צפוף להם באוטו - צה"ל משדרג את רכבי הסא"לים
לאחר שסגני האלופים התלוננו על צפיפות במיצובישי אטראז' שצה"ל מצמיד להם, ומשרד הביטחון הסכים להעביר מאות מהם לרכב שכור ויקר יותר, החליטה המדינה לעשות סדר. הרכב הבא יהיה גדול, בטוח ואף חסכוני יותר
משרד הביטחון מחליף את דגם הרכב הצמוד שהוא מעניק ל-1,500 קצינים בדרגת סגן־אלוף, לפני כשלוש שנים נבחרה מיצובישי אטראז' - סדאן קטנה על בסיס סופר-מיני - כמכונית שתוצמד לכ־5,000 קצינים בדרגת רס"ן וסא"ל. המכונית הקטנה זכתה במכרז בעיקר הודות למחיר זול וצריכת דלק מוצהרת נמוכה שקסמו לכלכלני משרד הביטחון.
אולם כבר לאחר שמכוניות ראשונות נמסרו לקצינים, גילו אלה כי במקרים רבים, האטראז' הצרה קטנה מדי לשימוש משפחתי, בעיקר עבור קצינים הזקוקים למקום עבור שלושה ילדים. וכך, למרות שהמיצובישי זכתה במכרז, שכר בנוסף משרד הביטחון - לבקשת צה"ל ועבור סא"לים בתפקידי שדה, מפקדי גדודים וטייסות - מאות מכוניות מעט גדולות יותר מדגמי קיה ריו ויונדאי i25 מעט יותר גדולות. שאר הסא"לים המשיכו להשתמש ולשלם עבור השימוש באטראז' כרכב צמוד, שכן צה"ל מגלם את דמי השימוש רק עבור קצינים קרביים.
המכרז החדש הותאם כך שהפעם יחכור הצבא משפחתיות גדולות יותר, ובנוסף הוגבל למכוניות מקבוצת זיהום מירבית של 6 מתוך 15 בדירוג הזיהום הממשלתי. בכך מנעה למעשה המדינה השתתפות של משפחתיות קוריאניות עם מנועי בנזין שכן הן מזהמות יותר, אך אפשרה השתתפות של מכוניות משפחתיות גדולות משמעותית כמו סקודה אוקטביה וטויוטה קורולה.
מכרז זה יאפשר לראשונה התמודדות גם של כלי רכב היברידיים בהנחה שרכב כזה יהיה אמנם יקר יותר בעלות ההחכרה, אך זול יחסית מבחינת עלויות דלק. בין המכוניות ה"ירוקות" שעומדות בדרישות המכרז נמצאים גם דגמים בעילי עיצוב מקורי כמו יונדאי איוניק, טויוטה אוריס על גרסאותיה ואף קיה נירו בעל מרכב בסגנון רכבי פנאי פופולריים. רכבי הבנזין והדיזל שישתתפו בו חייבים להיות בנפח מנוע של עד 1.6 ליטר וכלי רכב היברידיים עד 1.8 ליטר.
בנוסף לעובדה שמדובר בכלי רכב גדולים ומודרניים משמעותית מבחינת יחידת הנעה (מנוע-גיר) וכמובן אבזור, הקצינים יהיו גם בטוחים יותר שכן לפי תנאי המכרז, כלי הרכב המתמודדים חייבים להציע לפחות שש כריות אוויר, ציון מרבי של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של ארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP ומערכת בלימה אוטונומית המתריעה על קרבה מסוכנת ובמקרה הצורך גם מסוגלת לבלום את הרכב ללא התערבות הנהג.
מבחן השוואתי לשלוש היברידיות
המכרז החדש יערך למשך ארבע שנים ולא חמש כקודמו, בהנחה שכך יוכל מנהל הרכב במשרד הביטחון להשיג מחירי החכרה נמוכים יותר. כאשר הצבא מחזיר מכוניות בנות חמש שנים עם קילומטראז' של כ-250 אלף ק"מ בממוצע במקרה של סא"לים, קשה יותר לחברות הליסינג למכור אותן והן מתמחרות את העלויות בהתאם.
לראשונה ינופקו הרכבים לקצינים משלושת מרכזי הפצה הפרושים בכלל הארץ, דבר שיקל על הקצינים הלוחמים המשרתים הפריפריה. עד היום הרכבים נמסרו לקצין מנקודת מסירה אחת במרכז הארץ והיום הפיזור יאפשר להם למשוך את הרכב ממרכזי הפצה קרובים יותר למקום השירות של הקצין.
חברות הליסינג שיתמודדו במכרז ידרשו לספק לצה"ל חבילת אחזקה "הכל כלול" לרבות החלפת צמיגים, רכב חליפי, תיקון ואחזקה. במשרד הביטחון ובצה"ל מעריכים שרוב חברות ליסינג צפויות להתמודד בו ולמרות הבחירה ברכב גדול יותר, עדיין יהיה מדובר בחיסכון בהוצאות עבור מערכת הביטחון, בזכות ביטול הצורך לשכור כמויות גדולות של מכוניות..