בדרך ליצירת מטוס על-קולי שקט: חוקרי נאס"א בוהים בשמש
המדענים של סוכנות החלל המציאו מחדש טכניקת צילום שפותחה לפני יותר ממאה שנה כדי לתעד את גלי ההלם שמייצרים מטוסים על-קוליים. את תאורת הרקע בשיטת הצילום הם החליפו בתאורה הכי טובה שיש - השמש. הפיתוח הוא חלק מפרויקט להחזרת השימוש המסחרי במטוסים על-קוליים שיחסכו מאיתנו את הבום הרועש
לפני ליקויי חמה תמיד טורחים להזהיר אותנו שאסור להסתכל ישירות על השמש, אבל עכשיו מדענים של סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) מפרים את ההוראה של עצמם - ובוהים היישר לתוך הכוכב שלנו. החוקרים מנאס"א בעצם המציאו מחדש שיטת צילום בת יותר ממאה שנה ומנצלים את השמש כרקע ללכידת גלי הלם שמיוצרים על ידי מטוס על-קולי.
טכניקת הצילום שלירן הומצאה על ידי פיזיקאי גרמני במאה ה-19 כדי לתעד עצמים שנעים במהירויות על-קוליות. השיטה עובדת על ידי מעקב אחר עיוותים זעירים על רקע תאורה אחידה, שמיוצרים כשמשהו חולף באוויר. באתר Tech Crunch הוסבר כי השיטה מוגבלת בטווח ובקנה המידה שלה - וכאן נכנסים לפעולה אנשי נאס"א שמנצלים פשוט את השמש כתאורת רקע.
צילום של מטוסים בטכניקה הזו נעשה עד כה בצורה אנכית, מלמעלה למטה עם נוף אחיד ברקע או מלמטה למעלה בעזרת קצה השמש. אבל הטכניקה החדשה פשוט תכוון את המצלמה הטלסקופית היישר לשמש ותצליח לתפוס את המטוס הזריז בעודו יוצר מעין ליקוי חמה חלקי ומקומי. כדי לא לשרוף את התמונה, מערכות המצלמה משתמשות במסנן מימן אלפא שמאפשר כניסה של אורך גל ספציפי מאוד של אור.
הניסוי הזה הוא חלק מפרויקט של נאס"א שמטרתו לייצר מטוס על-קולי שקט שיחסוך מאיתנו את הבום העל-קולי הרועש. מטוס כזה יכול להחזיר את הטיסות במהירויות על-קוליות לשוק המסחרי.
במגזין Newsweek דווח כי מטוס עתידי כזה ככל הנראה יגיע לגובה של 60 אלף רגל, אך מכיוון שקשה לתעד מהקרקע מטוס בגובה כה רב, המדענים היו חייבים למצוא דרך לתעד את המטוסים גם מהאוויר. טכניקת הצילום הישנה-חדשה מאפשרת לחוקרים לצלם ממרחק של 10,000 רגל בלבד, בעוד המטוס עצמו עדיין בגובה היעד שלו.
"המטרה העיקרית כאן היא לראות איך תיראה התמונה מטווח קרוב, לרבות איזה דפוס של גלי הלם אנחנו יכולים לראות", הסביר מייק היל, מעורכי המחקר של נאס"א, בהודעה רשמית. "היינו צריכים להשתמש במערכת הצילום הקומפקטית החדשה שלנו כדי לקבל רעיון של איכות התיעוד של אותם גלי הלם בעזרת מערכת קטנה יותר".