להכין רוגלך וחלה בבית: בונז'ור תשווק מוצרי בצק שמרים קפוא לאפייה ביתית
חברת בונז'ור של אסם השיקה סדרת מוצרי בצק לאפייה ביתית, תחת השם "בונז'ור ולתנור". הסדרה כוללת, בין היתר, עוגת שמרים שוקולד ופוקצ'ת כוסמין. "זו קטגוריה שלא קיימת בשוק, עבור צרכנים שחוששים לאפות בצק שמרים". אם רפורמת משרד הבריאות תצא לדרך, המוצרים יקבלו סימונים אדומים. ואיך הטעם?
יצרנית המאפים בונז'ור, השייכת לאסם, תחל לשווק בקרוב ברשתות השיווק ארבעה מוצרי בצק שמרים להכנה ביתית של מאפים ועוגות. בהמשך, הסדרה תורחב למוצרים נוספים. לא מדובר במוצרים של "חמם והגש", אלא בבצק שדורש זמן אפייה, אם כי קצר יחסית לאפייה המערבת שמרים. זו הפעם הראשונה שהחברה תשווק מוצרים ישירות לצרכנים.
המוצרים הם: פוקאצ'ה דגנים לאפייה ביתית בצק שמרים ללחם בסגנון איטלקי, רוגלך לאפיה ביתית בצק שמרים למאפה עם מלית בטעם שוקולד, עוגת קראנץ לאפייה ביתית בצק שמרים לעוגה עם מלית שוקולד וחלה מתוקה לאפייה ביתית. אלה מוצרי פרווה, אך לידיעת הטבעונים העוגה כוללת ביצים. זמן האפייה שלהם נע בין 25 דקות (רוגלך) ל-4 שעות (חלה).
אם רפורמת סימון המזון "המזיק" של משרד הבריאות תצא לדרך, המוצרים החדשים יקבלו סימונים אדומים, בעיקר על עודף שומן רווי (ברובם) וסוכר, אם כי כמות הסוכר לא מפורטת מתוך סך הפחמימות במוצרים. הפוקאצ'ה תקבל סימון בשלב השלישי של הרפורמה, על עודף נתרן.
בנוסף, שימו לב שאת הרוגלך מומלץ להבריש בביצה ובמי סוכר, ולפוקאצ'ה מומלץ להוסיף שמן זית ומלח גס - מה שמוסיף למוצרים קלוריות, שומן, סוכר או מלח, אם כי התוספות הללו הן אופציונאליות. יש לציין כי המוצרים מכילים הרבה מאוד רכיבים, מה שמרחיק אותם לכאורה מ"ביתיות".
גם צרכנים שאופים - חוששים לאפות מאפי שמרים
לפי החברה, בארבע השנים האחרונות קטגוריית האפייה הביתית צמחה בכ-20% כחלק מהטרנד של חזרה לבישול ואפייה ביתית תוך שימוש במספר חומרים מצומצם, כל זאת בעידוד או בנוסף לתוכניות הבישול והאפייה. עם זאת, במחקר צרכנים שערכה בונז'ור נמצא שרבים מהצרכנים נמנעים מאפייה של מאפי שמרים, בשל הצורך בהתפחה ראשונה ושנייה והליך אפייה מסובך באופן כללי.
"49% מהצרכנים ששאלנו, מצהירים שהם לא נוגעים בשמרים, אפילו שהם אופים מאפים אחרים. שמרים הם מחוץ לתחום", אמרה ל-ynet מנכ"לית בונז'ור, בילי ינקו. "אנחנו מניחים שאחוז החדירה לבתי אב יהיה של 15%. ביקשנו לענות על צורך, כי אנחנו ידועים בשוק בזכות מאפי השמרים שלנו. הצלחנו לייצר בצק להכנה מהירה, שלא כולל הפשרה והתפחה, למעט בחלה".
עינת פלד מנהלת השיווק של בונז'ור אמרה ל-ynet: "כבר שנתיים שאני מנסה את המוצרים על הילדים שלי, שמאוד אוהבים את הפוקצ'ה. זה משדרג את ארוחת הערב גם אם היא כוללת חביתה, סלט וקוטג', והם לוקחים אותה גם למחרת לבית הספר. הצרכנים רוצים מאפה חם וטרי מאוד. חשוב להם שזה נעשה בתנור הביתי, שהם היו חלק מהליך האפייה. הם לא מעוניינים במוצר אפוי חלקית כי זה תחושה של 'חיממתי'.
