סוני A9 במבחן - מצלמת Full Frame מהירה
סוני A9 היא מצלמת ה-FF החדשה בקטגוריית ה"ללא מראה", עם חיישן בטכנולוגיית BSI ותצורת "שכבות", מעבדים סופר מהירים ומערכת פוקוס עם 693 נקודות, לקחנו אותם להרי האלפים למבחן
ספינת הדגל של סוני הושקה בשם A9. מה התחדש לעומת דגמי A7 שאותם למדנו להכיר בשנים האחרונות? כמעט הכל. הדגם החדש ממוצב גבוה מאוד מבחינת יכולות ותג מחיר, סוני מייעדת אותו לצלמי ספורט, טבע דינמי (חיות למשל) וכל מה שדורש יכולת מעקב וצילום רצף מהיר, כל זאת עם 24 מגה פיקסל בפורמט Full Frame.
עוד כתבות באתר dtown :
Devialet Phantom - המצאת העשור
Sony A1 OLED - ביקורת מסך הדגל
במבנה החדש, פאנל החיישן, הזיכרון ומעבד התמונה צמודים בשכבות, כך שהמידע בינם עובר באופן ישיר ובלתי אמצעי - מה שמאפשר לטענת סוני להעביר מידע מהחיישן החוצה פי 20 יותר מהר מבעבר. החיישן מיוצב - מנגנון יצוב הרעידות אמור לספק 5 סטופים של יצוב לעומת צילום בלעדיו. החיישן מבוסס על תצורת BSI מה שאומר רגישות משופרת לאור ביחס לדורות הקודמית (כגון a7 II), עם טווח ISO טבעי של 100-51,200 ומורחב עד ISO 204,800.
20 תמונות בשנייה - כולל פוקוס
ה-A9 מצלמת 20 תמונות בשנייה עם פוקוס אוטומטי, אפשר לצלם עם סגר מכני או לעבור לסגר אלקטרוני מלא, מה שאומר שקט מוחלט בעבודה, חסר רעידות לחלוטין, אין גם החשכה ארוכה של העינית בין תמונות בצילום רציף ומנגנון מיוחד בסגר מונע את תופעת ה"ג'לי". מנגנון המיקוד כולל מספר אסטרונומי של 693 נקודות פוקוס פאזה, לכיסוי של 93% מהפריים. זיכרון המטמון במצלמה מאפשר לצלם ברצף אחד כמות מכובדת מאוד של 241 קבצי RAW או 362 תמונות JPEG.
גוף ה- A9
במבט ראשון, הגוף החדש נראה דומה לאלו מסדרת A7, אבל ישנם בהחלט כמה שינויים. ה-A9 התעבתה במספר מילימטרים וזה משפר במעט את האחיזה בגריפ. אם מסתכלים ממבט עליון על המצלמה, בצד שמאל רואים חוגה חדשה דו קומתית: החלק העליון מעביר בין מצבי הצילום המהיר, טיימר וברקטינג, בעוד החוגה התחתונה מעבירה בין מצבי המיקוד.
בדופן ימין יש מקום לשני כרטיסי זיכרון מסוג SD ולראשונה סוף סוף אצל סוני יש סלוט מסוג UHS-II מהיר לכרטיסי SD XC II. הדלת לכרטיסים ננעלת - עניין חיובי בהחלט. לחצן צילום הווידאו עבר סוף סוף ממיקומו המעצבן בפינה הימנית אחורית (באלכסון) לגב המצלמה (ליד העינית) והכי חשוב, ניתן סוף סוף להגדיר את לחצן הפוקוס הרגיל גם לצילום וידאו! מאחור, יש ג'וסטיק חדש לבחירת נקודות פוקוס והגלגלת בגב המצלמה הוגדלה והובלטה לתפעול נוח יותר. המסך האחורי עדיין לא מפרקי מלא (מאפשר רק הטייה אנכית ללא אפשרות לסיבוב לפנים). העינית האלקטרונית הגדולה והחדשה מציגה תמונה חדה ומשופרת עם 3.6 מיליון נקודות בטכנולוגיית OLED. הלוואי על כל מצלמה עינית שכזו.
לא הכל מושלם בתכנון הגוף, סוני מתעקשת לספק נעילה עם לחצן לשלושת החוגות בחלק העליון, אבל לטעמי זה פוגם בזריזות התפעול ומחייב שימוש בשתי הידיים לסיבוב החוגות (חייבים ללחוץ במקביל לסיבוב החוגה על לחצן שחרור). גם לחצן שחרור העדשות ממוקם בצד הלא נכון לטעמי - בין העדשה לגריפ וקשה להגיע אליו עם עדשות גדולות ורחבות כדוגמת ה- 24-70 F2.8. בנוסף, אם אתם רוצים לעבור ממצב PAL בווידאו אל NTSC, הודעה מציקה תופיע על הצג האחורי בכל פעם שמדליקים את המצלמה ולא נעלמת עד שלוחצים על לחצן כלשהוא. מונעת למעשה הפעלה ראשונית מהירה במצב זה.
