ 2017 את פעילותה של חברת נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, האחראית בין היתר על תחזוקת 8,000 ק"מ של כבישים בין-עירוניים ברחבי המדינה, 1,300 גשרים ומנהרות ו-2,200 צמתים, כמו גם על תאורה לאורך כבישים אלה, שילוט ורמזור. בדו"ח המבקר מזכירים כי מדובר בחברת ענק ששווי התשתיות שבאחריותה עמד ב-2016 על כ-110 מיליארד שקלים, ותקציב התחזוקה של הכבישים הקיימים לבדו עמד על 1.38 מיליארד שקלים אשתקד.
בדו"ח שהתפרסם היום מזכיר המבקר כי נתיבי ישראל נתונה מאז חודש נובמבר 2015 לחקירה משטרתית, שחשפה עד עתה "התנהלות פלילית שיטתית ושחיתות עמוקה לכאורה שהייתה נהוגה בחברה יותר מעשור". בדבריו קשר המבקר קשר הדוק בין פעילות זו לתפקודה הקלוקל של החברה בכלל וחטיבת התחזוקה בה בפרט.
רשימת הליקויים שאליהם נחשפו אנשי משרד המבקר בחמשת חודשי הבדיקה ארוכה ומדאיגה, אך המבקר מפנה אצבע מאשימה גם לעבר משרד התחבורה, שאמון על הגוף האחראי מטעמו על תחזוקת הכבישים. בין היתר נטען נגד משרד התחבורה כי צמצם את תקציב התחזוקה של נתיבי ישראל עוד ב-2015 מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות של קיצוץ זה. חמור מכך, המבקר טוען כי במשך שלוש שנים, בין 2014 ל-2016, לא הוגשו כלל דו"חות מפורטים בכל רבעון ושנה מלאה כנדרש, ומשרד התחבורה בתורו לא דרש לקבל דו"חות אלה.
הביקורת הנוגעת לחברת נתיבי ישראל חמורה ומדאיגה עוד יותר. למשל קובע המבקר כי לא נערכו כל דיונים, לא הופקו דו"חות מקצועיים ולא הופקו לקחים במשך שלוש שנים לגבי תחזוקת כבישים. עבודות ריבוד (החלפת שכבת אספלט עליונה) התבצעו במשך שנתיים רק ב-6% מהכבישים שאינם עומדים בסטנדרט התקינות לפי סקרי החברה עצמה. כבישים הזקוקים לתחזוקה לא נכללים בתוכניות עבודה שנתיות, וחמישית מהכבישים שכן נכללים בתכניות אלה נקבעו כדרושי תחזוקה על ידי "גורמי מקצוע", מבלי שיינתנו נימוקים מקצועיים.
המבקר קבע כי למרות שניתנו הנחיות מפורשות, כמחצית (580) מהצמתים שיש להאיר אינם מוארים, ומלבדם יש עוד 1,200 קטעי כביש כאלה. עוד עולה כי הנחיות הנוגעות לחומרי צביעת כבישים לא יושמו ותקציבים לכך לא הוקצו למרות הנחיות משרד התחבורה. במשך ארבעה חודשים תמימים לא בוצעו כל פעולות להבטחת איכות עבודות תחזוקה של קבלנים, שכן תם החוזה עם החברות שביצעו זאת. עד למועד סיום הבדיקה לא חודשו פעולות אלו.
אחת התאונות שנגעה בפעילות נתיבי ישראל בשנה האחרונה - והסעירה את המדינה - היא קריסת גשר הולכי הרגל מעל כביש מספר 4 בסמוך לבני ברק. התאונה, שנגרמה מהתנגשות משאית בגשר מפני שמנופה היה פתוח בניגוד לחוק ובניגוד לכל היגיון, הסתיימה במותו של נהג המשאית. בנס לא היו נפגעים נוספים. לדברי נתיבי ישראל, הגשר האמור נבדק, ונמצא שהוא במצב תחזוקתי מעולה עם ציון של 96 מתוך 100. עם או ללא קשר, המבקר נדרש לנושא תחזוקת גשרים והבהיר כי מבדיקתו עולה שמשרד התחבורה לא נתן כל הנחיות בדבר תחזוקתם, וחברת נתיבי ישראל פעלה בנושא זה ללא ליווי מקצועי ואת הנחיותיה בנושא לא אישרו גורמים מקצועיים.
בכלל, אחד הנתונים המדאיגים ביותר שעולים מהדו"ח נוגע למצב הגשרים. לפי סקירה פנימית שערכה החברה אשתקד ל-1,300 הגשרים והמבנים שבאחריותה, 145 הוגדרו בקטגוריית מצב "חמור", 517 דורגו במצב "גרוע מאוד" ו-442 נוספים הוגדרו במצב "גרוע". בסך הכול נמצא כי 1,104 גשרים ומבנים מתוך 1,300 שבאחריות נתיבי ישראל - אינם במצב ראוי. המבקר לא מצא תיעוד לדיונים בנושא גשרים ולא דו"חות מקצועיים, והוא מציין כי "לא נערכו תהליכים לצורך הפקת לקחים משנים קודמות".
המבקר מציין עוד כי בסקר עמידות ברעידות אדמה שערכה החברה עוד ב-2011, התגלה כי 72 מהם מדורגים בשתי הקטגוריות החמורות. כמה מהם שוקמו כתוצאה ממצאים חמורים אלה וכדי לשרוד רעידת אדמה? במהלך שש השנים שעברו מאז הממצאים ועד מועד סיום הביקורת במרץ 2017, שניים בלבד.
במשרד התחבורה אומרים כי "חברת נתיבי ישראל מגישה בסוף כל שנה דיווחים הכוללים בין השאר דוח ביצוע תקציבי שנתי וחלוקת לפי סעיפי האחזקה. עם שינוי הנהלים והטמעת טכנולוגיות חדשות בשנת 2015, המבוססות על מערכות BI מתקדמות ביותר, השתפרה באופן משמעותי רמת השליטה בנתונים ואפקטיביות הבקרה. יצוין כי משרד התחבורה מעדכן באופן שוטף הנחיות שנועדו לשפר את הבטיחות בכבישים, במגוון רחב של דרכים ובכללם גם תחזוקת כבישים ומעקות בטיחות, צביעת כבישים, התקנת תאורה, הבטחת איכות ועוד.
"הנחיות אלה מוטמעות בראש ובראשונה בפרויקטים חדשים, המתוקצבים בהתאם לנהלים שנקבעו. בצמתים קיימים, ניתנת עדיפות לצמתים המוגדרים כמוקדי סיכון. בשאר הצמתים הטיפול ניתן בהתאם לסדר הדחיפות ובכפוף לתוכנית עבודה רב-שנתית המבוצעת ומתעדכנת באופן שוטף. הליך קבלת ההחלטות מבוצע בהתאם למכלול שיקולים מקצועיים, תוך נימוק ותיעוד מסד הנתונים שהביאו להחלטה".
בנתיבי ישראל אומרים כי "מרביתן המוחלט של טענות דו"ח המבקר טופלו ומטופלות, שכן אלה עוסקות בשנים 2014 עד 2016".