החברה שמנסה להפוך ל-Airbnb של ענף השייט
להיכנס לאתר, לבחר יאכטה, מסלול הפלגה ומועד ולהיות בראש שקט עד לפגישה עם הקברינט על הסיפון. חברת "הופה יאכט" שבבעלות ישראלית מנסה לחולל מהפכה בענף חופשות השייט
על רקע העלייה בפופולריות של ענף חופשות השייט בשנים האחרונות, מנסה חברה חדשה בבעלות ישראלית בשם "הופה יאכט" (Hopa Yacht) להכניס חידוש באופן שבו צורכים את אותן חופשות ולהפוך ל-Airbnb של השכרת היאכטות.
העיקרון פשוט: הנופשים יכולים להשכיר דרך האתר יאכטה פרטית או חדר בודד על יאכטה פרטית. היאכטה תיבחר על פי האזור בעולם שבו היא מפליגה ועל פי התאריך שבה היא פנויה. התשלום מתבצע על פי מספר הלילות. השכרת החדרים או היכאטה כוללת שירותים של קברניט שמשיט את כלי השייט ובמקרים רבים גם אנשי צוות, כמו שף או מנקה, שאחראים על תחזוקת היאכטה במהלך השייט. לעיתים המחירים זהים ואף זולים ממחיר של חדר במלון.
כמו עם מקור ההשראה, אתר ההשכרות Airbnb, גם מערך ההזמנות של "הופה יאכט" מתבצע באופן מקוון ומגובה בשירות לקוחות ישראלי. מספר הנופשים המותר על כל יאכטה מוגבל ומחושב על פי מספר החדרים והמיטות. חלק גדול מהיאכטות מציעות מסלולים שונים המשתנים על פי עונות השנה ומזג האוויר. המחירים כוללים את כל המסים, אלא אם מצוין אחרת והתיאור של כל יאכטה כולל מפרט טכני, מידע על המנוע ועל שנת הייצור וכמובן – תמונות רבות.
דני פורקוש, אחד מקברניטי החברה, אמר כי בקרוב יכלול האתר גם דירוג של הנופשים ואזור של ביקורות. “אחרי ביצוע ההזמנה אנחנו מחברים בין הלקוח ובין הקפטן של היאכטה", הסביר פורקוש. "הם יכולים להכיר, לבצע תיאום ציפיות והלקוח יכול גם לשאול שאלות או לבקש בקשות מיוחדות מהקפטן. הלקוח יכול לעבוד עם סוכנים שלנו שיבצעו עבורו את הזמנת הטיסה ליעד שממנו יוצאת ההפלגה וגם לבצע את ההעברה משדה התעופה לנמל שממנו יוצאת היאכטה. אפשר כמובן לבצע את הסידורים הללו גם באופן עצמאי.
חלק מהיאכטות במאגר הן פרטיות אבל רבות אחרות שייכות לחברות גדולות, שעובדות עם "הופה יאכט". "אנחנו משגרים אנשים שלנו שבודקים כל יאכטה ויאכטה לפני שאנחנו מתחילים לעבוד מול בעליה", אמר פורקוש. "לא ניתן ללקוח להתמודד לבד עם יאכטה שהוא לא מכיר".
החברה הוקמה לפני שנתיים וחצי על ידי פורקוש ויזמים ישראלים נוספים מתחום מערכות המידע ומתחום התיירות. היזמים עמלו במשך כמה שנים על הקמת מאגר מידע גדול הכולל מאות יאכטות בכל רחבי העולם. בארץ מיוצגת החברה על ידי "שרי טורס" והיא מציעה 30 אלף קרוזים שונים שמשתנים על פי אורכם, מיקומם ומועדם.
בדיקה שערכנו בימים האחרונים העלתה כי מחירו של חדר ביאכטה שמפליגה בים התיכון בחודש יוני מתחיל ב-70 אירו לאדם ללילה (בחדר זוגי). חדרים רבים מושכרים בטווח מחירים של 150-100 אירו לאדם ללילה וכוללים, בחלק מהמקרים, חצי פנסיון (ארוחת בוקר וארוחת ערב), מסי נמל (או לפחות חלק מהם) ודלק. אבל קשת המחירים יכולה להיות רחבה והמחיר מאמיר ככל שהיאכטה מפוארת יותר.
מדוע להעדיף שייט על יאכטה קטנה על פני קרוז באחת מאוניות הפאר של החברות הגדולות?
"ראשית, כיוון שבאוניה גדולה אתה לא בים, כלומר גם כשאתה בים, אתה לא ממש מרגיש בים, אלא על מלון צף. ביכאטה אתה יכול לקפוץ למים, לשחות, לשנורקל – לחוות את הטבע. עם יאכטה אתה יכול להגיע גם לאיים קטנים ולמקומות שאוניה גדולה לא יכולה להגיע אליהם. גם לא בטוח שתרצה לבלות עם עוד 3,000 נופשים בספינת פאר גדולה. ביאכטה, אתה מבלה עם מספר קטן מאוד של אנשים נוספים. ואם משפחה משכירה יאכטה שלמה, בת שלושה חדרים או יותר, בני המשפחה יכולים ליהנות מנופש משפחתי מגבש ללא זרים".
פורקוש מציין כי בעת ההזמנה חשוב לשים לב לכמה כללים: "רוב האנשים מסתכלים בתמונות של החדר או של המיטה, כי אלה התמונות הכי מושכות. אבל כדאי להביט בתמונות של היאכטה ולבדוק כמה אנשי צוות נמצאים עליה. כדאי גם לשים לב לשפה שהם דוברים ולוודא שאתה יכול לתקשר איתם בעת ההפלגה. בנוסף, לאלה שלא הפליגו מעולם על יאכטה אני ממליץ שאת הפלגת הבכורה יבצעו על יאכטה בגודל של 20 מטרים ומעלה, עם מקום מרווח יותר.
"אנשים בעלי רגישות למחלות ים צריכים לבחור מסלול בין מפרצים ואיים שבהם הים שקט יותר. הפלגה מחיפה לקפריסין, למשל, נעשית בים הפתוח ועל כן הסיכוי ללקות במחלת ים הוא גדול יותר. אני גם ממליץ לבחור הפלגה שיוצאת מנמל שקל להגיע אליו בטיסה, ולא אי קטן ונידח שההגעה אליו עשויה לקחת 24 שעות עם טיסות וקונקשנים. עדיף לשמור את האנרגיה לנופש".