משקל הגוף צמח ב-48 גרם (לעומת A7RII) לסך של 673 גרם. יש גם חיבור חדש של רשת קוית (LAN) במקביל ל- קישוריות WiFi / NFC / Bluetooth 4.1 ושקע Sync PC לפלאשים וציוד סטודיו מקצועי.
סוללה שגדלה
אחת מהתלונות הנפוצות על מצלמות ה-A7 התייחסה לגודל הסוללה שלא השתנה מזה כמה שנים ושאינו מספיק לצרכי הצלם. הפעם סוני הגדילה את קיבולת הסוללה כמעט פי שניים בקיבולת של 2280mAh. ואני מצאתי אותה כמספיקה לימי טיול מלאים בחו"ל, עם צילום של כ-300 תמונות לפחות ביום ביחד עם שלל קטעי וידאו ועם שתי סוללות באריזה, זה אמור להספיק לצילום ימים ארוכים במגוון גדול של שימושים.
תפריטים שסודרו
סוני ערכה שינויים במערכת התפריטים וסידרה את הפריטים באופן שימושי והגיוני יותר. לשוניות צבעוניות מפרידות בין התפריטים השונים, פריטי וידאו הופרדו מאלו של סטילס והכי חשוב? תכונה חדשה בתפריט מאפשרת לבנות תפריט קיצורים אישי - My Menu אליו ניתן לצרף עד 30 פריטים לפי צרכי הצלם, למשל קיצור למעבר בין פורמט מלא (FF) לקרופ (APS-C).
וכמובן, וידאו 4K
במצב צילום וידאו, המצלמה לוקחת את המידע מכל רוחב החיישן, למעשה דוגמת אותו ברזולוציית 6K ולאחר עיבוד מורידה אותו לתמונת 4K חדה, כך שאורך מוקד העדשה לא משתנה בין סטילס לווידאו. ניתן לצלם גם במצב "סופר 35 מ"מ" (APS-C) ויש גם מצב צילום 1080p בקצב 120 פריימים לשנייה. ניתן לצלם ברזולוציית 3840x2160 עד לקצב מקסימלי של 30p בקידוד XAVC-S של סוני (H.264). יש כמובן מגוון פרופילי תמונה לווידאו, אבל לא את הפרופילים ה"שטוחים" שנחשבים מקצועיים יותר כמו Slog3 / Slog2 שמאפשרים לחלץ יותר פרטים בחלקי התמונה הכהים והבהירים. כתוצאה מכך, בחלק מהמקרים, קשה לחשוף באופן מאוזן והחלקים הבהירים בתמונה יוצאים "שרופים".
צילום בקצב מהיר ופוקוס עוקב
סוני הציבה בשטח הפריים מספר חסר תקדים של נקודות פוקוס, כמעט 700 נקודות! הנקודות באות לידי ביטוי לא רק במצב צילום רגיל, אלא גם בצילום מהיר עם פוקוס דינמי עוקב AF-C בו כל 693 הנקודות פעילות ועוקבות בזמן אמת אחרי האובייקט המצולם. המראה של קבוצת נקודות הפוקוס הירוקות שעוקב אחר האובייקט המצולם מהפנט. במצב "סגר אלקטרוני" המצלמה מסוגלת לצלם 20 תמונות בשנייה בצילום עם פוקוס עוקב. צלמו בקצב הזה, חברו את התמונות בתוכנת עריכת וידאו וקיבלתם משהו שמתקרב מאוד לצילום וידאו.
אגב, צילום עם סגר אלקטרוני לא קיים רק ב- A9, אבל מצלמות רבות סובלות מתופעת ה"ג'לי" שנראית בתמונה בצילום שנעשה בתנועה מהירה (בין אם הצלם הוא שמזיז את המצלמה תוך כדי צילום או שהאובייקט מול המצלמה נע במהירות). הרוב המוחלט של חיישני המצלמות כיום מבוסס על טכנולוגיית CMOS עם Rolling Shutter בה מתבצעת סריקת התמונה שורה אחר שורה, מה שגורם לעיוות בתמונה כאשר האובייקט שנתפס במקום אחד בשורות הסריקה העליונות נמצא כבר במיקום אחר בשורות הסריקה התחתונות. תוכלו לראות את זה במצלמות הסמארטפונים – בעת צילום וידאו הזיזו את הטלפון ימינה ושמאלה במהירות ותראו כיצד התמונה מתעוותת.
