הצעת חוק חדשה: גוגל ופייסבוק יוכרזו כמונופולים, ישלמו מס בארץ
הצעה שמקדם ח"כ מיקי רוזנטל תרחיב משמעותית את הפיקוח על גוגל, פייסבוק וחברות אינטרנט בינלאומיות, תחייב אותן לחשוף בפני המשתמשים את המידע שנאסף עליהם, וכן לשלם מס חברות גם ללא סניף מקומי
הצעת חוק חדשה שמקדם ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מתעתדת להגדיר את פייסבוק וגוגל כמונופולים, להטיל מגבלות על איסוף המידע האישי שלהן ולהכפיפן למס חברות.
רשות המסים מחפשת את ההכנסות של גוגל ופייסבוק
הדברים כלולים בהצעת רפורמה בתחום הפיקוח והמיסוי על תאגידי הענק של האינטרנט, דוגמת גוגל ופייסבוק, שרוזנטל מתכוון להגיש כהצעת חוק פרטית. לדבריו לפחות חלק מהיבטי הרפורמה מתואמים עם משרדי הממשלה.
רוזנטל הסביר את הצורך ברפורמה בכך ש"מספר שחקנים מצומצם ובראשם גוגל ופייסבוק מחזיקים בשליטה כמעט בלעדית בשירותי המידע ובשוק הפרסום ברשת. לגוגל נתח שוק של 90% בתחום החיפוש ברשת, ו-89% מהגולשים באינטרנט משתמשים בפייסבוק". כך יכולים לדבריו התאגידים שהוא מגדיר כ"טייקונים החדשים" לבצע מניפולציות בתוצאות החיפוש ובתפוצת מידע ברשת לשם פגיעה במתחרים וחיזוק המונופול. "באיחוד האירופי כבר מבינים את גודל הסכנה והטילו סנקציות מרחיקות לכת. זה הזמן להציל גם את השוק הישראלי", אמר ח"כ רוזנטל.
על פי הצעת החוק, ניתן יהיה להגדיר תאגידים דיגיטליים בינלאומיים כמונופול בישראל ויחולו עליהם הגבלים עסקיים רלוונטיים לתחרות בשוק הישראלי. כמו כן, "ניתן יהיה להטיל סנקציות על מניפולציות של הטייקונים החדשים בתוצאות החיפוש לשם החלשת מתחרים מקומיים, כדוגמת אפליקציות ניווט ואתרי השוואת מחירים". לטענת רוזנטל, העובדה שגוגל ופייסבוק מחזיקים נציגות בישראל ופועלים בשוק הפרסום הישראלי מאפשרת לרגולטור להטיל מגבלות וסנקציות בתחום ההגבלים העסקיים, כפי שקרה באירופה.
לפי הצעת החוק, יוגבלו הפרטים שיכולות חברות האינטרנט לאסוף על משתמשים בישראל (בדגש על קטינים), החברות יחויבו לאפשר למשתמש לעיין בכל מידע שנאסף עליו במישרין או בעקיפין, גולשים יוכלו לדרוש הסרת מידע אודותיהם בצורה נוחה ונגישה, תקוים הזכות להישכח - הדרישה למחיקת כל המידע על אדם ברשת אם יחפוץ בכך ויוטלו קנסות על חריגה מהתקנות. בנוסף, יוכלו משתמשים בארץ לתבוע את החברות באופן ישיר בישראל. בנוסף, רוצה רוזנטל להטיל מס חברות בשיעור של 24% על ענקיות הטכנולוגיה גם אם אין להן מרכז פעילות פיזי בארץ או נציגות רשמית. זאת, אם מדובר בחברה שמנהלת איסוף מידע על ישראלים, ניהול קשרי לקוחות ואתר זמין בעברית.
"תאגידי הענק הדיגיטליים מחזיקים במאגרי המידע האישי הגדולים בהיסטוריה האנושית. כל פעולה מקוונת של המשתמש מעובדת לפרופיל מדויק של כל אחד מאתנו", אמר חבר הכנסת. "הטייקונים החדשים אוספים מידע על מצבנו הרפואי, הכלכלי והמשפחתי. הם מאתרים בני נוער במצב נפשי קשה לצורך מכירת המידע הרגיש וכן, מבצעים ניסויים דיגיטליים על המשתמשים בלא ידיעתם. קיים גם חשש אמיתי למניפולציות על תוצאות בחירות דמוקרטיות".