חמישי ברכבת: "העומס מטורף, אי אפשר לזוז"
נוסעי הרכבת כבר רגילים לצפיפות בקרונות, אבל גם הם לא היו מוכנים למה שראו היום: "אנשים עומדים במעברים ויושבים על הרצפה, כמו בהודו". רכבת ישראל: "אנו מצטיידים בקטרים וקרונות חדשים"
"זה כמו בהודו, יש פה עומס מטורף, זה לא הגיוני שברכבות כאלה אי אפשר לזוז. אנשים עומדים במעברים ויושבים על הרצפה, אני לא יודע אם זה בטיחותי". כך תאר דרור אביגב את מה שראה כאשר לקראת השעה 15:00 היום (ה') עלה לרכבת בתחנת סבידור בדרכו לקריות.
נוסעי הרכבת מורגלים בעומסים כבדים, בעיקר בימי ראשון וחמישי, אבל מתיעוד שהתקבל מגולשים עולה שהצפיפות שחיכתה לנוסעי הרכבת היום הייתה אף חריגה יותר מבדרך כלל. אביגב מספר על האווירה שהייתה ברכבת: "אנשים עצבנים, הנוסעים הקבועים אומרים שזה עומס חריג, שהם כבר די רגילים וזה עצוב שזה הפך לנורמה. אחרי בנימינה אנשים ירדו ועדיין הקרונות היו עמוסים באנשים שנאלצו לעמוד. אם היו עושים תחבורה ציבורית נורמלית הכל היה נראה אחרת, הבעיה היא ששאר האלטרנטיבות הרבה יותר גרועות".
הסיבה העיקרית לעומסים ברכבות היא העלייה המתמדת בביקוש, לצד היצע דל של תשתיות מסילתיות. אם בשנת 2000 נספרו ברכבת ישראל כמעט 13 מיליון נסיעות, ב-2010 מספר הנסיעות טיפס ל-36 מיליון ובשנת 2016 הגיע ל-60 מיליון נסיעות. ברכבת צופים שבשנת 2020 הוא כבר יגיע ל-80 מיליון נסיעות.
לצד הגידול בביקושים - היצע התשתיות דל. המדינה אומנם מתחה בשנים האחרונות את מסילות הרכבת צפונה ודרומה, אך באזור איילון, שהוא צוואר הבקבוק בתנועת הרכבות - יש שלוש מסילות בלבד. התוכנית להוספת מסילה נוספת באיילון תבוצע רק בעוד כמה שנים.
בינתיים מגדילה הרכבת את מצבת קרונות הנוסעים. מהרכבת נמסר שבימים אלה נכנסים לפעילות 14 קרונות קומותיים חדשים אליהם יצורפו קרונות נוספים, כך שחלק מהרכבות יוארכו לשמונה קרונות. במקביל, העבודות על מערכת האיתות החדשה של הרכבת (ETCS) צפויות להסתיים בשנת 2019, שבה המערכת תעבוד באופן ממוחשב. המערכת החדשה תוכל לסייע בהקטנת זמן הביטחון שבין רכבת לרכבת, כך שבשעות העומס ינועו עוד שלוש רכבות לכל כיוון בציר האיילון.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה לבעיית העומסים: "רכבת ישראל מתקדמת לדור הבא ונערכת לגידול המבורך בכמות הנוסעים, הקווים והתחנות באמצעים רבים, בין היתר על ידי הצטיידות בקטרים וקרונות חדשים ובהטמעת טכנולוגיית איתות מהמתקדמת בעולם, שתאפשר להפעיל יותר רכבות במקטעי מסילה זהים.
"בימים אלה נכנסים לפעילות 14 קרונות דאבל-דק חדשים, כאשר בתקופה הקרובה יצטרפו אליהם עוד 74 קרונות. חלק מהרכבות יוארכו לשמונה קרונות, מה שיתרום לרווחת הנוסעים".