ובכן, ניתן לומר כי מהנדסי סוני צמצמו מאוד את התופעה ב-A9 בזכות מבנה החיישן ומהירות פינוי המידע מהחיישן אל מעבדי התמונה. השילוב שלה זה ביחד עם המיקוד המהיר מייצרים מצב צילום רציף מהיר שימושי שעובד. גם צילום במצב "נעילת עין" שמתמקד על עין המצולם עובד יפה מאוד. אגב, כאשר מצלמים עשרות ואפילו מאות תמונות ברצף, המצלמה צריכה גם להעביר את המידע הרב לכרטיס. במהלך הליך ה"ריקון" לכרטיס הזיכרון, ניתן לצפות בתמונות שכבר הורדו לכרטיס (המצלמה מציגה את תהליך ההעברה על הצג).
יצאתי לבדוק את יכולות הפוקוס האוטומטי בצילום מהיר במקום קשוח ביותר: גן המשחקים העירוני. האתגר של צילום ילד/ה שמתנדנדת הוא לא כזה פשוט: האובייקט מתקרב ומתרחק מהמצלמה ולא עושה חיים קלים למערכת הפוקוס. כפי שתוכלו לראות, ה-A9 בצעה מלאכת מעקב יעילה, עם מעט פספוסי פוקוס. וקחו בחשבון כי הצילום נעשה במצב של יצירת קבצי תמונה JPEG+RAW במקביל, מה שמאתגר עוד יותר את מערכת המצלמה. הצילום מתרחש בקצב מהיר כל כך עד כשמחברים את התמונות אחת אחרי השניה בתוכנת עריכה, נוצר אפקט שמתקרב לצילום וידאו:
איכות תמונה
ה-A9 לא מציעה את הרזולוצייה הסופר גבוהה של דגמים כמו ה-A7R II ולא את הרגישות המופלאה לאור של ה-A7S II, אבל היא נמצאת במקום טוב באמצע, עם מספיק מגה פיקסלים וטווח דינמי כאשר באופן כללי ניתן לחשוף יותר פרטים בחלקי התמונה האפלים-שחורים מאשר בבהירים-שרופים.
הסגר המכני ("תריס") במצלמה מתאים לצילומים בהם נדרש פלאש או ערך ISO גבוה במיוחד מעל 25,600. הסגר האלקטרוני מאפשר צילום במהירויות "תריס" גבוהות במיוחד עד ל- 1/32,000 השנייה עבור הקפאת תנועה עם צילום בצמצם גדול במיוחד גם בתנאי אור חזקים ומאפשר גם לצלם במצב שקט לגמרי ללא צליל.
צילום ב- ISO גבוה: לטעמי האישי, ניתן לצלם עד ISO 6400 ללא בעיה, או עד ISO 12,800 אם התמונה חשופה בצורה נכונה ויותר מזה בעיקר לתמונות קטנות יותר.
תמונה ב-ISO 6400:
הפירוט המתקבל מחיישן ה-24 מגה פיקסל טוב מאוד, בתמונה הבאה, ניתן לראות את מיתרי המצנח בהגדלה של 100% מהתמונה:
תמונות דוגמה נוספות:
סיכום
ה-A9 היא לא מצלמה רגילה לכל אחד, זו מצלמה שרוכשים עבור קצב הצילום האדיר שלה, מערכת הפוקוס הסופר מתקדמת וביצועים שמתאימים למספר ישומים כמו צילומי ספורט, ציפורים וכו'. כל זאת באיכות של פריים מלא כמובן עם 24 מגה פיקסל. סוני פסעה עוד כמה צעדים כאן בדרך להתאמת המצלמה לצלמים מקצוענים: סוללה מוגדלת, מקום לשני כרטיסי זיכרון במקביל, גמישות גדולה יותר בתפריטים ועוד. לשם השוואה, מצלמות עם מערכת פוקוס לצילומי ספורט (כדוגמת קנון 1Dx II) שוקלות פי שניים לפחות מה- A9.
אפשרויות הבחירה במצלמה בין סגר מכני "מסורתי" לבין סגר אלקטרוני (שיש לו יתרונות אותם פירטתי בכתבה) ללא "קנס" גדול של Rolling Shutter מייצרות סוג של מהפיכה באפשרויות ההתאמה לסיטואציה בה נמצא הצלם. ניתן לבחור בין צילום שקט או רגיל, איטי לחשיפות ארוכות או אלקטרוני סופר מהיר להקפאת תנועה, למעשה כל מה שצריך בלחיצת כפתור.
בנוגע לצילום וידאו, אני מקווה שסוני תוסיף בהמשך דרך עדכוני קושחה גם פרופילי תמונה יעודיים לווידאו (לפחות S-Log) בכדי שאפשר יהיה לקבל תוצר מהמצלמה שמתאים יותר לעריכת וידאו מתקדמת. אני יכול להבין את אנשי סוני שמכוונים את ה- A9 בעיקר לצלמי סטילס מקצועי, אבל בעידן ההיברידי של היום, זה לא מזיק.
מחיר: 19,990 שקל
אחריות: ישפאר
התמונות בכתבה צולמו עם עדשות סוני 24-70mm f/2.8 ו-צייז 18mm /f2.8.