אחרי דו"ח המבקר: המתווה לביטוח סיעודי לכל אזרח
פרסום ראשון: השר חיים כץ הגיש לנתניהו מתווה להחלת ביטוח סיעודי-ממלכתי חובה, זהו המתווה במלואו. "ל-3.5 מיליון אזרחים אין כל הגנה שתבטיח את עתידם", אמר כץ
שר העבודה והרווחה חיים כץ (הליכוד) הגיש הבוקר (יום א') לראש הממשלה בנימין נתניהו את המתווה להחלת ביטוח סיעודי-ממלכתי חובה לכל אזרחי ישראל. ההצעה הועלתה בעקבות הנטל הכלכלי הכבד שנוצר על משפחות חולים סיעודיים לאחר החלטת ראש אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, לבטל את הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים. בשבוע שעבר פורסם דו"ח מבקר המדינה, שבין השאר מתח ביקורת קשה גם על מחדל הביטוח הסיעודי.
לאור ההחלטה לבטל את הביטוח הסיעודי הקבוצתי ביקש השר כץ מנתניהו להעלות לאישור הממשלה הצעה למנות מייד ועדה ממלכתית המורכבת ממומחים ומנציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים. מטרת הוועדה לגבש מתווה ישים להחלת ביטוח סיעודי-ממלכתי חובה בתוך כמה חודשים, להביא אותו לאישור הממשלה ולאחר מכן לחקיקה מהירה בכנסת.
על פי הצעת השר כץ, דיוני הוועדה יתבססו על המתווה הבא, שמפורסם כאן לראשונה. ראשית, ביטוחי הסיעוד הקיימים של קופות החולים, שבהם מבוטחים כיום כארבעה מיליון אזרחים, יהוו את הבסיס והערוץ הביטוחי לביטוח הסיעוד הממלכתי. לכל חבר קופת חולים תעמוד הזכות להצטרף לביטוח סיעודי מהסוג הקיים כיום בקופה שבה הוא חבר, גם אם חברת הביטוח או קופת החולים עצמה סירבו לבטחו עקב גילו, מצב בריאותו, או מסיבה אחרת כלשהי. יוקם "פול" (כדוגמת ה"פול" בביטוח רכב חובה) אשר יבטח בביטוח סיעודי כל תושב שחברת הביטוח של הקופה שבה הוא חבר סירבה לבטחו. ה"פול" יבטח את התושבים הללו בתנאים זהים לאלה שנהוגים בקופות החולים.
בנוסף, כל תושב יהיה חייב לרכוש ביטוח סיעודי הכולל כיסוי ביטוחי הנהוג כיום בביטוח לחברי קופות החולים ויהיה חייב בתשלום בגינו. ייקבע בחוק שפרמיית הביטוח הסיעודי לא תהיה לפי הסיכון האישי של המבוטח, אלא תתבסס על מבנה סוציאלי ולפי קבוצות גיל, כנהוג כיום. תעריפי הביטוח יפוקחו ומבנה פרמיות הביטוח יוגדר באופן שיבטיח את המשכיותו, ומבלי ששינויי המחיר עם הגיל יהוו איום לכך שמבוגרים לא יוכלו לעמוד בתשלומים, עקב פרמיה גבוהה שאותה הם נדרשים לשלם.
על פי המתווה, ייקבע בחוק שתוכניות הביטוח הסיעודי המוצעות לחברי קופות החולים תהיינה אחידות, הן במבנה הכיסוי הביטוחי וסכומי הביטוח (בדומה לקיים היום), הן בפרמיית הביטוח והן בניהול האקטוארי שלהן. כמו כן, בדומה לנהוג ב"פול" של ביטוחי רכב חובה, הפסדי ה"פול" של הביטוח הסיעודי יחולקו בין חברות הביטוח הרלוונטיות, באופן יחסי לחלקן בביטוח הסיעודי הקבוצתי של קופות החולים ומאפיינים נוספים של אוכלוסיית המבוטחים אצלם, כדוגמת גיל ומגדר.
השר כץ מציע כי לצד פרמיית הביטוח שישלמו המבוטחים, יועלה מס הבריאות בכ- 0.5%-0.7%, שייגבה על ידי הביטוח הלאומי. הסכום מהעלאה זו ישמש למימון הפטור מתשלום פרמיית ביטוח סיעודי לאוכלוסייה החלשה והיתרה תועבר ל"פול", למימון חלק מהפסדיו. החלק הנותר של הפסדי ה"פול" יועמס כאמור על חברי הקופות המבוטחים בביטוח סיעודי על ידי העלאה קטנה בפרמיה שהם משלמים כיום. התשלום של המבוטחים יהיה אחיד וזהה בין כל הקופות, והכיסוי הביטוחי ותעריפי הביטוח יהיו בפיקוח.
על פי המתווה, אזרחים חסרי הכנסה או כאלה ששכרם נמוך מרמת השכר שתיקבע לעניין זה יהיו פטורים מתשלום פרמיית הביטוח הסיעודי עבורם ועבור משפחתם. עלות ביטוחם של האזרחים הללו בביטוח הסיעודי תמומן בחלקה מהעלאת מס הבריאות, ובחלקה על ידי העמסתה על פרמיית הביטוח של שאר המבוטחים. כמו כן, ייקבע בחוק שהכספים שנצברו בקרנות להבטחת המשכיות הביטוח הסיעודי - למקרה שחברות הביטוח לא יחדשו ביטוח קבוצתי זה - הם בבעלות המבוטחים, ינוהלו על ידי ה"פול" ולא ישמשו למימון הפסדיו. הביטוח הסיעודי המוצע יתווסף לזכויות המוקנות על פי חוק הביטוח הלאומי ועל פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי.
סעיף נוסף במתווה עוסק במבחני הכנסה לילדיו של המטופל הסיעודי. על פי המתווה, משרד הבריאות ימשיך לסייע במימון עלות האשפוז של אנשים סיעודיים העונים כיום על מבחן הזכאות (ה"קוד"). יבוטל הנוהג הבעייתי של ביצוע מבחני הכנסה לילדי החולה הסיעודי וחיובם בתשלום, כפי שנעשה במסגרת מבחן הזכאות ל"קוד". לגבי מאושפזים סיעודיים חדשים, עלות ה"קוד" תפחת בגובה גמלת הסיעוד שלה זכאי החולה הסיעודי מחברת הביטוח או מה"פול".
השר כץ אמר: "יותר ממיליון אזרחים שמו את יהבם על ביטוחי הסיעוד הקבוצתיים שהוצעו להם בעיקר דרך מקומות העבודה, ועומדים להסתיים בסוף השנה הנוכחית. סיומם מעמיד את המבוטחים, ובתוכם מאות אלפי מבוגרים, אל מול שוקת שבורה וללא כל פתרון אמיתי, לאחר ששילמו במשך שנים ממיטב כספם עבור הביטוח. מדינת ישראל נדרשת לקחת אחריות ולבנות מערך תומך המסייע בפתרון הבעיה הכספית הכרוכה בטיפול הסיעודי. כ-3.5 מיליון אזרחים אינם מבוטחים בביטוח סיעודי כלשהו, אף לא בביטוח הסיעודי הקבוצתי העומד להתבטל, ואין בידיהם כל הגנה שתבטיח את עתידם והטיפול בהם במקרה של מצב סיעודי".