למה אפל צריכה את שאזאם? / פרשנות
אפל יכולה להשתמש בשאזאם כדי להוסיף יכולות ופיצ'רים חדשים לאייפון, אך יותר מכך - לקבל מידע על הרגלי שמיעה של מיליוני מאזינים
אתמול הודיעה אפל שהיא רכשה את אפליקציית זיהוי השירים שאזאם. לפי אתר טקראנץ', אפל תשלם כ-400 מיליון דולר. שאזאם היא אחת האפליקציות הפופולריות בסביבה, ובעזרתה אפשר לזהות שיר שמתנגן ברקע (למשל, ברדיו או בבית הקפה). היא מעולם לא הצליחה לייצר הכנסות גדולות ולצמוח, ולכן רכישה על ידי אפל היא בשבילה עסקה לא רעה. אך מדוע אפל תרכוש את שאזאם? לא ידוע בוודאות, אך יש השערות.
ראשית, אפל יכולה להשתמש בשאזאם כדי להוסיף יכולות ופיצ'רים חדשים לאייפון ולרמקול החכם העתידי שלה, "הום־פוד". כבר כיום יש שיתוף פעולה בין אפל לשאזאם, כך שאפשר לבקש מהסייעת הדיגיטלית סירי לזהות שיר שמתנגן ברקע. אך בעתיד תוכל אפל לשלב את זיהוי השירים כפיצ'ר מובנה עמוק יותר באייפון. למשל, בכל פעם שיתנגן שיר ברקע יופיע שם השיר על המסך אוטומטית (כמו בפיקסל 2 של גוגל). ייתכן גם שבעלי אייפון יוכלו בעתיד להמהם או לזמזם שיר, וכך לזהות אותו; ואולי אפשר יהיה לקבל מידע גם על עצמים פיזיים כמו בגד, ספר או חפץ אחר.
ייתכן שהרכישה נעשתה גם משיקול תחרותי. לפי דיווחים, סנאפצ'ט וספוטיפיי התעניינו בשאזאם, ואפל רצתה למנוע מהן לעשות זאת מחשש שיפסיקו את שיתוף הפעולה בינה לשאזאם.
אך ייתכן שהסיבה העיקרית לרכישה היא השגת עוד מידע יקר ערך שיסייע לאפל לשפר את אפל מיוזיק: שאזאם מחזיקה בידע רב על הרגלי שמיעה של מיליוני מאזינים. באמצעות הנתונים הללו, שיהיו זמינים רק לה מעתה, תוכל אפל לדעת אפילו טוב יותר למי אנחנו מאזינים, איפה ומתי; מהם הסגנונות המוזיקליים הפופולריים, מהם הטרנדים המשתנים, מי האמנים הפופולריים; ואפילו לחזות מה יהיה הלהיט הגדול הבא. מבחינת אפל ידע כזה שווה הרבה כסף.
הכתבה פורסמה במוסף "ממון" ב"ידיעות אחרונות"