המלצות ועדת חוק הבחירות: לבטל את תשדירי התעמולה, לאפשר רכישת פרסומות
במקום התשדירים: 4 דקות בלבד, שישודרו רק פעמיים לפני הבחירות. בין ההמלצות הנוספות: לשים סוף למצבים שבהם מרואיינים נקטעים במהלך ראיון כי אמרו דברים שמתפרשים כתעמולה ולהחיל את החוק גם לרשתות החברתיות. הדו"ח הוגש לנשיא, שאמר: "החוק אנכרוניסטי, צריך לרענן"
ביטול של שידורי התעמולה בטלוויזיה בצורתם המסורתית והחלפתם בגרסה קצרה בהרבה, ביטול האיסור המיושן לשדר תכנים שעלולים להתפרש כתעמולה 60 לפני הבחירות, התאמה לעידן המודרני של הרשתות החברתיות, ואישור לרכוש בכסף פרסומות בטלוויזיה וברדיו שיחליפו את התעמולה - אלה חלק מההמלצות של הוועדה הציבורית לבחינת חוק הבחירות, שהוגשו היום (ג') לנשיא המדינה, ראובן ריבלין.
את הדו"ח הגישה לנשיא נשיאת בית המשפט העליון בדימוס דורית בייניש, שעמדה בראש הוועדה. הוועדה החלה את עבודתה לפני כשנתיים. חבריה הם: דן מרידור, יצחק לוי, פרופ' סוזי נבות, פרופ' קרין נהון, ואופיר פינס-פז. "אני שמח לקבל את הדו"ח הזה, שתפקידו לרענן את חוק הבחירות הקיים", אמר הנשיא. "זהו חוק שנוסח לפני יותר מיובל הבנוי טלאי על טלאי, והוא אנכרוניסטי ממש". הנשיא אמר כי עתה יש להמשיך את המשך העבודה לגורמים המקצועיים, והוא מקווה שהם יישמו אותו לטובת הציבור.
הוועדה מציעה לבטל את האיסור הקיים כיום, לפיו לא תהיה תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה בתקופת 60 הימים שלפני הבחירות. הכוונה היא למצב המגוחך למדי, שזכור לכל מי שמאזין לרדיו או צופה בטלוויזיה בתקופה שלפני בחירות, שבו כאשר מרואיין מדבר על ענייני השעה ומחווה את דעתו על נושא כלשהו, קוטע אותו המראיין ומסביר שהוא חייב לעצור משום שהדברים נחשבים לתעמולה. במקום זאת, מציעה הוועדה כי ימונה "מורשה לשידורים, והוא זה שיקפיד בתקופת הבחירות על מתן ביטוי הוגן, שיוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הבאות לידי ביטוי בבחירות.
המלצה נוספת של הוועדה מנסה להתאים את תעמולת הבחירות לעולם של ימינו: הוועדה מציעה להחיל את הוראות החוק המהותיות גם על מרחב האינטרנט והרשתות החברתיות. "ההסדרים הכלליים בחוק יחולו על תעמולת בחירות בכל מדיום שהוא ובכל אקלים טכנולוגי ותקשורתי", ממליצה הוועדה.
תשדירי תעמולת הבחירות בטלוויזיה זכו פעם לרייטינג עצום, וחלקם - כמו אלה שבהם כיכבו ספי ריבלין המנוח עבור הליכוד, הגשש החיוור עבור המערך - זכו למעמד מיתולוגי. אבל בשנים האחרונות, בעולם רב ערוצי, השידורים איבדו את מעמדם. על רקע זה, הוועדה ממליצה לבטל את תשדירי התעמולה ברדיו ובטלוויזיה הנהוגים כיום. במקומם, היא מציעה להקצות לכל רשימת מועמדים ארבע דקות בלבד להציג את מסריה לציבור. ארבע דקות אלה ישודרו רק בשני מועדים: ביום ה-14 שלפני הבחירות, וביום השביעי.
במקום זאת, הוועדה ממליצה לאפשר למפלגות לרכוש "פרסומות בחירות" בטלוויזיה וברדיו, על מנת להגדיל את האמצעים שבידי רשימות המועמדים להעברת המסרים שלהן לציבור. פרסומות הבחירות יופרדו מהפרסומות המסחריות באמצעות אות מיוחד.
הוועדה סבירה גם כי אין להתערב בתוכן של תעמולת הבחירות, אלא במקרים קיצוניים. בהתייחס לביטוי גזעני או מסית לאלימות, סבורה הוועדה כי יש לקבוע במפורש בחוק כי תעמולה גזענית במהותה או המסיתה לאלימות אסורה.
במהלך עבודתם, חברי העבודה מצאו כמה איסורים מיושנים, שנראים כיום נלעגים, והם מציעים לבטלה. בין היתר, מדובר באיסור להשתמש בכלי טיס ובכלי שיט למטרת תעמולה, הגבלה על שימוש ברמקול ואיסור על נשיאת לפידים ושימוש בזרקורים. עוד ממליצה הוועדה, לבטל את המצב כיום, שבו הפרה של חוק התעמולה היא עבירה שבצידה סנקציה פלילית.
הוועדה החליטה להשאיר חלק מההסדרים הקיימים כיום בחוק, למשל: האיסור על תעמולה ביום הבחירות באזור הקלפי, והאיסור על תעמולת בחירות ברדיו ובטלוויזיה משעה 19:00 ביום שלפני יום הבחירות ובכל מהלך יום הבחירות, איסור לפרסם סקרים מיום שישי האחרון שלפני הבחירות ועד לסגירת הקלפיות, איסור על שימוש בנכסי ציבור, איסור על הכללת צה"ל ונפגעי פעולות איבה בתעמולת בחירות, איסור על שיתוף ילדים בתעמולת בחירות ואיסור על הופעת אמנים ותוכניות בידור בתעמולת בחירות. באשר לאיסור בדבר חלוקת מתנות באופן שנקשר עם תעמולת בחירות, החליטה הוועדה לחדד את נוסחו.