בעד השבת, נגד חוק המרכולים
"דווקא אלה הרוצים לבנות שבת ישראלית משמעותית, צריכים להתנגד לחוק המרכולים. אינני שמח בפתיחת חנויות בשבת, אך הדרך היא לא כפייה המוכתבת על ידי שר הפנים, אלא יצירת שבת משמעותית לכולם תוך כיבוד השונות"
אפשר להתנגד לחוק המרכולים ולהיות בעד השבת. אפשר להתנגד לכפייה הדתית של דרעי ולראות בשבת את אחד מיסודות התרבות החשובים וההכרחיים ביותר שהביאה היהדות לעולם. אפשר לקוות שהחוק הזה לא יעבור, ובאותו זמן לייחל לכך שכמות המרכולים וחנויות הנוחות שייפתחו בשבת תהיה קטנה מאוד.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
בפתחה של פרשת שמות קם מלך חדש על מצרים. המלך נתקף חרדה דמוגרפית וחושש שבני ישראל יהפכו לגיס חמישי - "וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ" (שמות א', י'). פעולותיו מהירות וקשות: העבדת בני ישראל בפרך, מירור חייהם בעבודה קשה ואפילו ניסיון לרצוח את כל התינוקות הזכרים, ניסיון שהמְיַלְּדוֹת העבריות האמיצות מנסות למנוע. דווקא פעולות קשות אלו הן היסוד להמצאת השבת.
קראו עוד בערוץ היהדות:
- אני כאן בגלל בעלי: התורה ניתנה לגברים/ פרופ' רוחמה וייס
- תולדות החמלה האנושית: מבת פרעה ועד ימינו/ הרב אברהם סתיו
- אחרי 130 שנה: נחשף ספר הביכורים של הרב קוק
התורה בונה מנגנונים תרבותיים שאמורים למנוע שימוש בכוח לדיכוי חמור כל כך. היא לא רוצה עבדות. היא לא רוצה חיים מרירים ומלאי סבל. "לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל בְּהֶמְתֶּךָ וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ כָּמוֹךָ. וְזָכַרְתָּ כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה. עַל כֵּן צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ לַעֲשׂוֹת אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת" (דברים ה', י"ג-י"ד). השבת היא לקח מעבדות מצרים, והיא אמורה למנוע עבדות ודיכוי ולייצר עונג במקום מרירות.
להרגיע עם ה"שמור"
"ארבעה דברים נאמרו בשבת... בתורה: זכור ושמור, ושנתפרשו על ידי הנביאים: כבוד ועונג" (רמב"ם, הלכות שבת). יסודה של שמירת השבת מונח בציווי "שמור" שהתפרש כאיסור לעשות מלאכה, אבל מה הם ה"זכור", הכבוד והעונג? אלה אותם טקסים וריטואליים סמליים המבדילים את היום הזה. ה"כבוד" קשור בבגדי החג, במפה לבנה, בית נקי וכהנה, וה"עונג" קשור במאכלים טובים וצורות עינוג חומריות מגוונות.
השילוב של ארבעת היסודות הוא הברקה תרבותית. כך בונים יום מיוחד שישרוד אלפי שנים. עצוב יהיה אם כל השיח הציבורי והפוליטי על השבת בישראל יצטמצם לוויכוחים על שאלת היקף פתיחת מרכולים וחנויות נוחות בשבת. טוב שנעסוק גם ביישום יצירתי של טקסי זכירת השבת ובאירועי עונג תרבותיים.
סוד השבת וקסמה טמונים בשילוב ארבעת היסודות. במקום שנהיה עסוקים בשאלות ציבוריות כמו אלו פעילויות מענגות נכון שיתקיימו במרחב הציבורי בשבת - שקענו לשיח הממוקד כולו באיסורי המלאכה. "מה לא", במקום "מה כן".
הזדמנות לשבת ישראלית
הציבור הישראלי מגוון ושבתותיו מגוונות. הרוצים בכך שהשבת תישאר יום משמעותי ומלא יופי, חייבים להתחשב בכך שאופני שמירת השבת ודרכי עינוגה משתנים בין אוכלוסיות בישראל. יש לשמור על ארבעת היסודות, אך לאפשר לכל ציבור לפרשם כדרכו.
בימינו, רבים חשים ניכור ומרחק מההלכות הרבות הקשורות בשמירת השבת, אך נדמה כי ישנה הסכמה רחבה על עצם הצורך ביום משותף לכולם שבו נמנעים ממלאכת היומיום. לא נכון לפרש וליישם את ארבעת יסודות השבת בצורה זהה בכל עיר, מושב וקהילה, וצדק מאוד המחוקק כאשר נתן מרחב לפרשנות שונה לכל רשות מקומית.
דווקא אלה הרוצים לבנות שבת ישראלית משמעותית, צריכים להתנגד לחוק המרכולים המבקש לייצר האחדה וכפייה במקום שנחוצה בו גמישות והכלה. אינני שמח בפתיחת חנויות בשבת. טוב שהרשויות יגבילו את כמות חנויות אלו, ושהציבור יעדיף לקיים את קניותיו לפני השבת ויחווה שבת שאינה ממוקדת בצריכה. עם זאת, הדרך היא לא האחדה וכפייה המוכתבות על ידי שר הפנים, אלא חיזוק יסודות ה"זכור", העונג והכבוד, ויצירת שבת משמעותית לכולם תוך כיבוד השונות והמגוון.
- הכותב הוא מנחה וסמנכ"ל התוכן ב"קולות", עמותה הפועלת ליצירת חברה ערכית באמצעות מפגש בין מנהיגות ישראלית בכירה ללימוד בית מדרשי.