281 אלף מכוניות חדשות, קיה פיקנטו שוב מלכה
שיא המכירות השנתי אומנם לא נשבר ב-2017, אך דו"ח יבואני הרכב הרשמי מגלה כי לא היינו רחוקים משם. המכונית הכי פופולרית השנה? קיה תופסת את שני המקומות הראשונים
281,563 מכוניות חדשות נמכרו בישראל בשנה החולפת, כך עולה מדו"ח המכירות השנתי הרשמי שפרסם היום (ד') איגוד יבואני הרכב, שנתונים ראשוניים ממנו פרסמנו לפני מספר ימים.
וכפי שניתן היה לזהות כבר בדו"ח מחצית השנה,
2017 הסתיימה בהאטה - הראשונה מאז 2012 -
כל זאת למרות שרק אשתקד נמכרו יותר מכוניות. רק 5,165 מכוניות פחות עלו על הכביש השנה לעומת 2016, שהייתה שנת שיא בשוק הרכב המקומי,
ירידה קלה עד זניחה.
בטבלת עשרת המותגים הנמכרים ביותר אין כל שינוי. הקוריאניות יונדאי (ראשונה, 36,781 יחידות) וקיה (סגנית, 35,663 יחידות) אומנם מסיימות את השנה בראש הטבלה, אך הן גם היחידות בחמישייה המובילה שמכירותיהן ירדו בהשוואה לאשתקד.
טויוטה במקום השלישי (עם 31,108) עם עלייה קלה, סקודה רביעית עם שיפור של מעל 10% (21,742), וסוזוקי חמישית עם זינוק מרשים מאוד של קרוב ל-25% (16,619). עוד ברשימת המותגים הצומחים - הקונצרן הצרפתי-יפני של ניסאן (מקום שישי ועלייה של כמעט 25% ל-14,342) ורנו, שמינית עם זינוק של 20% ל-13,006). ירידה נוספת בעשירייה הראשונה רשמו מאזדה (במקום השביעי, בירידה של כ-9% עם 13,033) ומיצובישי, שהתרסקה השנה (40%-) וממוקמת תשיעית עם 10,863 יחידות. סיאט סוגרת את העשירייה בצמיחה קלה ל-8,471.
בטבלת מותגי היוקרה אין שינוי: אודי מובילה בצמיחה של כ-10% ו-4,598 מכוניות חדשות בסך הכול; במקום השני מרצדס עם צמיחה דומה ו-3,787; ואחריה ב.מ.וו שעלתה בכמעט 15% ל-3,451. יש לציין שמובילת השוק היא היחידה בשלישייה שמסרה ב-2017 בעיקר רכבי פנאי, קטגוריה פופולרית גם בשוק היוקרה ואחת האחראיות לגידול של כמעט 14% בשוק מותגי היוקרה, שכיום תופס כמעט 7% משוק הרכב.
בהמשך הרשימה ניתן למנות את וולוו (במקום רביעי ועם נתון דומה לאשתקד - 1,284). לקסוס חמישית בירידה נדירה בקטגוריה של יותר מ-12% ו-1,227 מכוניות חדשות. ג'יפ הציגה ביצועים מצוינים בהנהלת סמל"ת - עלייה של כמעט שליש ל-977 כלי רכב חדשים. אלפא רומיאו, השייכת לאותה יבואנית, רשמה עלייה מרשימה עוד יותר של כמעט 41% ו-718 מכוניות. קדילאק הציגה את זינוק השיא בקטגוריה עם 525 ועלייה של כמעט 85%, ואחריה אינפינטי, שנותרה צנועה עם שיפור של כמעט 20% ו-414 מכוניות. המותגים הבריטים שאוחדו השנה תחת קורת הגג של חברת המזרח הציגו ירידה מדאיגה: לנד רובר איבדה כ-13% למרות חשיפת דגמים חדשים שלהם המתין השוק, והעלתה על הכביש 294 מכוניות. יגואר איבדה 35% ומכרה רק 112 מכוניות.
בשוק הסופר-יוקרה ראוי לציין את פורשה עם עלייה של כ-80% ו-165 מכוניות חדשות ואת מזראטי, שיותר מהכפילה את מכירותיה והעלתה על הכביש 121 מכוניות מתוצרתה. גם אסטון מרטין מסיימת עם עלייה נאה במכירות (21 לעומת 13 יחידות אשתקד) בעוד פרארי מכרה כמו אשתקד - 9 מכוניות.
כמו אשתקד, גם השנה קיה מסיימת בשני המקומות הראשונים ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר, אולם בסדר הפוך - פיקנטו לפני ספורטאז' בפער של 130 יחידות. יונדאי טוסון שומרת על מקום שלישי, טויוטה קורולה רביעית וסקודה אוקטביה סוגרת את החמישיה.
רשימת עשרת המותגים הנמכרים ביותר ב-2017
1. יונדאי - 36,781
2. קיה - 35,663
3. טויוטה - 31,108
4. סקודה - 21,742
5. סוזוקי - 16,619
6. ניסאן - 14,342
7. מאזדה - 13,033
8. רנו - 13,006
9. מיצובישי - 10,863
10. סיאט - 8,471
רשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר ב-2017
1. קיה פיקנטו – 11,765
2. קיה ספורטאז' – 11,635
3. יונדאי טוסון – 9,219
4. טויוטה קורולה – 9,118
5. סקודה אוקטביה – 8,661
6. יונדאי איוניק – 7,198
7. מיצובישי אאוטלנדר – 6,939
8. יונדאי i10 – 6,143
9. מאזדה 3 – 6,901
10. רנו קליאו – 5,823
אולם תצוגה אופל אולם מכירות אופל שלמה צריפין
צילום: רועי צוקרמן