שתף קטע נבחר

 

הפרויקט תקוע על המסילה: הסיבות לעומסים ברכבת

בשנת 2020 יגיע מספר נוסעי הרכבת ל-80 מיליון. משרד התחבורה מתכנן מסילה רביעית, שלפי מסמך פנימי של רכבת ישראל שהגיע ל-ynet "קריטית והכרחית", אולם התוכנית תקועה. ח"כ חנין לקראת דיון בנושא: "קיים פקק של רכבות". משרד התחבורה: "הפרויקט מורכב, מקווה ישראל חוסם את המיזם"

 

תיעוד: אישה התעלפה ברכבת בשעת העומס    (צילום: טל זהר)

תיעוד: אישה התעלפה ברכבת בשעת העומס    (צילום: טל זהר)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

אם אתם מרגישים שהנסיעה ברכבת הולכת ונהפכת לצפופה, עמוסה ומשובשת - אתם ממש לא טועים. במשך השנים הביקוש לרכבת עלה בקצב מהיר, אבל התשתית נתקעה והנחת מסילה נוספת באזור המרכז מתעכבת כבר שנים ללא יעד סופי. ברכבת ישראל מזהירים כי המצב עלול להוביל ל"קריסת התחבורה הציבורית", והבוקר (יום ג') ייערך בכנסת דיון בנושא. אלו הסיבות לעומסים ברכבת:

 

נוסעי הרכבת מורגלים בעומסים חריגים ובשיבושים גורפים מדי שבוע. הסיבה המרכזית לכך היא חוסר התאמת התשתיות הרכבתיות לביקוש שגדל והולך. המחסור התשתיתי הבולט מורגש בעיקר במסילת האיילון. למעשה, בציר מחיפה לראשון לציון עוברות שלוש מסילות בלבד, ובאזור האיילון הרכבות מתנקזות למסילות אלו שמאפשרות תנועה של 14 רכבות לשעה בכל כיוון - היצע שלפי הערכות הרכבת מותאם לביקוש שהיה בארץ לפני 20 שנה.

אוגוסט השנה: שיבושים קשים ברכבת (צילום: אביב נודלמן) (צילום: אביב נודלמן)
אוגוסט השנה: שיבושים קשים ברכבת(צילום: אביב נודלמן)

הגידול בביקוש חד: אם בשנת 2000 נספרו ברכבת ישראל כמעט 13 מיליון נסיעות, ב-2010 טיפס מספרן ל-36 מיליון ובשנת 2016 הגיע ל-60 מיליון. ברכבת צופים כי בשנת 2020 מספר הנסיעות יגיע ל-80 מיליון.

 

לעומת זאת, המחסור החריף בתשתיות מורגש היטב: בשעות השיא של הרכבת היא מגיעה לצמרת הקיבולת שלה. תושבי הדרום מנהלים מאבק עיקש לרכבות ישירות למרכז הארץ ובכך לקיצור זמני הנסיעה באופן משמעותי, אך אין תשתית שתאפשר זאת. נוסף לכל אלו, לפי הבטחות שר התחבורה ישראל כץ, החל ממרס 2018 יצטרפו למערך הקיים עוד שתי רכבות בכל שעה בכל כיוון בין תל אביב וירושלים והחל מיולי 2018 מהרצליה לירושלים. מהלך זה יגדיל מחד את היקף הנסיעות, אך מאידך יוסיף על הקושי התשתיתי שמורגש כבר היום.

אין התחייבות קונקרטית להשלמת התוכנית (צילום: טל בירמן) (צילום: טל בירמן)
אין התחייבות קונקרטית להשלמת התוכנית(צילום: טל בירמן)

ברכבת מנסים למצוא פתרונות יצירתיים לפערים העצומים בדמות הסבת קרונות ישיבה לקרונות עמידה והגדלת מצבת קרונות הנוסעים על מנת שחלק מהרכבות יוארכו לשמונה קרונות, והטמעת מערכת האיתות החדשה שעמדה בלב המאבק הפוליטי סביב עבודות התחזוקה בשבת, שתוכל לסייע בהוספת שלוש רכבות בשעה לכל כיוון.

 

עם זאת, את כל אלו מגדירים גורמים בענף התשתיות כ"טיפה בים". הפתרון היחידי שיוכל לחלץ את פקק הרכבות בישראל הוא הנחת מסילה רביעית באיילון - פרויקט שנמצא בחיתוליו התכנוניים ושאין לו עדיין תאריך יעד. בכירי משרד התחבורה נוקבים במושג "בעוד שנים" אבל אין התחייבות קונקרטית להשלמתה.

 

"המסילה הרביעית קריטית" 

ממסמך פנימי של הרכבת שהגיע לידי ynet עולה תמונה מדאיגה אף יותר: "הוספת מסילה רביעית באיילון, צוואר הבקבוק של רשת המסילות הארצית, קריטית והכרחית להמשך פיתוחה של התחבורה הציבורית במדינת ישראל", כתב יוסף נבון, מנהל תכנון רב-שנתי באגף האסטרטגיה של הרכבת. "ללא המסילה הרביעית, פיתוח התחבורה הציבורית ייבלם בשלב הראשון ויקרוס בהמשך".

 

המסמך גם הפיל את התיאוריה שעליה מדברים בכירי הרכבת ולפיה מערכת האיתות תוכל להוסיף רכבות בתשתית הקיימת. מהמסמך עולה שהגדלת הקיבולת תקשיח את תפעול הרכבות בשל צמצום מרווחי הזמן בין הרכבות, מצב שמאופיין בחוסר "יכולת התאוששות גם במקרים של עיכובים קלים כתוצאה מאיחורים, צפיפות וכד'".

