שתף קטע נבחר

 

הכול לא יהיה טוב: מאבק תושבים תוקע את הרחבת כביש החוף

יש תוכנית, יש כסף, אבל הרחבת אחד מעורקי התחבורה המרכזיים נעצרה. בחוף השרון מבקשים לסלול צמוד לתוואי הרכבת, ומולם מתייצבים תושבי כפר ויתקין שחוששים מהפקעת שטחים חקלאיים. בנתיבי ישראל טוענים כי העיכוב בכביש 2 גורם לנזק של 100 מיליון שקל בכל שנה. מחר המאבק מגיע לבג"ץ

 

הדמיית הרחבת כביש 2    ( צלמת: ליהי קרופניק)

הדמיית הרחבת כביש 2    ( צלמת: ליהי קרופניק)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

כביש 2, שידוע גם בכינוי "כביש החוף", הוא אחד מהצירים העמוסים בישראל. הנסיעה מצפון הארץ למרכזה בשעות הבוקר והנסיעה ההפוכה בשעות אחר הצהריים היא סיוט לא קטן עבור הנהגים. העבודות להרחבת הכביש בנתיב נוסף לכל כיוון כבר היו אמורות להתחיל, אבל מאבקי תושבים ביישובים הסמוכים לכביש תוקעים את הפרויקט שיידון מחר (יום ב') בבג"ץ. בינתיים, עד להכרעה בבית המשפט, הפקקים נמשכים והעיכוב נאמד בנזק כלכלי של כמאה מיליון שקלים בכל שנה.

 

חברת התשתיות הלאומית נתיבי ישראל עצרה בהוראת בית המשפט את הקבלנים שאמורים היו להתחיל בביצוע תוכנית הרחבת הכביש כבר לפני כמה חודשים. הקטע המתוכנן הוא הרחבת הכביש משניים לשלושה נתיבים לכל כיוון בקטע הכולל 14 ק"מ בין חבצלת לגבעת אולגה בעלות של 1.2 מיליארד שקלים. "היום אנחנו במצב שחלקו הגדול של התוואי כבר הופקע, יש קבלן בשטח שעובד ומעתיק תשתיות אבל יש קטע של כ-40 אחוזים משטח הפרויקט שלא נכנסנו לעבוד בו בעקבות ההליכים. אנחנו מקווים שזה ייפתר השנה, אבל זה לא בשליטתנו", אמר אודי שריג, מנהל הפרויקט בחברת נתיבי ישראל.

 

שריג אמר עוד כי "לפי התחזיות שאנו צופים לשנת 2030, חייבים להרחיב את הכביש ויש כוונה לבדוק גם הסדרת נת"צים (נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית) בעתיד כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית. הרחבת הכביש היא צורך מיידי הן מבחינה בטיחותית והן מבחינת מתן שירות לנפחי התנועה הקיימים כבר היום. בכל שנה שהכביש לא נפתח לתנועה מלאה נגרם נזק של 100 מיליון שקל למשק בשעות עבודה ותאונות דרכים".

הדמיית ההרחבה המתוכננת בכביש 2 ()
הדמיית ההרחבה המתוכננת בכביש 2

ביישובי חוף השרון הסמוכים לכביש הוקם מטה למאבק בתוכנית, ותושבים שמתגוררים בהם עתרו לבג"ץ נגד הרחבת הכביש. מיכל בן גל, תושבת מכמורת, אמרה כי "הכביש היום יושב בתוך הבתים, מרחק 30 מטר, והם הולכים להרחיב אותו וכמובן שזה יתקרב עוד יותר. סללו את הכביש בשנות ה-60 בלי תוכנית, אלא בשיטת הסלאמי ואף אחד לא ישב רגע וחשב למה להמשיך לשדרג את הכביש הזה במקום לסלול כפי שקובעת תוכנית המתאר הארצית לסלילת כבישים סמוך למסילת הרכבת. במהלך העבודות יפרקו את הכביש וירחיבו מחדש, ואנחנו אומרים אם כבר מפרקים תסללו היכן שהיה צריך להיות על תוואי ישר בלי פקקי תנועה ובמקום שלושה נתיבים לכל כיוון - ארבעה נתיבים כשאחד מהם לתחבורה ציבורית".

