עשרות עובדים מסביב לשעון ומנוף במשקל 127 טון: המבצע שהוביל לפקקי הענק
ברקע העומסים ששיתקו את התנועה במרכז, הצטרף צוות ynet לעבודות האינטנסיביות להסטת מסילות הרכבת באזור השרון. המטרה: חיבור לקו חדש והרחבת נתיבי איילון. הצצה ל"מבצע אוקטובר" של רכבת ישראל
העומסים בכבישי מרכז הארץ הגיעו בימים האחרונים לשיאים בעקבות עבודות התשתית של הרכבת, שאילצו את החברה לסגור את הקו שבין בנימינה לתל אביב עד ליום ראשון הקרוב. לקראת היום השלישי למבצע המורכב, הצטרפנו לעבודות התשתית באחת משתי הזירות המרכזיות בסמוך לשפיים. מנוף ענק ועשרות עובדים מסיטים את מסילת הרכבת, שתתחבר בסיום התהליך למסילת השרון ותכשיר את הקרקע להרחבת איילון בנתיב נוסף.
הנחת המסילות בתוואי החדש שלהן סמוך לשפיים הקדימה בכמה שעות את לו"ז המבצע המתוכנן. עמוס פרתוק, מרכז מבצעים ותוכניות עבודה בחטיבת התשתיות של הרכבת, הביע סיפוק מההקדמה בלוחות הזמנים. אף על פי שמדובר ב-300 מטרים בלבד של הסטת מסילה באזור שפיים ובכ-750 מטרים בסך הכול בנקודות שבהן עובדים צוותי הרכבת, זו עבודת תשתית גדולה שדורשת עבודה מסביב לשעון במשך 24 שעות ביממה בצוותים מתחלפים כדי לעמוד ביעדי הזמנים של המבצע.
הנחת המסילות מבוצעת באמצעות מנוף שמשקלו 127 וחצי טון וגובהו מעל ארבעה מטרים. המנוף הענק מסוגל להרים 90 טון ומאחוריו משקולת עם זרוע טלסקופית שנועדה לאזן את המנוף בעבודה. פרתוק, שממונה על הפעולה להסטת המסילות המכונה "מבצע אוקטובר", הסביר כי המסילה מורכבת משני חלקים עיקריים: "המבנה התחתון הוא הקרקע שעליו מונחת המסילה, זה לא פשוט אדמה אלא שכבות של מצעים. המצעים האלה נועדו להחזיק את המסילה לאורך שנים והם נבנים בליווי יועץ קרקע. המבנה העליון - אלו המסילות עצמן שמורכבות מחוליות-חוליות וחץ לכל אורכן. למסילה מחוברים גם מתקני איתות שמשדרים עם מעבר הרכבת".
פרתוק אמר עוד כי "הנחת מסילה כוללת הבאת מנוף מסילה ולצדו רכבת עבודה שעליה מועמסות החוליות. מנוף המסילה מופעל על ידי נהג וחמישה עד שישה מסילאים עם מפקח ומנהל עבודה. המסילאים מחברים את השרשראות של המנוף לחוליות ולוקחים אותה מרכבת העבודה ומניחים בדיוק מרבי על המקטע. לאחר מכן הם עושים את החיבור, מסרגלים ומיישרים ומניחים חוליה אחר חוליה. השלב הבא הוא פיזור חצץ שמגיע באמצעות קרונות ולאחר מכן כלים מכניים יחודיים מפלסים ומסדרים את החצץ לאורך המסילה. בסופו של דבר מגיעה מכונת הידוק ומהדקת את כל המסילה החדשה. לבסוף מרתכים את המסילה שלא תזוז ומווסתים אותה, ובקצה התהליך מחברים את מתקני האיתות לאורך המסילה".
בנוגע למורכבות העבודה אמר פרתוק כי "במבצע הזה ספציפית לוקחים חלק צוותים של עובדי רכבת, קבלני משנה, עבודה מסביב לשעון של 24 כלים כבדים, כלים מיוחדים כמו המנוף המסילתי, כלים של סרגול והידוק המסילה וחשוב לציין שהעבודות מתבצעות תוך ניצול שלהם לצורך עבודות אחרות על מנת למנוע סגירות נוספות שהיינו צריכים לבצע וממקסמים את המבצע לטיפול בשדרוג של מסילה נוספת בעקבות בלאי".
מלבד העבודות בשפיים, מתחילים הצוותים להניח את המסילות במהלך הלילה גם באזור הרצליה. ברכבת מדגישים כי את סגירת הקו מנצלים שם לשדרוג תחנות הנוסעים ולהטמעת מערכת האיתות האלקטרונית, ה-ETCS שמתוכננת להסתיים בשנת 2019. מערכת האיתות תוכל לסייע ולהקל על צוואר הבקבוק בתנועת הרכבות באיילון משום שכל מערכת הבטיחות תנוהל באמצעים ממוחשבים שיאפשרו זמן ביטחון קצר יותר בין הרכבות, ובכך תוכל החברה לשנע עוד שלוש רכבות נוסעים מדי שעה לכל כיוון.
הסטת המסילות נועדה לשני צרכים תשתיתיים עיקריים - האחד, חיבור מסילות הרכבת ממרכז הארץ לקו השרון לאורך תוואי כביש 531 לקראת פתיחת תחנות הרכבת ברעננה המתוכננת לחודש מרס הקרוב. השני, לאפשר כאמור בהמשך להרחיב את איילון בנתיב נוסף. מומחים מבקרים את הרחבת הכבישים משום שההרחבה מייצרת לדבריהם תופעה הנקראת "ביקוש סמוי" ומשמעותה היא מצב שבו הגדלת ההיצע מובילה להגדלת הביקוש ובכך לגדילה משמעותית בצריכה, או במילים אחרות - ככל שהכבישים יורחבו יותר - כך יעלו עליהם הרבה יותר כלי רכב פרטיים והעומסים יתגברו. אמש פרסמנו לראשונה ב-ynet את כוונת הרכבת להמשיך בעבודות התשתית בסוף חודש פברואר, עבודות שיובילו בשנית לסגירת הקו בנימינה-תל אביב.
בתוך כך, ברכבת מנצלים את סגירת התוואי גם לצורך הטמעת מביל ניקוז מים מתחת למסילות בחדרה שנדרש לאור תוכניות הבינוי המסיביות בסביבה. "מובל המים חוצה את כל חמש המסילות בחדרה ושתי מסילות נוספות במסוף המכולות. פירקנו אותן חפרנו לעומק של חמישה מטרים וברוחב של 55 מטרים ולשם הוחדר המובל העשוי מבטון ולבסוף נחליף את המסילות במקום במסילות חדשות ונחבר אותן להמשך התוואי", הסביר פרתוק.
ברכבת ישראל מסרבים להתייחס לשאלה האם העבודות יימשכו לתוך השבת הקרובה ומסרו כי "רכבת ישראל פועלת ותפעל לפי החוק". לפי החוק, שר העבודה רשאי לאשר את העבודות בשבת לצרכים חיוניים למשק. ועדה בראשות השר, שכוללת את הגורמים המקצועיים וכן נציגות מקרב חברי הכנסת החרדים, מאשרת או דוחה את בקשות הרכבת לעבודות רק ביום חמישי, כך שייתכן שעדיין לא יודעים שם אם המשך העבודות אושרו לשבת.