שתף קטע נבחר

 

טייס מזהיר: "רחפן יכול לשתק מנוע, זו סכנה אמיתית"

בעקבות דו"ח המבקר שחשף את הכשלים בהתמודדות עם רחפנים, מזהירים גורמי תעופה מהסיכון ודורשים: "להעמיד לדין עברייני רחפנים". בגזרה הצבאית: צה"ל נערך לרחפנים מתאבדים של חיזבאללה וחמאס. קרן לייזר היא הפתרון?

"עברייני רחפנים" מסכנים את תנועת המטוסים בישראל, אך כיוון שאינם נדרשים להוציא רישיון או לקבל היתר להפעלתם, הם ממשיכים לעשות זאת. דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ד') הצביע על שורת כשלים בהתמודדות המדינה עם רחפנים. "פגיעת רחפן במטוס עלולה להרוס בצורה משמעותית את המנוע ולסכן את בטיחות הטיסה", הסביר טייס קרב לשעבר. ואילו בכיר בתחום התעופה האזרחית הציע "להתחיל להעמיד לדין 'עברייני רחפנים' וגם להחרים כלים שמוטסים בניגוד לחוק".

 

ברשות התעופה האזרחית מסבירים שעל אותם חובבים לעמוד בכללי תקנות הטייס, בהן איסור טיסה מעל קהל, איסור לטוס בקרבת שדות תעופה ומנחתים, שמירת קשר עין רציף, מגבלות גובה ועוד. אולם בהיעדר פיקוח רבים עושים ככל העולה על רוחם.

 

רחפן מסכן מטוס    (צילום: ניב סטובנצקי, NS films&editing)

רחפן מסכן מטוס    (צילום: ניב סטובנצקי, NS films&editing)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בחודש יולי פורסם ב-ynet תיעוד דרמטי של מטיס רחפן, שבחר להעלות את כלי הטייס שלו סמוך לשדה דב בתל אביב כשלצדו חולפים מטוסי נוסעים. בחודש יוני התכונן לנחות בנתב"ג מטוס איירבוס 320, עמוס בנוסעים. אז הבחין הטייס ברחפן - ונאלץ להתחמק ממנו. מגדל הפיקוח עודכן במתרחש. האירוע החמור, שנחקר על ידי חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, התרחש כ-3 קילומטרים ממסלול הנחיתה בגובה של 220 מטרים. הקצין הראשון במטוס, שהבחין ברחפן במהלך נחיתת מכשירים, השתלט על ההגאים וביצע תמרון שמאלה כדי להימנע מפגיעה. "הצוות לא היה בטוח אם המטוס נפגע, ורק בבדיקה אחרי הנחיתה לא נמצאה עדות לפגיעת הרחפן במטוס, אך לא נמצא נזק", נכתב בדו"ח החקירה.

 

כשנתיים קודם לכן חלף רחפן במרחק של פחות מ-100 מטרים מול מטוס "בריסל איירליינס" שהתכונן לנחיתה בנתב"ג. ביוני 2016 הוסטה תנועת המטוסים בנתב"ג, לאחר שטייס חברת ישראייר שהתכונן לנחיתה מאילת זיהה רחפן במרחק של 4 ק"מ מערבית לשדה התעופה, ונאלץ להמריא מחדש ולגשת לנחיתה בפעם השנייה.

 (צילום: shuttertock) (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)

"להתחיל להעמיד לדין עברייני רחפנים" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"להתחיל להעמיד לדין עברייני רחפנים"(צילום: shutterstock)
  
בכיר בתחום התעופה האזרחית בישראל הודה בשיחה עם ynet שמדובר בנושא מדיר שינה שעלול להוביל לאסון: "צריך להתחיל להעמיד לדין 'עברייני רחפנים' וגם להחרים כלים שמוטסים בניגוד לחוק. היום ילדים מעלים כלי טייס לשמיים, ההורים שלהם לא אומרים להם דבר, ואף אחד לא מסביר להם כמה זה מסוכן. עד שמטוס לא ייפגע כנראה שלא יקרה כלום".

 

הגורם ציין כי נעשו בשנים האחרונות עבודות מטה רבות כדי למצוא פתרונות ואפילו נשלחו נציגים מישראל לכנסים בחו"ל- וכרגע מסתמן שהפתרון היחיד יהיה לנסות לשלב אמצעים טכנולוגיים. "כבר לא סומכים על המפעילים, שהרי הם הוכיחו שהם עושים מה שהם רוצים", אמר הגורם. "צריך להפעיל אמצעים טכנולוגיים שישבשו את תדרי הרדיו של הרחפנים ויפילו אותם במידה שהם טסים במקומות אסורים. הרשויות צריכות לקחת את הטיפול לידיים ולא לסמוך על המטיסים".