"יחד עם זאת, הם הצהירו שהם לא מוכנים לוותר על מהירות ההכנה. הם רוצים סיפוק מיידי, במינימום השקעה וכמובן שייצא מאפה שמפיץ ניחוחות בבית ויהיה טעים. תהליך הפיתוח לקח זמן כי לא פשוט לייצר בצק שמרים שיתאים להכנה מהירה וגם הקשבנו להערות הצרכנים. למשל, צרכנים אמרו לנו שהם רוצים חלה בגודל דומה לגודל שנמכר בסופר, אז הגדלנו את גודל החלה ל-500 גרם".
איך הטעם?
חילקנו שלושה מהמוצרים לשלושה נסיינים. נסיינית הרוגלך אהבה את התוצאה. "הברשתי בביצה ובמי סוכר שהכנתי בעצמי, למרות שהבנתי שאפשר גם בלי. ההכנה הייתה מהירה, משהו כמו 30 דקות להיות מוכן. הייתי צריכה כל הזמן להציץ בתנור, אבל זו לא משימה קשה.
"מה שכן, אני גרה בת"א ורגילה למאפי חמאה. מרגישים שזה מרגרינה ואין מה לעשות - זה פחות איכותי וטעים ממאפי חמאה. יש תחושה של מוצר תעשייתי ובכל זאת זה יצא טעים. למרות שזה מוצר שקונים בסופר, יצא מאפה מוצלח וטרי, שמפיץ ניחוח בבית ונותן תחושה של קונדיטוריה, אמנם קונדיטוריה של מוצרי פרווה, אבל גם להן יש מקום".
נסיין שניסה את פוקצ'ת הכוסמין אמר שהיא יצאה מעט צמיגית, אבל הילדים שלו אהבו אותה. "גם אני חיבבתי. רק מוזר שקוראים לה פוקצ'ת כוסמין, כי יש בה גם קמח חיטה מלאה ואחוז הכוסמין בכלל לא מצוין על גבי האריזה".
נסיינית נוספת קיבלה לנסות את החלה ואת עוגת הקרנץ. "לא הספקתי להכין את החלה כי ההכנה שלה דורשת התפחה של כמה שעות וזה מתאים יותר לשישי ולא לאמצע השבוע.
"ההכנה של עוגת הקרנץ הייתה קלה מאוד: מכניסים לתנור עם התבנית בה נמכר הבצק המוכן מראש. למרות שעל גבי האריזה כתוב שזה ייקח 45 דקות, אחרי כשעה, הוצאתי עוגה טעימה מהתנור. לא הברשתי אותה במי סוכר כדי לא להוסיף עוד יותר סוכר למוצר - וזה היה בסדר, עדיין טעים.
"מרגישים שיש בה מידה מסוימת של שוקולד אמיתי, אם כי לא בהכרח הכי איכותי. ובכל זאת, היא הפיצה ניחוחות מצוינים בבית. זה לא תחליף לעוגה מקונדיטוריה מעולה מבחינת האיכות, אבל זה בהחלט תחליף לעוגה שקונים במעדנייה בסופר, שהיא פחות טרייה. זה יותר טעים מעוגות דומות שנמכרות בקונדיטוריות עממיות. אם המחיר שלה לא יעלה על 20-15 שקל אז בהחלט משתלם לקנות ולאפות".
בונז'ור, שנקנתה על ידי אסם ב-2007, מחזיקה מפעל בקריית גת שמייצר 200 מוצרי בצק קפוא, כשהמזוהים ביותר עם המותג הם רוגלך ובגט. המוצרים נמכרים לפינות המאפה ברשתות השיווק ולבתי מאפה פרטיים.
שוק פינות המאפה ברשתות השיווק מגלגל מחזור שנתי של כ-570 מיליון שקל. בנוסף לבונז'ור, המחזיקה בנתח שוק של כ-30%, פועלים בו עוד שני שחקנים מרכזיים: שופרסל (גדרון) עם כ-47% ופילסברי המחזיקה בכ-20% נתח שוק. במאפים הקפואים בונז'ור תתחרה בעיקר מול מעדנות של תנובה, שהשיקה לאחרונה פוקצ'ה, למשל, אבל מדובר במוצר בסגנון "חמם והגש". מנכ"לית בונז'ור טוענת: "אין לנו מתחרים, כי השקנו קטגוריה חדשה".