הרכבל העתידי בחיפה - פורסם מכרז התחנות
שש תחנות שונות ימוקמו לאורך ציר הרכבל החדש בחיפה, שינוע בעוד כ-20 חודשים בין לב המפרץ לאוניברסיטה. החברה המבצעת פרסמה מכרז להקמת התחנות
חברת יפה נוף המבצעת את הפרויקטים התחבורתיים במטרופולין חיפה, פרסמה מכרז להקמת שש תחנות רכבל לאורכו של הקו - מלב המפרץ לאוניברסיטה. עבודות ההקמה צפויות להתחיל בתוך חודשים ספורים ולהסתיים בתוך 20 חודשים. בשלב הראשון, כך מתברר כעת, יפעלו רק שלוש מתוך שש התחנות להעלאת והורדת נוסעים, והשלוש האחרות יוגדרו תחנות תפעול. העלות הכוללת של הפרויקט היא 300 מיליון שקל, ואת הרכבל תקים חברת דופל מאייר הנדסה אזרחית.
פרויקט הרכבל הוא אחד מהפרויקטים המרכזיים שנועדו להקל על עומס התנועה בחיפה ולשנע נוסעים ממרכז התחבורה העיקרי של המטרופולין, בלב המפרץ, לשני המוסדות האקדמיים המרכזיים של העיר - הטכניון ואוניברסיטת חיפה. אורך מסלול הרכבל יהיה 4.4 ק"מ ולאורכו יוקמו שש תחנות - בלב המפרץ, בצומת הצ'ק פוסט, בדרך דורי, שתי תחנות בטכניון (מרכז ועליון) ותחנת האוניברסיטה.
בחברה אמרו כי הפרויקט אמור להסיע מדי יום, על פי הערכות שמרניות, 4,000-5,000 נוסעים, כחלק ממערך התחבורה העירוני. נוסעים שיגיעו לתחנת לב המפרץ יוכלו להמשיך באמצעות כרטיס הנסיעה המקורי לרכבל שיפעל כ-16 שעות ביממה.
עם פרסום המכרז התברר כי בשלב ההפעלה הראשוני הורדת והעלאת נוסעים תתבצע רק מתחנות טרמינל המפרץ, טכניון מרכז ואוניברסיטת חיפה, כאשר תחנות צ'ק פוסט, דרך דורי וטכניון עליון תפעלנה כתחנות תפעול.
מנכ"ל יפה נוף, אבישי כהן, הסביר כי תחנות התפעול נבנות כדי ל"שבור" את זוויות הרכבל כדי שיוכל לפעול בשיפוע ובאורך הנדרש של המסלול. התחנה בטכניון העליון תשמש כמוסך לקרוניות - לאחסנה וטיפול. לדבריו, התחנות צםויות להפוך לתחנות נוסעים על-פי הדרישה. כך למשל, אם וכאשר ייפתח אזור תעשייה בסמוך למוסך אגד שנמצא היום בדרך דורי, יהיה צורך בתחנה הנמצאת במקום. כהן הוסיף כי החברה תקפיד על עמידה בלוחות הזמנים ועל הסטנדרטים הגבוהים ביותר בעולם באשר לאיכות ביצוע העבודות. "בעוד פחות משלוש שנים מאות אלפי תושבים יוכלו ליהנות מאלטרנטיבה נוספת לרכב הפרטי".
מערכת רכבל הכרמל תכלול 76 קרוניות והקיבולת המרבית תהיה 1,200 נוסעים בשעה, בכל כיוון ובין כל קטע וקטע של הרכבל בו זמנית. קרוניות הרכבל תצאנה בתדירות של כחצי דקה כאשר כל אחת תוכל להכיל 10 נוסעים, שמונה בישיבה ושניים בעמידה. משך הנסיעה הכולל צפוי לעמוד על כ-19 דקות, 10 דקות מטרמינל המפרץ לטכניון, ותשע דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה, כאשר מהירות נסיעת הקרונית בין התחנות היא 18 קמ"ש.
גודלה של כל תחנה יהיה 700-800 מ"ר והן יוכלו להכיל מאות נוסעים ויאפשרו גם לבעלי מוגבלויות לעלות על קרונות הרכבל. התחנות מורכבות ממערך תנועה אנכית (מדרגות-דרגנועים ומעליות) להולכי רגל, מערך ביקורת וכרטוס כולל ביקורת ביטחונית, רציפים לנוסעים בכל כיוון בנפרד וגג לאזור הרציפים שבו משולבות מסילות בעזרתן נעות הקרוניות בתחום התחנה עצמה בעודן מאטות את מהירות נסיעתן או מאיצות לאחר עליית הנוסעים לתוכן. כמו כן, התחנות כוללות את החללים הטכניים הנדרשים למנועים, גנרטורים, חדרי בקרה, שירותים לנוסעים ועוד.
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר כי החלומות התחבורתיים של חיפה קורמים עור וגידים. "פרויקט הרכבל העצום מתקדם לשלבים המעשיים שלו והוא מצטרף לשורה של פרויקטים תחבורתיים מהמובילים בארץ כמו מנהרות הכרמל, מטרונית ומרכז ההיסעים הגדול ביותר שנבנה בימים אלו ויחבר בין כל קווי התחבורה האמורים".