הנשיא ריבלין על החקירה נגדו בעבר: "התנכלו לי, שילמתי מחיר"
נשיא המדינה התייחס בטקס השבעת שופטים לחוק ההמלצות ואמר: "צריך לחשוב לעומק איך לאזן בין הגנה על שמו הטוב של אדם לבין זכות הציבור לדעת". בהמשך עבר לחקירה שנפתחה נגדו לפני יותר מעשור ואמר: "עברו שלוש שנים וחצי עד שנסגר התיק נגדי מחוסר אשמה. עבורי זה פצע פתוח"
נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס היום (ב') לאחת הטראומות הגדולות בחייו כאיש ציבור - תיק החקירה שהוא סבור שנתפר נגדו לפני יותר מעשור, במטרה להרחיקו מכהונת שר המשפטים.
בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא דיבר ריבלין על חשיבות השמירה על שמו הטוב של אדם, סוגיה שעלתה לדיון סביב חוק ההמלצות: "אני מוצא לנכון להזכיר שהחוק הזה מציף סוגיה ציבורית ומשפטית, בשל ההקשרים האמורים היא לא זכתה להתייחסות הראויה, עליה אני רואה לנכון להצביע היום.
"אקדים ואומר, זכות הציבור לדעת היא זכות ראשונה במעלה. היא זוכה ובצדק להגנה ולעידוד בחקיקה ובפסיקה, וטוב שכך. אבל צריך גם לזכור שלצד הזכות הזאת יש ערכים נוספים. ביניהם חזקת החפות והזכות לשם טוב, להגנה מפגיעה בשמו הטוב של אדם. המתח בין ערכים אלו הוא סוגיה אמיתית, מורכבת, כואבת ואנושית. היא ראויה לדיון ציבורי מעמיק ומצדיקה ניסיון רציני להתמודדות עימה, במיוחד בעידן שלנו, עידן הרשתות החברתיות שבו כל 'שמועה' מתפשטת כאש בשדה קוצים. צריך לחשוב לעומק איך לאזן בין הגנה על שמו הטוב של אדם, לבין זכות הציבור לדעת", אמר ריבלין.
הוא סיפר כי ב-2001, עת הוקמה ממשלה חדשה בראשות אריאל שרון, היה מועמד לתפקיד שר המשפטים. "אלא שבאותם ימים ממש נפתחה נגדי חקירה. כל חשד או אפילו רמז מצדיקים בירור ואף חקירה. עם פתיחת החקירה הודיע היועץ המשפטי לראש הממשלה שרון, שכיוון שחקירה כזו מטבעה ארוכה וסבוכה ותארך שבועות רבים אם לא חודשים, אין זה יאה, כך הוא קבע, שנחקר ישמש בתפקיד שר המשפטים.
"עברו שלוש שנים וחצי עד שנסגר התיק נגדי מחוסר אשמה, וזאת למרות שנחקרתי פעם אחת בלבד וכבר אז הובהר לחוקרים כי לא תהיינה ואין צורך בעוד חקירה. הנזק האישי והציבורי לעומת זאת המשיך להיות פצע פתוח. כעסתי נורא, האמנתי שמתנכלים לי על רקע אישי ופוליטי. אחרי שנים רבות, כעורך דין, לראשונה בחיי חשתי את הסיטואציה שבה עומד אדם, איש ציבור, חשוף לכל רוח, מבלי יכולת להגן על שמו, שמו הטוב. זו הייתה חוויה קשה. שילמתי מחיר לא פשוט".
בהתייחס לחוק ההמלצות, שנועד למנוע העברה ופרסום של המלצות משטרה לפרקליטות, הוסיף ריבלין: "אינני בטוח שהחוק המוצע נותן מענה לסוגיה מורכבת זו ושהוא המסגרת המתאימה לטיפול בנושא. אך דיון כזה הוא דיון חשוב, מהותי. הוא לא דיון שפוגע בדמוקרטיה, הוא דיון שמחזק אותה. דיון שחובה לנהל אותו תוך שמירה על עקרונות של שלטון החוק והשוויון בפני החוק".
בינתיים, אגב, ההצבעות החוזרות ("רביזיה") לבקשת האופוזיציה על ההסתייגויות לחוק ההמלצות בוועדת הפנים של הכנסת יימשכו מחר בבוקר. אי לכך לא יעלה היום החוק להצבעה במליאה לקריאה שנייה ושלישית.
שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לדברי הנשיא: "זו תעודת עניות של פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה מאותה תקופה, שהשאירו תיק פתוח אחרי חקירה אחת נגד שר מכהן במשך שלוש שנים וחצי. היום, מהיכרותי עם היועמ"ש ועם פרקליט המדינה, אני יודעת שזה לא היה קורה".
עוד אמרה שקד: "הביקורת - נחוצה; ההשתלחות - מגונה. אל לנו לחשוש מביקורת או ממגוון דעות, המעשירות ומפרות את השיח ומועילות לבירור ולחקר האמת. זוהי נשמת אפה של דמוקרטיה מקדמת דנא. ריבוי הדעות הוא יסוד מוסד בהגות היהודית".
חיות דיברה על חשיבות "אהבת חסד"
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות דיברה אף היא בטקס - הראשון בכהונתה - ואמרה כי הדבר החשוב ביותר לשופט הוא מעלותיו כאדם. "ידיעת חוק ומשפט היא מעלה חשובה בבחירת שופטת או שופט אך חשובים ממנה לא פחות מעלותיו של המועמד כאדם. אתם השופטות והשופטים המצהירים היום אמונים נבחרתם על ידי הוועדה לבחירת שופטים בזכות מעלותיכם אלה, וחזקה עליכם כי במילוי תפקידכם כשופטים אכן תביאו לידי ביטוי את ידיעותיכם בחוק ומשפט לצד אהבת חסד וחתירה לצדק".
לדבריה, "על מנת להביא לידי ביטוי את אהבת החסד של מערכת בתי המשפט על שופטיה ועובדיה המסורים, אנו לא מסתפקים במתן השירות השיפוטי ככזה. מערכת בתי המשפט תורמת לקהילות שבהן היא פועלת בעשייה ציבורית המקיפה פרויקטים שונים לטובת החברה. זוהי עשייה אשר אינה זוכה לחשיפה ולסיקור, אך היא מתבצעת לאורך שנים במסירות ובהתמדה, ואין לי ספק כי גם אתם, השופטות והשופטים המצהירים היום אמונים, תמצאו דרך להשתלב בה".
בין הפרויקטים שעליהם דיברה חיות: "האחריות והמעורבות" (שבמסגרתו עובדי בתי המשפט יוצאים לפעילות התנדבותית בבתי חולים, בבתי ספר, בבתי אבות ובבתי מחסה); "ארגז כלים לאזרחות טובה" (מפגשים בין שופטים לכיתות של נוער בסיכון המגיעות לבתי המשפט); ו"שיעור אחר" (המתנהל זה כעשור, ובמסגרתו שופטים ועוזרים משפטיים מלמדים שיעורים שבועיים בהתנדבות, ובסיום השנה מבקרים התלמידים בבית המשפט וזוכים לשמוע דיון משפטי אמיתי).