מנכ"ל הרכבת שחר איילון התייחס למשבר התשתיות המסילתיות בכנס "תחבורה היום ומחר" שנערך בשבוע שעבר. לדבריו, "הרכבת כמעט הגיעה לקצה התפוסה שלה בשעות העומס. אין לנו מקומות לנוסעים שמעוניינים לנסוע בשעות האלו. אנחנו נמצאים באיחור של כ-20 שנה בפיתוח הרשת הכבדה וקשה להעביר אותה במדינה שבאזור גוש דן יש צפיפות כזו של תשתיות. לכן זה תהליך מאוד קשה גם סטטוטורית וגם ביצועית, ולכן בהנחיית משרד התחבורה בנינו תוכנית אסטרטגית ל-2040".

 

התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, שעליה דיבר מנכ"ל הרכבת, הוצגה כאן בהרחבה: מתיחת מסילות מקרית שמונה ועד אילת, הטמעת רכבות במהירות 250 קמ"ש, כמעט הכפלה של מספר התחנות ועוד. אלא שאותו מסמך קושר את מימושה של התוכנית בקידום הפרויקט התקוע למסילה הרביעית. "ללא המסילה הרביעית באיילון, לא ניתן יהיה לממש את התוכנית האסטרטגית לתחבורה ציבורית כפי שגובשה עבור 2040 עם תחזית ביקוש של 306 מיליון נסיעות בשנה וכפי שמתגבשת בימים אלו עבור שנת 2030 עם תחזית ביקוש של 155 מיליון נסיעות בשנה בהתאמה", צוין במסמך.

שר התחבורה כץ (צילום: AP) (צילום: AP)
שר התחבורה כץ(צילום: AP)

אז מדוע מתעכבת הנחת המסילה הרביעית? "את המסילה הרביעית משרד התחבורה צריך היה לתכנן כבר לפני 20 שנה", אמר יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) לקראת הדיון מחר בוועדה בנוגע לחסמים בהנחת המסילה. "אנשים רואים את הפקקים בכבישים אבל לנגד עינינו יש גם פקק ברכבות".

 

ח"כ חנין אמר עוד כי "המסילה הרביעית לא מקודמת בגלל שהממשלה צריכה לנקוט מהלכים של שינויי חקיקה כדי להניח תשתיות על אדמת מקווה ישראל והיא לא עושה זאת". חנין הסביר כי "חוק מקווה ישראל" דורש הסכמת ארבעה שרים ושתי ועדות בכנסת כדי להפקיע אדמות ממקווה ישראל לטובת הנחת המסילה הרביעית. "החוק נועד להגן על המוסד הזה שהוא מוסד חשוב וראוי אבל אף אחד לא התכוון שהחוק יתקע את כל מדינת ישראל ומאחר ששר התחבורה לא מבצע את הוראות החוק כדי לשנות את ייעוד האדמות האלו, הוועדה תיזום את שינוי החקיקה כי המשמעות של המצב הקיים לחיי היום יום היא איומה ואנחנו תקועים בפקק של רכבות".

"לנגד עינינו יש פקק גם ברכבות". ח"כ חנין (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"לנגד עינינו יש פקק גם ברכבות". ח"כ חנין(צילום: גיל יוחנן)

גיל יעקב, מנכ"ל ארגון "15 דקות", אמר: "אין שום ערך לפסטיבל גזירת הסרטים של ישראל כץ כאשר אין תוכנית עבודה ותאריך יעד להנחת המסילה הרביעית. האחריות לשלומיאליות הזו מונחת אך ורק על כתפיו של התחבורה בשמונה השנים האחרונות. ‏המסילה הרביעית באיילון הייתה צריכה להיות בטיפול כבר היום. העובדה שלמדינת ישראל אין עדיין תאריך יעד להנחת המסילה היא אסון תחבורתי לכלל תושבי המדינה: הפקקים יחריפו משמעותית, הרכבות כבר בשיא הקיבולת שלהן, ואף אחד בממשלה לא לוקח אחריות".

 

תגובת משרד התחבורה

במשרד התחבורה אמרו בתגובה לדברים כי "מדובר בפרויקט מורכב מאוד ששר התחבורה ישראל כץ הוציא לדרך לאחר שנים ארוכות של קיפאון. במסגרת זאת, החליט השר כץ להעביר את הובלת הפרויקט לחברת 'נתיבי ישראל', במטרה לזרז את ביצועו.

 

"תכנון הפרויקט החל להתקדם באופן מהיר מאוגוסט 2016, על אף המורכבות הגדולה של הפרויקט, זאת בעקבות ישיבה שכינס השר כץ עם כל הגורמים הנוגעים בדבר. השר כץ הנחה לקדם גם את הפתרון של הזרמת המים דרומה, ובכך אפשר להגשים את תנאי התוכנית.

 

"מעבר לכל המורכבות ההנדסית והתכנונית של הפרויקט, ישנו צורך בפתרון ניקוז לנחל האיילון, דבר המצריך שימוש זמני בשטח חקלאי של מקווה ישראל. למרות החשיבות הלאומית של הפרויקט, לצערנו, משיקולים צרים, מקווה ישראל הפכו לחסם משמעותי של המיזם, עקב אי הסכמתם לקבלת הפיצויים המוצעים להם על פי חוק עבור שימוש בקרקעות חקלאיות אלה.

 

"עם התרת החסם, הפרויקט צפוי לצאת לביצוע בתוך כשנתיים. המסילה הרביעית, המהווה את פרויקט הדגל של משרד התחבורה, תאפשר תוספת שירות משמעותית לאזרחי ישראל, הכוללת 12 רכבות בשעה לכל כיוון במסדרון האיילון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים