שתף קטע נבחר
 

מעבר בטוח: איך מונעים מפגש בין רכבת לחיות הבר?

למעלה מ-100 אירועי דריסות בעלי חיים מתועדים מדי שנה ברכבת ישראל. לאחר בדיקת נתוני הדריסות, התגלה כי מרבית חיות הבר נפגעו כשניסו לחצות מסילות באזור זכרון יעקב לחיפה. כדי לצמצם את מספר הדריסות, החלו ברכבת לבצע התאמות של מעברי ניקוז מתחת למסילות כדי שישמשו למעבר בטוח של חיות הבר

 

עריכה: ארז ארליכמן, צילום: באדיבות רכבת ישראל

עריכה: ארז ארליכמן, צילום: באדיבות רכבת ישראל

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 
משפחת נמיות, חזירי בר ודורבן יוצאים לחפש את הארוחה היומית ליד תחנת הרכבת בפרדס חנה. מעבר על המסילה כשרכבת דוהרת במהירות רבה עלולה לחרוץ את גורלם. בחודשים האחרונים הותאמו מעברים מתחת למסילות הרכבת המשמשים לניקוז מי גשמים למעבר של חיות בר במסגרת פרויקט נסיוני לצמצום דריסות בעלי החיים בסמוך למסילות.

 

"תופעת פגיעת רכבות בבעלי חיים היא תופעה נפוצה ומוכרת ברחבי העולם. בישראל היא הולכת ומחמירה עם התגברות תנועת הרכבות ועם היקפי כמות המסילות שמוקמות לצרכי תחבורה, במיוחד לאחר פתיחת קו העמק, הרכבת לגליל ובכלל לאור הגידול בכמות הרכבות הנעות במהלך היממה", אומר ל-ynet דודו פרץ, מנהל זכות הדרך, אגף מסילה וסביבה ברכבת ישראל. לדבריו, בכל שנה נרשמים מעל ל-100 דריסות של בעלי חיים על ידי רכבות.

 

 
 (צילום: באדיבות רכבת ישראל) (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
 

"קשה לחיות לדעת מתי הרכבת מתקרבת"

"בכל שנה ישנם עשרות אירועים של פגיעות רכבות בבעלי חיים. לרוב מדובר בחיות בר, שועלים, תנים זהובים, ארנבות, חזירי בר ודורבנים. בעלי חיים שנפגעים פחות ונחשבים לנדירים הם כלבים, גמלים, סוסים ופרות", הוא מציין. "בעלי החיים יוצאים כדי לחפש מזון ולעיתים הם צריכים לחצות מסילה באותו אזור מחייה. מאחר ולא כל מסילה מגודרת, קשה להם לדעת מתי הרכבת מתקרבת אליהם. בעבר הרכבות היו רועשות אך כיום הן שקטות ומהירות יותר, דבר שגורם לכך שבעלי החיים לא מספיקים לברוח".

 

ברכבת ישראל מציינים כי אירועי הדריסה גובים את חייהם של בעלי חיים, אך גם גורמים לשיבוש תנועת הרכבות ולנזקים פיזיים לרכבות. הם מדגישים כי לרוב קיימת סכנה לפגיעה ברכבת או במסילה, אך אין סכנה בטיחותית לנוסעים.  

 
מעברים באזור תחנת הרכבת בפרדס חנה, נחל תנינים, חוטם הכרמל, שלושה מעברים במעיין צבי, נחל דליה סמוך לזכרון יעקב ומעבר ליד כפר גלים באזור חיפה. (צילום: באדיבות רכבת ישראל) (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
מעברים באזור תחנת הרכבת בפרדס חנה, נחל תנינים, חוטם הכרמל, שלושה מעברים במעיין צבי, נחל דליה סמוך לזכרון יעקב ומעבר ליד כפר גלים באזור חיפה.(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
 
"נהג רכבת שפוגע בחזיר במהלך הלילה לא תמיד יודע במה הוא פגע, לעיתים יידרש לעצור את הרכבת כדי לבדוק במה פגע ואם נגרמה פגיעה במרכב התחתון של הרכבת, הוא נדרש להזעיק צוותי אבטחה וביטחון למקום, לכן התחלנו לחפש דרכים כיצד להתמודד עם התופעה", מציין פרץ.
 
לאחר איסוף נתוני דריסות מכל מערכות המידע מתחנות הרכבות ברחבי הארץ, נמצאו אזורים חמים בהם נדרסים הכי הרבה בעלי חיים. נערכו סיורים בשטח כדי לנסות לבדוק את נתיבי המעבר של בעלי החיים והחלו לגבש תוכנית לצמצום הדריסות.
 
 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

מרבית הדריסות בין זכרון יעקב לחיפה

"הרוב המשמעותי של הדריסות הוא בין זכרון יעקב לחיפה ביחס לשאר הקטעים בארץ. למרות שמרבית הדריסות מתרחשות בלילה, כמות הרכבות יורדות בשעות הללו, אך התנועה עדיין קיימת", הוא מפרט. "באזורים בהם ישנם מעברי ניקוז מתחת למסילה, הם גם מתאימים למעבר של בעלי חיים ובאזורים הללו, באמצעות גידור, עזרנו לנתב מחדש את תנועת בעלי החיים מתחת למסילה אל המעבר התת קרקעי. הצבנו מצלמות מעקב וראינו את בעלי החיים עוברים ושבים, בין אם המעבר מלא או ריק ממים".
 
 (צילום: באדיבות רכבת ישראל) (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
 

לא תועדו דריסות במעברים המותאמים

פרץ מציין כי בכל המעברים בהם נערכה התאמה למעבר חיות בר, לא תועדו דריסות נוספות. לתוכנית עצמה ישנה מגבלות ולדבריו, ישנם מוקדים בהם לא ניתן לגדר את מסילת הרכבת מאחר והדבר היה מאלץ את חיות הבר ללכת קילומטרים בסמוך לגדר על למציאת מקום למעבר.

 

בנוסף לבניית המעברים והוספת מעברים עתידיים, החלו ברכבת ישראל בבחינת מערכת קולית להרחקת בעלי חיים באזורים בהם אין גדרות בסמוך למסילות. "מדובר בטכנולוגיה המיושמת כיום בפולין וברוסיה שמאפשרת זיהוי של רכבת המתקרבת ומפעילה שידור של קולות סוניים ואולטרה סוניים שאותם שומעות חיות הבר וגורם להן לברוח מאזור המסילה. כל עוד אין רכבת באזור, החיה יכולה לעבור בביטחה, אך ממרחק מסויים המערכת מתחילה לפעול ומסיימת את פעולה עם התרחקות הרכבת", הוא מפרט.

 

 (צילום: באדיבות רכבת ישראל) (צילום: באדיבות רכבת ישראל)
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

כיום מרבית המעברים שהוקמו למען חיות הבר מתבססים על מעברים קיימים וברכבת מציינים כי עם שדרוג והכפלת המסילות בעתיד, ייבנו מעברים תת קרקעיים לחיות הבר.  

 


פורסם לראשונה 27/11/2017 23:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות רכבת ישראל
נמיות בפרדס חנה
צילום: באדיבות רכבת ישראל
מומלצים