צפו: הטיילת החדשה במקום הכי נמוך בעולם
טיילת חדשה ומושקעת הוקמה לאורך בתי המלון בים המלח. גם חופי הרחצה חודשו, כל זאת במסגרת הניסיונות להתמודד עם עליית מפלס המים באגן הדרומי כתוצאה מהפעילות התעשייתית באזור. צוות התכנון: "במאבק מול התנאים הפיזיים של המקום, אין תמיד הצלחה"
מי שפוקד את ים המלח בימים אלו יגלה טיילת חדשה באורך של כ-5.5 ק"מ לאורך חופי הרחצה, באזור בתי המלון בעין בוקק וחמי זוהר. מלבד ההנאה שבהליכה לאורכה, מדובר למעשה בפתרון יצירתי שהגה צוות תכנון של אדריכלי נוף, שהוקם במסגרת עבודות פיתוח ושיקום אזורי של רצועת החוף.
מיזם הטיילת הוצג על ידי חלק מצוות המתכננים בראשות האדריכל עמוס ברנדייס, בכנס השנתי של איגוד אדריכלי הנוף הישראלי שהתקיים ביום חמישי בשבוע שעבר. צוות התכנון כלל גם את האדריכל משה ספדי.
הצוות מונה על ידי החברה הממשלתית להגנות ים המלח, שהוקמה בעקבות החלטת ממשלה במטרה לשקם את האזור. בין האתגרים העומדים בפניה כלולים עליית מפלס המים בבריכה מספר 5 באגן הדרומי שלחופה שוכנים המלונות, וזאת כתוצאה משקיעת מלח בתהליך הפקת האשלגן במסגרת הפעילות התעשייתית של המפעלים במקום.
צוות התכנון כלל את המשרדים ברוידא-מעוז, אלישע האוסמן, יורם שחם ושלמה אהרונסון אדריכלים. אדריכל הנוף משה דאלי ממשרד ברוידא מעוז, מסביר כי החלטת הממשלה לביצוע קציר מלח מהקרקעית קיבעה את מפלס המים במטר מעל המפלס הנוכחי. לפיכך נדרש פתרון הנדסי לשמירה והגנה על המלונות, שעליית המפלס סיכנה את יציבותם.
כדי להתמודד עם עליית המפלס, הפרויקט כלל הגבהה של החופים וחידוש מערכות השאיבה, במטרה לקבע את מפלס המים. הטיילת עצמה הוקמה במרחק של כ-50 מטר מקו המים, במפלס מוגבה, לאורך כביש 90 ובתי המלון. רוחבה כ-5 מטר ומשולבים בה ספסלים, צמחיה, מבני הצללה ומתקני משחק וכושר. ההצללות מחוברות לטיילת בשבילים לצורכי נגישות, שעליהם מרוכזים המתקנים למתרחצים כמו מקלחות חוף, מלתחות וסוכות מציל.
העבודות כללו גם חידוש והנגשת חופי הרחצה ובימים אלו עובדים בחברה על הקמת אזור מלונאות חדש באזור. בעתיד הטיילת צפויה להימתח על פני כ-10 ק"מ.
במאמר פרי עטם של חברי צוות התכנון, מוסבר כי על מנת להתמודד עם הסכנה של יצירת בולענים, התכנון התבצע בזהירות מרבית ותוך בדיקת חלופות רבות של חומרי הגמר, צורות חיבור לתשתיות הניקוז והביוב ואופני התפעול והתחזוקה של כל מתקן."תכנון במרחב ים המלח, מציב קשיים אקלימיים והנדסיים רבים: קורוזיה קיצונית ומליחות המאכלים ושוחקים את כל חומרי הבנייה, טמפרטורות קיצוניות וסכנה של יצירת בולענים", מצוין בו.
"דרך אתגרים אסתטיים כמו הגנות בטון מסיביות על תחתית עמודי ההצללות מפני פגיעת הקורוזיה בפלטות העיגון, למדנו כי במאבק מול התנאים הפיזיים של המקום אין תמיד הצלחה או תשובה נכונה ובטוחה", מוסיפות הכותבות. "תהליך הפיתוח והלמידה מול אנשי המקום וצוות הביצוע נמשך בניסוי וטעייה לאורך מהלך הביצוע".
העבודה בוצעה במסגרת עבודות חל"י, החברה הממשלתית להגנות ים המלח, מטעם משרד התיירות.
השתתפו בהכנת הידיעה אדריכלי הנוף ברברה אהרונסון ומשה דאלי.