 

ערן רמות, ראש המרכז למחקר תעופתי במכון פישר ולשעבר טייס קרב, הסביר ש"פוטנציאל הנזק בהתנגשות בין רחפן למטוס גדל ככל שגודלם ומשקלם של כלי הטיס הללו עולה. פגיעה של רחפן במטוס נוסעים גדול עלולה לפגוע בצורה משמעותית במנוע או בגוף המטוס ולסכן את בטיחות הטיסה", אמר. "חדירה של רחפן, אפילו קטן, למנוע סילון, יכולה לשתק את המנוע. פגיעה של רחפן במטוס קל עלולה לנפץ את החלון, לגרום לנזק במבנה או לפגוע במנוע. האירוע המוכר של המטוס שהמריא בניו יורק ונתקל בלהקת אווזים שהרסו את מנועיו ואילצו אותו לנחות על נהר ההדסון, הוא רק דוגמה לנזק שיכול עצם קשוח כמו רחפן לגרום".

 (צילום: shuttertock) (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)

כמעט התנגשות בין מטוס קל לרחפן ליד טירה (צילום: מוטי שווימר) (צילום: מוטי שווימר)
כמעט התנגשות בין מטוס קל לרחפן ליד טירה(צילום: מוטי שווימר)
 

רמות ציין שאירועי פגיעה של רחפן במטוס בזמן המראה או נחיתה עלולה להגביר את הסכנה מאחר שהמטוס נמצא במהירות נמוכה יחסית. "ביצוע תמרוני התחמקות אם נצפה רחפן בקרבת המטוס במהירות ובגובה נמוך, עלול להוביל לסכנה אמיתית של הזדקרות ואובדן שליטה. הנזק הפוטנציאלי מרחפנים ראוי למלחמה נחושה של כל הגורמים".

 

לדבריו, "מפעילי רחפנים בשימוש מסחרי ובמסגרת מפעילים אוויריים עוברים מבחנים לפני שהם מקבלים היתר", אמר בשיחה עם ynet גורם ברשות התעופה האזרחית. "הם מודעים למגבלות החוק ומתחייבים על כך אבל עם החובבים התחום פרוץ לחלוטין. כמות הרחפנים עלתה בשנים האחרונות בצורה חדה מאוד, בגלל האפשרות להזמין באינטרנט וטווח המחירים האטרקטיבי. היום אתה נכנס לחנות נוחות בתחנת דלק ויכול לקנות רחפן ב-200 שקל. חייבים למצוא פתרונות כי מצד אחד רוצים לאפשר לאנשים ליהנות בתחביבים שלהם ומצד שני ילדים מעלים כלי טייס לשמיים, יכולים לפגוע במטוסים, ולא יודעים מה מותר ומה אסור. אין שום שליטה ואין כל פיקוח".

 

איום בהתהוות: רחפני אויב

איום הרחפנים כבר מומש בשנים האחרונות לא אחת נגד צה"ל שזיהה והפיל רחפני אוייב, בעיקר בגבול רצועת עזה, כאשר התקרבו לצד הישראלי, כולל בשנה האחרונה. כמו בצה"ל, כך גם בחיזבאללה ובחמאס, הרחפנים אינם צבאיים, אלא נרכשו על ידי יצרנים אזרחיים בחו"ל, והפכו לאמצעי לחימה לכל דבר.

 

צה"ל מסוגל להתמודד לפי שעה עם האיום מתחילתו ועד סופו, כלומר מהרגע שבו הרחפן עולה לאוויר הוא מזוהה על ידי חיישנים שמגלים כל איום תלול מסלול, ומופל במידת הצורך באמצעים קינטיים או באמצעות שיבוש תדרים בלוחמה אלקטרונית. כיום, לפי הערכות, ברשות חמאס יש עשרות רחפנים, וכמות גדולה יותר יש בידי חיזבאללה. בצה"ל עדיין מפתחים תורת לחימה נגד התופעה, שנחשבת יותר לתודעתית, כלומר לאיום שיותר יביך את ישראל אם יוביל לתיעוד והפצה בידי חמאס של מוצב צבאי למשל בעוטף עזה, בטרם הרחפן הופל.

