מבחן בטיחות חוזר - פיאט פונטו שברה שיא שלילי
ארגון הבטיחות EuroNCAP בחן שוב מכוניות שריסק בעבר ועדיין משווקות, במטרה לבדוק איזה ציון היו מקבלות אילו המבחן שלהן היה נערך היום. התוצאות מטרידות
ארגון הבטיחות EuroNCAP ערך שוב מבחני ריסוק לשבע מכוניות אותן בחן בעבר. ההבדל: הציון שהעניק להן הפעם מבוסס על שיטת החישוב החדשה, לפיה נבחנות מכוניות כיום. שיטת חישוב זו מחמירה משמעותית עם תוצאות מבחני הריסוק, ומחשבת את הציון לפי פרמטרים נוספים. התוצאות מלמדות כצפוי על הפער הגדול בין ציוני העבר למקובל כיום לצערן של חלק מהיצרניות.
כך למשל קיבלה פיאט פונטו המשווקת כיום, לראשונה בהיסטוריה של מבחני הריסוק בארגון, את הציון המביך "0". מייקל ואן רנטיגן, יו"ר ארגון הבטיחות, לא חסך ביקורת מפיאט ואמר: "זו דוגמה ליצרן הממשיך לשווק לקונים תמימים מוצר שתאריך התפוגה שלו עבר".
הפיאט פונטו שנבחנה וזכתה לציון הנמוך היא מהדור השלישי שהוצג ב-2005 ושווקה אצלנו עד 2016, ובמדינות מסוימות באירופה עדיין משווקת. ציוני הפונטו: 51% בהגנה על מבוגרים, 43% בהגנה על ילדים, 52% על הולכי רגל ו-0% על מערכות בטיחות הנעדרות בגרסאת הבסיס הנבחנת.
גם מכונית נוספת של הקונצרן האיטלקי זכתה בציון נמוך במיוחד, אלפא ג'ולייטה הוותיקה עם שלושה כוכבים בלבד, לעומת חמישה בהם זכתה במבחן הקודם והפחות מחמיר שנערך לה ב-2010. הורדת הניקוד באה לידי ביטוי בכל הפרמטרים - הגנה על מבוגרים (72%, ירידה של 25%), הגנה על ילדים (56%, מינוס 29%), הולכי רגל (59%, 4% פחות) והירידה הגדולה ביותר הייתה כצפוי באבזור הבטיחות מ-86% ל-25%. הסיבה לכך: חסרונן של מערכות אקטיביות מתקדמות, לרבות בלימה אוטונומית.
מכונית נוספת שנאלצה להסתפק בציון נמוך היא סיטרואן DS3 הוותיקה, שקיבלה כעת שלושה כוכבים לעומת החמישה בהם זכתה ב-2009. גם כאן נרשמה ירידה בכל הפרמטרים: מבוגרים (69%, ירידה של 18%), ילדים (37% מינוס 34%) ומערכות בטיחות (29%, 54% פחות). מעניין לציין כי דווקא ציון ההגנה על הולכי רגל עלה (ב-20% ל-55%) תודות לתכנון מחדש של החזית.
טויוטה יאריס שמרה על ציון של חמישה כוכבי בטיחות שקיבלה עוד ב-2011, אך יש לציין כי הגרסה שנבחנה היא הבכירה במשפחה, המשווקת באירופה עם מערכת בטיחות מתקדמת כציוד תקני. גרסת הבסיס (Sol) בישראל אינה מצוידת בה.
גם האייגו הקטנטנה של טויוטה שמרה על ציון ארבעה כוכבים שקיבלה ב-2014, ובמקרה זה כשהיא מצוידת במערכת בטיחות מתקדמת TSS, בדיוק כפי שהיא משווקת בישראל. באירופה היא משווקת גם ללא מערכת זו, ובמבחן העדכני בתצורה זו היא מקבלת שלושה כוכבים בלבד.
משתתפות נוספות שאינן משווקת בישראל הם אופל קארל (מארבעה כוכבים ב-2015 לשלושה כיום) ופורד C-מקס וגרנד C-מקס - מחמישה כוכבים ב-2010 לשלושה בלבד כיום.