השוואה: ישראל יקרה ב-14% בטמפונים, תחבושות ומגן תחתון
מבדיקת מחירי מוצרי היגיינה נשית ב-16 מדינות שפרסם משרד הכלכלה, עולה כי הטמפונים בארץ יקרים ב-27% מממוצע המחירים הכולל של המדינות שנבדקו. בתחבושות ישראל יקרה ב-9%. עם זאת, ישראל לרוב זולה יותר מארה"ב, איטליה ודרום קוריאה. המדינה הכי זולה: גרמניה. המותג הכי יקר בטמפונים בארץ: טמפקס. המותג הכי יקר בתחבושות: אולווייז
תחבושות היגייניות, טמפונים ומגן תחתון לרוב יקרים יותר בישראל מאשר במדינות באירופה: לפי מחקר שהזמין משרד הכלכלה מחברת נילסן, נמצאו פערי מחירים של 14% בין ישראל לממוצע המחירים במדינות נבחרות בעולם, במוצרי היגיינה נשית. עם זאת, ישראל בדרך כלל זולה יותר מארה"ב ודרום קוריאה, ולעתים גם מקנדה ומאיטליה.
שוק מוצרי ההיגיינה הנשית מגלגל בישראל כ-309 מיליון שקל בשנה. המותגים הנמכרים ביותר בארץ הם אולווייז וטמפקס של פרוקטר אנד גמבל (היבואנית - חברת דיפלומט), קוטקס של קימברלי קלארק ואו.בה וקרפרי של ג'ונסון אנד ג'ונסון, שמייבאת שסטוביץ.
במשרד הבריאות נסוגו מרפורמת התמרוקים
משרד הכלכלה: רשתות הפארם יקרות מפרפומריות וסופרמרקטים
משרד הכלכלה: קמעונאים יחויבו להציג את מחירי מוצרי הטואלטיקה בחו"ל
בקטגוריית הטמפונים, שמהווה 11% משוק ההיגיינה הנשית, ישראל יקרה ב-27% מממוצע המחירים של המדינות שנבדקו - לפי המחקר. במותג אחד של או.בה הפער מגיע ל-61%.
בקטגוריית מגן תחתון, שמהווה 43% משוק ההיגיינה הנשית, ישראל יקרה ב-18% מממוצע המחירים של המדינות שנבדקו, ובמותגים מסוימים הפער מגיע אף ל20%.
בקטגוריית התחבושות, שמהווה 46% משוק ההיגיינה הנשית, ישראל יקרה ב-9% מממוצע המחירים של המדינות שנבדקו.
ההשוואה לא בהכרח מדויקת, אך עדיין מעידה על מגמה
ממשרד הכלכלה נמסר כי הסקירה מבוססת על דו"ח של נילסן, המציג את מחירי הקופות של קטגוריות, מותגים ומוצרים ספציפיים בשנת 2016 במדינות הבאות: ארה"ב, איטליה, דרום קוריאה, שוודיה, קנדה, בלגיה, גרמניה, פורטוגל, צרפת, יוון, בריטניה, אוסטריה, ספרד, אסטוניה, לטביה וישראל. על מנת ליצור בסיס נתונים המאפשר השוואה בין המדינות נערכו שתי התאמות: נטרול המע"מ ותרגום לשער חליפין.
הנתונים הללו הושוו למחירי השוק בישראל בחודשים ינואר-מאי 2017. כיוון שתקופות ההשוואה אינן חופפות, ההשוואה לא בהכרח מדויקת, אך עדיין מעידה על מגמה: ישראל יקרה יותר מרוב המדינות.
טמפונים: המחיר בגרמניה - שליש מהמחיר בישראל
טמפון נמכר בישראל ב-75 אגורות ליחידה, כך לפי המחקר. באופן מפתיע, ארה"ב יקרה מישראל, שם נמכר טמפון ב-76 אגורות בממוצע. בדרום קוריאה מחירו הוא הגבוה ביותר: 1.32 שקל ליחידה. בכל שאר המדינות - המחיר נמוך יותר, כשהמחיר הממוצע הנמוך ביותר הוא בגרמניה (שהיא גם יצרנית גדולה) - 25 אגורות לטמפון.
בחלוקה למותגים: המותג טמפקס יקר בישראל ב-25% מממוצע המחירים במדינות שנבדקו; המותג או.בה יקר ב-14% והמותג קוטקס ב-8%. לשני הראשונים נתח של 32% מהשוק הישראלי כל אחד.
מחירו של טמפון טמפקס בודד עומד על 90 אגורות, זול יותר רק מהמחיר בדרום קוריאה. כל יתר המדינות - זולות יותר. טמפון של או.בה נמכר בארץ ב-66 אגורות בממוצע. הוא יקר יותר רק בארה"ב, יוון ואיטליה. טמפון קוטקס, שעולה בארץ 69 אגורות, יקר יותר רק בקנדה, ארה"ב ודרום קוריאה.
הפער הגדול ביותר בין המחיר בישראל לבין המחיר הממוצע במדינות שנדבקו, נמצא במוצר או.בה פרוקומפורט מיני 32 יחידות - ועומד על 61%. לעומת זאת או.בה סופר, 32 יחידות, זול בישראל בממוצע לעומת שאר המדינות בהשוואה ב-7%.
בטמפקס הפערים בין מחירי ישראל לבין המחיר הממוצע במדינות שנדבקו, נעים בין 34% (טמפקס פרל) ל-20%. בקוטקס סופר, הפערים בין מחירי ישראל למחיר הממוצע במדינות הנבדקות, עומד על 46% בקוטקס סופר ו-45% בקוטקס נורמל.
