החברה מיבנה שהתברגה בתעשיית המל"טים העולמית - ונחקרת בעקבות עסקה חשאית
חברת אירונאוטיקס מציינת 20 שנה מאז שנכנסה לשוק הישראלי שנשלט בעיקר ע"י התעשייה האווירית ואלביט. החברה מיבנה תגברה את מערך המעקב של צה"ל ומכרה מל"טים בכל העולם, אך גם השכירה את שירותיה לפי שעות ורכשה זכויות ייצור של מטוס קל כדי לחסוך בעלויות פיתוח של דגמים חדשים
יצרנית המל"טים "אירונאוטיקס" עלתה היום (ג') לכותרות בעקבות חקירת משרד הביטחון ושל המשטרה בעקבות עסקה שביצעה עם "לקוח מהותי", וזאת על אף שמשרד הביטחון אסר עליה לעשות כן. בקיץ האחרון פורסם כי החברה התבקשה ע"י אותו לקוח לבדוק מל"ט שהיא מייצרת כדי לערוך ניסיון תקיפה בעמדה צבאית של מדינה אירופית. בית המשפט הוציא צו איסור פרסום גורף על החקירה שלא ניתן לפרט עליה מעבר למה שדווח.
לאחר שהחברה סירבה לקחת חלק בתקיפה הצבאית במסווה של הדגמה עסקית, בכירי החברה שיגרו את המל"ט בעצמם כדי להציל את העסקה - אך המל"ט החטיא בניסוי. אירונאוטיקס הכחישה את הטענות, אך הקימה במדינה של אותו לקוח מפעל מקומי של מל"טים.
אירונאוטיקס, שממוקמת ביבנה, היא יצרנית המל"טים השלישית בגודלה בישראל אחרי התעשייה האווירית ואלביט מערכות. על אף שהוקמה לפני 20 שנה, בתקופה שבה תעשיית המל"טים הישראלית התבססה היטב בעולם, היא הצליחה לתפוס את מקומה ולמכור את מוצריה למערכת הביטחון המקומית וליותר מ-50 גופי ביטחון זרים.
לפני כשנתיים הציגה החברה את "המזל"ט המתאבד" K1 - שנחשב לאחד היעילים והקטלניים שנוצרו בישראל בשנים האחרונות. שמו המלא של המזל"ט, שנגזר ממומחיותו - קמיקזה קילר. המזל"ט מכיל ראש קרב הנושא 2.5 ק"ג חומר נפץ ו-4,000 רסיסי טונגסטן שמתפזרים בעוצמה ברדיוס של 25 מטרים מנקודת הפגיעה.
המטרות של K1 נחשבות כוללות כלי רכב קלים או חוליות מחבלים. הוא יכול להתפוצץ גם באוויר, מעט מעל למטרה, והוא שוהה באוויר במשך שעתיים בשקט יחסי. בניגוד למל"טים מקבילים בעולם, המזל"ט של אירונאוטיקס יכול לחזור למפעיליו ולנחות בקרבם ללא פגע במקרה שהמשימה מתבטלת ברגע האחרון.
הציעה פתרונות זולים ויצירתיים יותר מהמתחרות הגדולות
החברה הוקמה בשנת 1997 כסטארט-אפ ע"י אבי לאומי, שהפך למנכ"ל אירונאוטיקס בהמשך. תחילה התמקדה במל"טים זעירים - חשמליים ורגילים - שהיו זולים וקטנים יותר מאלה שהציעו המתחרות הישראליות. מוצר הדגל שלה הוא ה"אירוסטאר", מל"ט קלאסי למשימות סיור ומעקב שהיה זול יחסית לרכישה ולהפעלה.
ה"אורביטר" של אירונאוטיקס הוא מיני מל"ט חשמלי, שבזכות הוויתור על מנוע בעירה פנימית קיצר את זמן הטיסה ואת גודל המטענים שהוא יכול לשאת - אך מנגד הפך אותו לשקט במיוחד ולקשה לגילוי. המל"ט טס ללא הזמזום המוכר של מל"טים רגילים, והוא נחשב למטוס קלאסי לטובת משימות מעקב חשאיות.
ה"אורביטר 4" שהוצג לאחרונה כבר מסוגל לשהות באוויר יותר מיממה ולהצטייד במצלמות ומערכות לוחמה אלקטרונית ואמצעי האזנה של עד 50 ק"ג. המל"ט החדשני יכול להגיע לגובה של 18 אלף רגל (כ-5.5 ק"מ) ולטוס למרחק של עד 250 ק"מ ממפעיליו. החברה מכרה יותר מ-2,000 מיני מל"טים מהסוג הזה לארצות שונות, בהן גם פינלנד שבה הם פועלים בתנאי מזג אוויר קיצוניים. לחברה קיים גם דגם שניתן לחימוש שהוצג בכנס באזרבייג'אן.
השכירה את שירותיה לפי שעות - וחסכה בעלויות של הלקוחות
החברה לא זנחה את התחום של מל"טים גדולים, ובמקום להשקיע מאות מיליוני שקלים בפיתוח דגמים חדשים, היא רכשה את זכויות הייצור של מטוס קל מדגם דאימונד DA42, והסבה אותו לפעילות ללא טייס. כך הצליחה להשיק מל"ט שיכול לשהות כמעט 30 שעות ברציפות באוויר עם מטען כבד יחסית, תוך השקעה כספית קטנה וחיסכון גדול בזמן.
כבר בראשית ימיה התמחתה אירונאוטיקס לא רק במכירת הכלים אלא גם בהשכרתם לפי שעות. מה שחסך ללקוחות רבים את ההשקעה הכלכלית הנדרשת ברכישה ובהכשרת צוותים. צה"ל השתמש בכלים של החברה ברצועת עזה לתגבור מערך המל"טים הצבאי. גם מקסיקו, קנדה וטורקיה, לפני תקרית המרמרה, שכרו את שירותיה. החברה רכשה גם חברה בשם RT המייצרת בלוני מעקב ומודיעין.
בתור חברה קטנה ידעה אירונואטיקס לא מעט קשיים כלכליים והחלפת בעלויות. לפני עשר שנים נרכשה ע"י משפחת שקד שעשתה את הונה באתר ההימורים 888, אך ב-2012 נקלעה לקשיים לאחר ביטול עסקה בשווי 30 מיליון דולר עם ממשלת פולין בשל עיכוב במסירת המל"טים.
השליטה בחברה עברה לקרנות ויולה, KCPS ובראשית, ואבי לאומי הודח מתפקידו כמנכ"ל. כיום עומדים בראש החברה המנכ"ל אל"מ במיל' עמוס נתן שהגיע מאלביט, ויו"ר החברה מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף במיל' איתן-בן אליהו, והם אלה שיצטרכו להתמודד עם המשבר החדש בעקבות החקירות.
מחברת אירונאוטיקס נמסר כי החברה תשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה בכל נושא ותפעל כמיטב יכולתה על מנת שהחקירה תהיה קצרה ככל האפשר.