מאוחדת: חשד לסרטן? תמתיני לרבעון הבא
אחרי בדיקת CT שהעלתה חשד לגידול סרטני, נדרשה ג' לבצע בדיקת ביופסיה. לאחר שהמומחה שהיה צריך לבצע את הבדיקה לא הגיע למרפאה, סירבו בקופת החולים לקבוע לה תור דחוף לבדיקה אצל רופא אחר, והורו לה "להמתין לרבעון הבא". מאוחדת: "מצרים על ההתנהלות השגויה"
ג', תושבת אזור ירושלים המבוטחת בקופת החולים "מאוחדת", עברה בשבוע שעבר בדיקת CT לגילוי סרטן של מערכת הלימפה בגופה. הבדיקה הראתה גידול חשוד אשר מצריך בדיקת ביופסיה שתאמת האם מדובר בגידול סרטני או בגידול שפיר.
אך כשהרופא שהיה אמור לבצע את הביופסיה לא הגיע לפגישה שנקבעה, וחרף הדחיפות הברורה שבביצוע הבדיקה, ב"מאוחדת" סירבו להקדים את התור, בטענה כי אסור לעבור בין שני רופאים מומחים באותו הרבעון. למרות תחנוניה של ג' וההסברים על אודות חשיבות הבדיקה ודחיפותה, הפקידה בקופה התעקשה כי עליה להמתין לרבעון הבא ולפגוש את אותו רופא שהפנה אותה לבדיקה מלכתחילה. "התחננתי בפני הפקידה והסברתי לה שמדובר בבדיקה שיש לה השלכות מרחיקות לכת. זה לא עניין אותה", מתארת ג'.
עוד בנושא:
חולה אובחן בשוגג כחולה סרטן ומת
תביעה: הגידול לא אובחן - בת 32 מתה מסרטן צוואר הרחם
תביעה: אמרו למטופלת שיש לה אסתמה - בהריון התברר שזה סרטן
המקרה התחיל בגירוד בעור שממנו סבלה ג' מזה זמן מה. הרופא בקופה שלח אותה לבדיקת CT כדי לשלול שחלתה בלימפומה מסוג הודג'קין, וצילום ה-CT גילה גוש שמצריך בדיקת ביופסיה. ג' מספרת כי "על פי כללי הקופה (וכך בכל קופות החולים, א.ע), הרופא שהפנה אותי לבדיקת ה-CT הוא הרופא שצריך להפנות אותי לבדיקת הביופסיה. אבל ביום רביעי האחרון היה לי תור לאותו רופא, והוא לא הגיע למרפאה. המועד הקרוב לתור אליו היה רק כעבור שבוע לפחות".
ג' הסבירה לפקידה במוקד של "מאוחדת" שירותי בריאות את הדחיפות הרבה שבביצוע הבדיקה וביקשה לקבוע עבורה תור אצל המטולוג אחר מקופת החולים. "הפקידה סירבה בתוקף. היא טענה שאי אפשר לעבור בין שני רופאים מומחים באותו הרבעון.
"התחננתי בפניה. אמרתי לה שמדובר בעניין שעשוי להיות פיקוח נפש. לא ביקשתי מרשם לאקמול. זה לא עניין אותה. כל יום בבדיקה כזו יכול להיות קריטי. גם המתח הנפשי שכרוך בהמתנה לבדיקת ביופסיה הוא אדיר, אבל היא לא הייתה מוכנה לשמוע".
"לולא פרוטקציה, הייתי ממתינה עד היום"
ג' הצליחה לבסוף לקבוע תור לבדיקת ביופסיה באמצעות קרוב משפחה שעובד בבית החולים "שערי צדק" בירושלים. "סיפרתי לאותו קרוב משפחה על המקרה והוא היה המום. הוא סידר לי תור בדחיפות אצל המטולוגית בבית החולים שבו הוא עובד. לולא הפרוטקציה הזו עד היום הייתי ממתינה לבדיקה.
לזכותה של קופת חולים מאוחדת ייאמר שהם עשו מאמצים גדולים להוציא לי טופס התחייבות לאחר שנקבעה לי הבדיקה בשערי צדק. הם הבינו שההתנהלות של הפקידה שלהם הייתה לקויה מאוד".
מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה:" ראשית נבהיר ללא כחל וסרק כי המלינה צודקת ואכן בנסיבות העניין נציגתנו הייתה צריכה לנהוג אחרת. נציין רק שמייד עם היוודע המקרה למנהלת המרפאה במקום מגוריה, היא מיהרה לייצר התחייבות של מאוחדת לכיסוי מלא של הביקור אצל הרופא האחר אליו פנתה המלינה בתושייתה. אנו מצרים על ההתנהלות השגויה ונקטנו בצעדים למניעת הישנותה".