 

החלופה שמציעים תושבי חוף השרון לא מקובלת על תושבי מושב כפר ויתקין הסמוך למסילה, שם סיפרו כי בניגוד לשיתוף הפעולה בעבר בבתי הספר ובמרכזים הקהילתיים - קיים כעת נתק שפרץ עם תחילת המאבק למניעת הרחבת הכביש. אף אחד לא רוצה כביש מהיר ליד הבית. עופר כהן, מרכז מושב כפר ויתקין, אמר כי "פירוש החלופה שהם מציעים קובע שהכביש יעבור בלב השטחים החקלאיים שלנו בצמוד לשכונת ההרחבה. יש להם מטרד שאנחנו מבינים אותו והפתרון שלהם הוא להסיט את המטרד לחצרות שלנו".

 

מתוך הדמיית תוכנית הרחבת הכביש ()
מתוך הדמיית תוכנית הרחבת הכביש

לדברי כהן, משמעות המהלך היא הפקעת 700 דונמים של שטחים חקלאיים, חממות, משתלות ורפתות לטובת כביש שיעבור בסמוך לשכונת ההרחבה במושב. "כבר היום את כפר ויתקין חוצות הרבה תשתיות כמו פסי רכבת, קווי גז ונפט ואחרות. יש שם תושבים עם הרבה מאוד כסף, כבר כמה שנים שהם מוכנים לתרום להעלאת ערך הנכסים שלהם אבל הסטה של הכביש לתוואי על פארק השרון בין עמק חפר לחדרה היא חלופה רעה".

 

בן גל ממכמורת אמרה בתגובה לטענות של כהן כי "ההבדל בינינו לבין כפר ויתקין הוא שהם לא רוצים שהכביש יתקרב לבית שלהם ואנחנו רוצים פתרון שישרת את כולם. נכון שזה גם משרת אותנו, אבל הפתרון שלהם ימשיך לתקוע אותנו בפקקים. יהיו עבודות מסיביות בכביש ונקבל חמש שנים של פקקים כשבסופו של דבר יקבלו נתיב נוסף שכבר היום לא מספיק".

הפקקים בכביש החוף צפויים להימשך ()
הפקקים בכביש החוף צפויים להימשך

הארגונים הירוקים חיברו נייר עמדה שבו הובעה התנגדות לחלופת הכביש שמציעים יישובי החוף. בנייר העמדה צוין כי החלופה "תחצה את נחל אלכסנדר, תנגוס שטח נכבד מתוך הגן הלאומי נחל אלכסנדר, ובהמשכה תבתר את פארק השרון ותנגוס גם ממנו שטחים נרחבים. בהקשר זה יש לקחת בחשבון גם את פגיעתה הצפויה של דרך רוחב מס' 9 המבתרת אף היא את פארק השרון ונחל אלכסנדר. סלילת כביש חדש יוצרת מחסום אקולוגי ברוחב 150 מטרים לפחות, הכולל לבד מהכביש החדש גם את רצועת רכבת ישראל ורצועות הגז והדלק".

 

ניר פפאי, סמנכ"ל שמירת טבע בחברה להגנת הטבע, אמר: "אם היינו מתחילים לתכנן מאפס יכול להיות שעמדתנו הייתה אחרת אבל יש היום מציאות נתונה וככלל לא רק במקרה הזה מעדיפים הרחבת תשתית קיימת על פני יצירת תשתיות חדשות, וכאן מדובר על נתיב נוסף שכמובן פוגע אבל הפגיעה נמוכה משמעותית מכביש חדש לאורך המסילה שיהווה פגיעה אנושה בטבע" .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניצן דרור
כביש החוף. הפקקים יימשכו
צילום: ניצן דרור
מומלצים