 

יחד עם זאת, בצה"ל לוקחים את האפשרות גם לרחפנים מתאבדים, כלומר כאלה שעולים לאוויר במהירות, כלהקה שמתפזרת לכמה כיוונים, וכל רחפן נושא רימון או מטען חבלה קטן, שאמור ליפול ולהתפוצץ בשטח הישראלי. לא מן הנמנע שתרחיש מסוג זה יתמשש במלחמה הבאה בדרום, יתועד על ידי חמאס וייחשב כאחד מההישגים נגד ישראל.

רחפן צבאי. גם לאויב יש (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
רחפן צבאי. גם לאויב יש(צילום: דובר צה"ל)
 

מאחר שמדובר באיום סמוך קרקע, האחריות על פיתוח האמצעי נגד הרחפנים הוא בזרוע היבשה. חמאס מנסה כל העת לשדרג את השימוש ברחפניו, ולא חודל מלרכוש עוד רחפנים, בעיקר דרך הזמנות מחו"ל. משלוח שכזה מסין סוכל בימים האחרונים במעבר כרם שלום, בטרם חצה לרצועה.

 

בתעשיות הביטחוניות, שם כבר מצאו פתרונות מבצעיים מוכחים לאיומים משמעותיים בהרבה כמו יירוט של טילים ורקטות, עמלים גם על פיתרון מובנה נגד רחפני אויב: ניסויים באמצעות קרן לייזר שמזהה ומפילה רחפן כבר בוצעו בישראל ובהצלחה בשנה האחרונה, אך טרם נרכשו או הוכרזו כמבצעיים בצה"ל.

 

כך או כך, פשטות הרחפן עלולה להפוך אותו לאחד מההפתעות שחמאס מכין לישראל בעימות הבא, גם אם מדובר יהיה בנזק תודעתי בלבד ולא כזה שיסתיים באובדן חיי אדם. "השימוש ברחפנים, גודלם, גבהי הטיסה שלהם, יכולת נשיאת המשקל ומגוון המשימות שהם מסוגלים לבצע עולה בשנים האחרונות בצורה דרסטית. משתמשים פרטיים יכולים לקנות בצורה פשוטה ויחסית זולה רחפנים כבדים", הסביר רמות.

 

התגובות

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי סוגיית הרחפנים מוכרת ומטופלת ומדינת ישראל היא מהחלוצות בעולם במתן מענה לבעיה. ‏לפי התגובה, ב-14 במאי השנה קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון בנושא וב-28 ביוני התקיימה ישיבת קבינט, זאת בנוסף לדיונים מקצועיים במסגרת המל"ל.נתניהו הנחה את המל"ל יחד עם משרד הביטחון והמשרד לביטחון הפנים לקדם מוכנות לאומית לסוגיית הרחפנים. נתניהו כבר פנה למדינות אחרות שעומדות מול אותה בעיה".

 

פול גלנד, סמנכ"ל שיווק בנדא מגנטיק, היבואנית הרישמית של DJI בישראל, הגיב: "החברה מבינה את הצורך בהסדרה, אך ממליצה לעשות הפרדה ברורה בין רחפנים שיכולותיהם הטכנולוגיות אכן פורצות דרך ובעלי מסוגלות להגיע למרחקים וביצועים שיש לרסן ולפקח. לצד זאת יש להפריד את ההמלצה מרחפנים קטנים יותר שגודלם לעיתים כגודל טלפון סלולרי אשר אינם מכילים את התכונות הטכנולוגיות ואינם מהווים סיכון לציבור או לביטחון המדינה. על רחפנים ששימושם הנאה וסלפי אין להטיל מגבלות כפי שלא הוטלו הגבלות על טיסנים וצעצועים דומים בתחום".

 

תגובת באג, יבואנית DJI ו-PARROT: "אנו מברכים על הסדרה בתחום בכל הנוגע לתקנות בטיחות ונפעל על פי הנהלים כשנידרש".

 

תגובת DAA, יבואנית GoPro: "רחפן הקארמה ינחת בחנויות בשבוע הבא, לאחר בדיקות ואישורים רלוונטיים. אנו מחויבים לכללי הבטיחות וכל רחפן יימכר עם תוויות מתאימות והוראות בטיחות. כמובן, שככל שהנהלים ישתנו אנו נפעל לפיהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רחפן. סכנה גדולה
צילום: shutterstock
מומלצים