חשיפה: תומקאר ישראלי חדש ומשופר
רכב השטח הישראלי תומקאר זוכה ליורש שיושק בקיץ 2018. הדור השני צפוי לשפר משמעותית את היכולות הגבוהות ממילא של קודמו עם אפשרות להנעה כפולה מתקדמת. קבלו הצצה ראשונה ובלעדית
- תוצרת הארץ: רכב שטח מקצועי לבני 8 עד 13
חברת תומקאר הישראלית החלה את דרכה ב-1991, בחצר האחורית של בית מלאכה קטן להידראוליקה בקיבוץ גבעת השלושה, שם יצר זרחי רכב שטח קטן וחשמלי עבור בנו תום. בהמשך הפכה הפינה בבית המלאכה לחברה הנושאת את שמו של בנו של יורם. שמונה שנים מאוחר יותר הושק רכב דו-מושבי בעל יכולת שטח מרשימה שזכה לביקורות אוהדות במיוחד ונקרא TM2, כל זאת כמעט עשור לפני שכלים דו-מושביים מסוגו (SBS, Side By Side) הפכו לפופולאריים. בהמשך יצר זרחי על אותו בסיס גם גרסאות עם ארבעה מושבים (TM4) ואף דמוי-טנדר (TM5).
"בשלוש השנים האחרונות התפתחנו והתמקדנו בכלי רכב "אמיתיים" בייצור מוגבל ולשימושים תובעניים יותר בתנאי שטח קשים ובמשקלים גבוהים - בעיקר למטרות צבאיות. לכלים האלה יחידות הנעה מודרניות משולבות עם בנזין, דיזל או חשמל, כמו-גם היברידיות שמשלבות מנועים משני הסוגים וכמובן והנעה כפולה-קבועה", אמר יורם זרחי ל-ynet.
"את כל מה שלמדנו בשנים האחרונות מכלי הרכב הללו שילבנו בדור החדש של התומקאר. כך הצלחנו לשמר את כל היתרונות של הדגם היוצא כמו קלות תנועה, עמידות, שיכוך זעזועים ויציבות, תוך שיפור משמעותי בביצועים בכל תוואי שטח ובקלות התפעול".
החידוש המרכזי בדגם החדש הוא ההנעה הכפולה שלא הוצעה עד כה בכלים ה"אזרחיים", ואשר צפויה לשפר משמעותית את יכולת השטח. בהקשר זה יש לציין שכושר העבירות של הדגם הקודם התבסס בעיקר על מהלכי מתלה ארוכים במיוחד ויכולת שיכוך יוצאת דופן. אלו, כך מבטיחים בחברה, ישמרו גם בדגם החדש. הדגם החדש יוצע בשלב ראשון בשלוש גרסאות - ארבעה מושבים (תחת השם TX47), טנדר עם ארגז קומפקטי (TX57) וטנדר עם ארגז גדול (TX37). על המראה המודרני משמעותית חתום ירון לבוטון.
על מנת לחסוך בעלויות ובזמן ההכנה לייצור סדרתי, האורך מספר שנים, נותרה יחידת הנוסעים כפי שהיא, כשחלקו הקדמי והאחורי תוכננו מחדש על-מנת לאכלס את יחידת ההנעה החדשה.
גילי הכהן, המהנדס הראשי של הפרויקט(*), סיפר ל-ynet כי "המנוע החדש יהיה חזק משמעותית מהמנוע היוצא (1,050 סמ"ק עם 54 כ"ס, נב"ז). המיתלים ישמרו על אותה התצורה המוכרת (עצמות עצה מלפנים, זרוע נגררת מאחור, נב"ז) אבל יציעו מהלכי מתלה ארוכים (עוד) יותר ומרווח גחון נדיב יותר. גם ממד הרוחב צמח כדי לשפר עוד יותר את יכולת השטח ואת היציבות הכיוונית. כך יכולנו להתקין גלגלים גדולים בהרבה מבעבר, במידה זהה לזו של רכבי שטח. הבלמים גדולים יותר ויש אפילו הגה כוח עם תגבור חשמלי".
הכהן, מנהגי המירוץ הבולטים והמצליחים בעבר וכיום מתכנן כלי רכב לשימוש צבאי, הוסיף כי "המטרה היא לא להתחרות ישירות בכלים פופולאריים בשוק האזרחי כמו פולריס וקאן אם. מדובר ברכב שאמור לשמר את כל היתרונות המסורתיים של החברה כמו אמינות, כושר שרידות ויכולת העמסה בשני ארגזים גדולים מלפנים ומאחור, ובכך לאפשר לו להפוך רכב אמיתי לטיולים ארוכים, אבל בעיקר לפנות לשוק המוסדי והצבאי. יכולת העמסה שלו היא 100%, כלומר כושר העמסה כמשקלו העצמי של הרכב".
עד כה ייצרה החברה יותר מ-3,000 כלי רכב שנמכרו בכל רחבי העולם לשימושים שונים ומגוונים.
* גילי כהן הוא המהנדס הראשי של פרויקט דגם התומקאר החדש, ולא של החברה כפי שנכתב במקור