עם זאת במדינות רבות מספר היחידות באריזה שונה ממספר היחידות באריזות הנמכרות בישראל. במשרד הכלכלה ערכו "תקנון" למחיר, אך יש בכך בעייתיות שכן מחיר האריזה נקבע לעתים לפי גודלה והשוואה בין יחידה שנמכרת באריזה גדולה לבין יחידה שנמכרת באריזה קטנה - עשויה להיות לא מדויקת.
תחבושות: קוטקס דווקא זול בישראל
דווקא בתחבושות, המהוות 46% מקטגוריית ההיגיינה הנשית, הפער בין ישראל לממוצע המדינות הנבדקות לא גדול. המותג המוביל בישראל הוא אולווייז, שמחזיק ב-61% מהשוק - כמעט מונופול, אם כי נתח השוק שלו נמצא בירידה של 4% ב-3 השנים האחרונות, וישנה ירידה של 9% במחירי הקטגוריה במקביל.
המותג השני אחריו הוא קוטקס, שמחזיק ב-19% מהשוק. רוב השוק בישראל מבוסס על ייצור מקומי של מותגים בינלאומיים, אך קיים גם ייצור של מספר מותגי תחבושות מקומיים זולים יותר, וכן מותג פרטי - שגם הוא זול יותר ממותגים אלו (ומיוצר בגרמניה).
תחבושת הגיינית עולה בארץ בממוצע 58 אגורות. רק ארה"ב, שם תחבושת נמכרת בממוצע ב-67 אגורות, דרום קוריאה, עם מחיר של 81 אגורות ואיטליה עם 87 אגורות - יקרות ממנה. ממוצע המחירים הנמוך ביותר לתחבושת היגיינית הוא הממוצע בגרמניה - 29 אגורות.
המותג אולוויז יקר ב-7% מממוצע המדינות הנבדקות. המותג אולווייז קוואטרו אולטרה נייט 40 יחידות יקר ב-11% בישראל, לעומת ממוצע המחירים במדינות שנבדקו. מחיר תחבושת אולוויז בישראל עומד על 70 אגורות - כמו בקנדה. בארה"ב יקר יותר: 78 אגורות, ובאיטליה יקר עוד יותר: 88 אגורות.
במפתיע, מחיר תחבושות קוטקס נמוך יותר מממוצע המחירים במדינות שנבדקו, וישראל זולה יותר מהממוצע בכ-15%. המותג קוטקס יאנג נורמל פלוס זול ב-33% מממוצע המחירים בכלל המדינות שנבדקו.
במגן תחתון: קוטקס דווקא יקר
אולוויז הוא המותג השולט גם בעולם מגני התחתון והוא מחזיק ב-56% מנתח השוק בישראל. מחיר מותג זה גבוה ב-9% מהמחיר הממוצע במדינות שנבדקו. המותג קרפרי, שנתח השוק שלו עומד על 17%, יקר ב-15% מממוצע המחירים במדינות שנכללו במחקר. לשם הדגמה, המוצר קרפרי פלקסיפורם רגולר 58 יחידות, יקר ב-18% מממוצע המדינות שנסקרו. המותג קוטקס מחזיק ב-6% נתח שוק ומחירו גבוה ב-12% מממוצע המחירים במדינות שנבדקו.
מחירה הממוצע של יחידת מגן תחתון בישראל עומד על 23 אגורות, זול יותר רק ממחירו בקנדה - 24 אגורות ליחידה, וממחירו בדרום קוריאה - 27 אגורות ליחידה. המחיר הכי נמוך שנמצא בסקירה היה בגרמניה, 13 אגורות ליחידה.
למרות שבסגמנט מגן תחתון אין שחיקה בדומיננטיות של השחקן השולט בקטגוריה, אולוויז, מחירי תחתוניות נשחקו בשנים האחרונות בכ-11%.
הצעדים שננקטים נגד יוקר המחיה: הרוב בהליכי אישור
לפי משרד הכלכלה, הצעדים העיקריים שננקטים לטיפול בתופעת יוקר המחיה במוצרי היגיינה וטיפוח אישי הם:
1. ב-1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם. מוצרי היגיינה נשית נכנסו לחובת דיווח מחירים, ומפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. צעד זה לא תרם במיוחד להורדת מחירים ברשתות המזון, ולראייה המחירים השנה במגמת עלייה.
2. הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים וביטול הסדרי הבלעדיות בכל הקניונים: צעד שנתמך בפסיקת בית-משפט והובל על ידי רשות ההגבלים.
3. החוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים - עבר בוועדת שרים לענייני חקיקה.
4. קידום תזכיר חוק לשקיפות מחירים - חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.
5. הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול - הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון, לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם.
6. תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה - משרד הכלכלה, בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, יתמכו באפליקציות שמטרתן לעודד ביצוע של השוואת מחירים בין הרשתות השונות.
ממשרד הכלכלה נמסר עוד כי "יבואני מוצרי הטואלטיקה הגדולים זומנו בחודשים האחרונים להגיב על ממצאי הבדיקה הקודמת, ועתה, כאמור, הגיעו היבואנים בשנית, בכדי להעביר את התייחסותם לפערי המחירים, גם במוצרי ההיגיינה הנשית.
"מדובר בסקירה כלכלית שנועדה לאבחן את קיומם של פערי מחירים משמעותיים, ולמרות שאינה עומדת במבחני מובהקות סטטיסטיים, היא מהווה אינדיקציה חד משמעית לעניין פערי המחירים מול המדינות האחרות".