שתף קטע נבחר

 

לימודי מדעים במעבדות: רק סטודנטיות יחנכו תלמידות

הנחיה חדשה של משרד המדע: חניכת תלמידות תיכון שעושות עבודות גמר במדעים תתבצע רק על ידי סטודנטיות. התלמידות כועסות: "מצד אחד רוצים לקדם נשים למדע, מצד שני עושים הדרה". המשרד: "מעודד העצמה נשית"

 

תלמידות מדעים במעבדה האוניברסיטאית    (צילום: אלכס קולומויסקי)

תלמידות מדעים במעבדה האוניברסיטאית    (צילום: אלכס קולומויסקי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

האם ראוי שחוקר ביולוגיה יחנוך תלמידת תיכון בעבודת הגמר שלה? לפי משרד המדע התשובה שלילית.

 

משרד המדע בראשות השר אופיר אקוניס (ליכוד), השיק את אחת מתוכניות הדגל שלו להנגשת לימודי המדעים לנוער בפרויקט חונכות, שבמסגרתו סטודנטים למדעים חונכים תלמידי תיכון בעבודות גמר במדעים. כך זוכים התלמידים להיחשף לחומר מדעי עדכני ברמה גבוהה ולהשתתף במחקרים אקדמיים, והסטודנטים זוכים לתגמול כספי.

 

אך במשרד המדע סבורים שיש בעייתיות בעבודה של סטודנט עם תלמידת תיכון שצעירה ממנו. בקול קורא, שפורסם לאחרונה לסטודנטים, יצאה הנחיה שלפיה חניכת תלמידות תתבצע רק על ידי סטודנטיות. ההנחיה המגדרית עוררה כעס ותסכול בקרב תלמידות, שחשות כי היא מפלה אותן ומגבילה את הנושאים לעבודת גמר בגלל מין המנחה.

התלמידות במעבדת האוניברסיטה  (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
התלמידות במעבדת האוניברסיטה (צילום: אלכס קולומויסקי)
 

כשאביגיל רוזנר, תלמידת י"ב בתיכון למדעים והאמנויות בירושלים, מדברת על פרויקט הגמר שלה, קשה לה להסתיר את ההתלהבות. "התחלתי את העבודה בחופש של כיתה י', את כל החופש הגדול שלי העברתי במעבדה". היא נוטלת חלק במחקר בתחום חקר הסרטן באוניברסיטה העברית. "תיכננתי את הניסויים שלי לבד בחדר סטרילי עם תרביות של חיידקי סרטן, כתבתי את הפרוטוקולים לבד, הכנתי את התמיסות. מהר מאוד הרגשתי במעבדה כמו בבית. זה כיף לא נורמלי. זכיתי".

 

רוזנר וחברתה לשכבה מיכל שווילי כתבו עבודות גמר בהנחיית סטודנטים גברים במעבדות באוניברסיטה העברית, ולא רואות בכך כל בעיה. ההנחיה החדשה לא נומקה בקול הקורא, אך ניתן לשער כי היא נובעת מהחשש מעבודה אינטנסיבית בין שני המינים. לשתי הצעירות הדבר נראה אבסורדי ובעייתי. "ברור שהכוונה טובה ואולי רוצה להגן על תלמידות, אבל בסופו של דבר היא פוגעת בהן", אומרת אביגיל. "גם ככה אין הרבה נשים בתחומים מדעיים, וקשה למצוא מעבדות שמסכימות לקבל תלמידים לניסויים".

 

שווילי מוסיפה: "כל הזמן רוצים לקדם נשים לתחומי המדעים. הנחיה כזו היא מרתיעה. צריך להתמודד עם תופעות כאלו, לא להדיר נשים. זה כמו שיגידו שתלמידה לא יכולה ללמוד אצל מורה פרטי. בניגוד לתפיסה שמעבדה היא מערה תת קרקעית שלא נכנס אליה אור יום, זה מקום עבודה לכל דבר. אנשים עוברים כל היום, מתרוצצים".

 

איתי בנוביץ', מנהל התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים, ציין כי 40% מהלומדים במגמת המדעים בבית הספר הם תלמידות, וכי הן גם מהוות 50% מהתלמידים הבוחרים לערוך עבודת גמר. "עבודת הגמר היא נדבך חשוב בלימודי המדעים והיא מהווה חשיפה לעולם המחקר במעבדות במוסדות האקדמיים. לכן, בעידן שבו מנסים להעלות את אחוז הנשים במקצועות המדעים, שינוי בנהלים עלול דווקא לגרום לתלמידות לפנות פחות לעבודות גמר ובהמשך גם לא לפנות ללימודים הללו באקדמיה".

 

ממשרד המדע נמסר: "משרד המדע העלה את הגברת מעורבותן של נשים בתחומי המדע והטכנולוגיה לראש סדר העדיפויות. כדי לעודד העצמה נשית בקרב התלמידות, קיימת חשיבות רבה להימצאותן של חונכות במפגש עם החניכות, המשמשות עבורן גם מודל לחיקוי בכל הקשור ליכולות לפרוץ קדימה ולקדמן בתחומי המדע, הטכנולוגיה והחדשנות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
התלמידות בירושלים
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים