שנה אחרי שנחת בישראל: "אייר פורס 1" הישראלי לא ממריא
למרות שהגיע לפני כשנה, נדרשות תוספות תקציב להשמשת המטוס שאמור לשמש את ראש הממשלה והנשיא. ועדת הכספים נאלצה לאשר תוספת של 60 מיליון שקלים למימון הוצאות הטיסה של רה"מ עקב אי-השמשת המטוס
מטוס ה"אייר פורס 1" שאמור לשמש את ראש הממשלה ואת נשיא המדינה נחת בישראל כבר באוגוסט 2016, והיה אמור להיכנס לכשירות מבצעית בתוך כשנה אחרי שיושקעו בו לא פחות מ־360 מיליון שקלים – אלא שאתמול (ג') התברר כי המטוס רחוק מלהמריא, ונדרשות תוספות תקציב כדי להשמיש אותו.
כעת עובדים על התקנת מערכות שונות במטוס לאחר שאפיון הצרכים השונים לקח יותר זמן מהצפי. לפי גורמים שונים, התקציב שאושר להתקנת המטוס במערכות הקשר והמיגון השונות לא מספיק, וכעת נדרשות תוספות תקציב. ככל הידוע, המטוס ייכנס לכשירות מבצעית רק באמצע או בסוף שנת 2018 – יותר משנתיים אחרי שנחת בישראל.
רכישת המטוס אושרה בשתי ישיבות של הקבינט המדיני-ביטחוני שאימץ את עיקרי דו"ח גולדברג, שהמליצה על רכישת מטוס ייעודי לראש הממשלה. על אף שהמטוס מיועד גם לטיסותיו של נשיא המדינה, הנשיא הנוכחי ראובן ריבלין הודיע בעבר שאם הדבר תלוי בו, הוא ימשיך לטוס בטיסות מסחריות רגילות.
ועדת הכספים נדרשה אתמול לאשר רטרואקטיבית תוספת של 60 מיליון שקלים לנסיעות ראש הממשלה לחו"ל, ועוד חמישה מיליון שקלים למשרד החוץ למימון נסיעות ראש הממשלה והשרים לחו"ל בשנת 2016. חברי הכנסת ויו"ר ועדת הכספים משה גפני ביקרו את התנהלות האוצר על כך שהוא מביא את בקשת התקציב בדיעבד ובנפרד, וכמה מהם העלו חשש שהדבר נעשה כדי שהציבור לא יידע בדיוק כמה כסף יוצא על נסיעות ראש הממשלה לחו"ל. נציגי האוצר הכחישו ואמרו שמדובר בנסיעות שלא היו מתוכננות. ח"כ גפני הודיע שבפעם הבאה הועדה לא תאשר תקציב לנסיעות ראש הממשלה בנפרד.
ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר בדיון כי "רוב נסיעות ראש הממשלה הן בריחה מרשויות החוק ונועדו לשבש את החקירה ועכשיו הציבור מממן לנתניהו עוד 60 מיליון שקל נוספים לטיולי התחמקות בעולם".