יונדאי i30 במבחן ראשון - מרימה את הראש
מבחן ראשון בישראל: כבר יותר מעשור שיונדאי i30 מנסה להתמודד מול מיטב המתחרות בקטגוריית המשפחתיות חמש דלתות, עד כה ללא הצלחה. היומרה של היצרנית לאתגר את המתמודדות האירופאיות, לא השתנתה גם בדור השלישי שנחת כאן לאחרונה. לקחנו אותה למבחן ראשון על כבישים מקומיים
יונדאי i30 היא מכונית ראשונה מבית היצרנית הקוריאנית שיועדה להתחרות כשווה מול שוות עם מיטב המשפחתיות הקומפקטיות האירופאיות. זה הצליח באופן חלקי בלבד בדור הראשון,
למרות ההצלחה המרשימה אצלנו. זה פחות הצליח בדור השני
שהתקשה מול הטובות בקטגוריה, בעיקר עקב יחידת הנעה מיושנת.
כעת נוחתת אצלנו – באיחור לחלוטין לא אופייני - i30 חדשה, עם יחידת הנעה מודרנית והבטחה לשיפור ניכר באיכות הנסיעה. קבלו התרשמות ראשונה בישראל.
מחיר רכב מבחן (בסיס): 136 אלף שקל (130 אלף שקל)
מתחרות: פולקסווגן גולף, מאזדה 3, פיז'ו 308, אופל אסטרה, טויוטה אוריס
טוב: ביצועים, איכויות נסיעה, מערכות בטיחות, אבזור
בסדר: מרווח פנים, צריכת דלק
טעון שיפור: איכות חומרים
ציון:
איך נראה
ה-i30 זונחת את העיצוב הבוטה-משהו של קודמתה לטובת מראה אלגנטי ונעים יותר לעין. עם חזית מקורית ופרופיל ואחוריים שמזכירים (על גבול ההעתקה) את פיז'ו 308.
תא הנוסעים מגלה כי בכל הנוגע לאיכות חומרים, יונדאי עדיין לא מיישרת קו עם המקובל, עם פלסטיק מחוספס ונוקשה במקומות מסוימים. מסך המגע הגדול בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית ותאורה כחולה למתגים – מי אמר פולקסווגן גולף של פעם – עושים רושם טוב, התפעול פשוט ונוח ויש תאי אחסון שימושיים. המושבים מרשימים במיוחד עם נוחות טובה ותמיכה מצוינת.
למרות שבסיס הגלגלים נותר זהה ל-i30 הקודמת (265 ס"מ), מרחב המחייה לנוסעים מאחור טוב מבעבר, הן לרגליים והן לכתפיים (תוספת של ארבעה ס"מ לאורך, 1.5 ס"מ לרוחב). עם זאת, הנמכת המרכב (ב-1.5 ס"מ) וחלון השמש פוגעים בנוחות לגבוהים, שכן ייהנו מפתחי מיזוג נפרדים. תא המטען מעט גדול יותר (395 ליטר, תוספת 17 ליטר), אך מכיל גלגל חלופי זמני בלבד.
רשימת האבזור בגרסת הבסיס כוללת מסך מגע בגודל "8 עם צימוד לסמארטפון דרך Apple CarPlay ו-Android Auto, מצלמת נסיעה לאחור ומערכת קונקטד-קאר, בקרת אקלים מפוצלת וחישוקי "16 קלים. אבזור הבטיחות מרשים מקיף וכולל שבע כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית והתראה על סטייה מנתיב, שטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור) וערנות נהג.
בגרסה הבכירה (רכב המבחן) נוספים חלון שמש, כיוון חשמלי למושב הנהג, מפתח חכם, תאורה עוקבת פניה וחישוקי "17 קלים ונאים מאוד למראה.
איך נוסע
השינוי המשמעותי ביותר ב-i30 העדכנית נוגע ליחידת ההנעה, 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 140 כ"ס (5 כ"ס יותר מה-1.6 ליטר הלא-מוגדש היוצא) ותיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד.
הביצועים טובים מאוד הן בזינוק מהמקום (9.2 שניות ל-100 קמ"ש, פחות 1.5 שניות) ובעיקר בתאוצות הביניים תודות לזמינות הכוח - 24.7 קג"מ ב-1,550 סל"ד, שיפור של 50% בסל"ד נמוך משמעותית. לתיבה אופי פעולה חלק וטבעי, כשגם בזחילת פקקים היא נעדרת תנודות וקפיצות מהן סובלות חלק מהתיבות מסוגה. צריכת הדלק הייתה פחות מרשימה, עם נתון סביר בלבד של 12 ק"מ לליטר.
מיתלי ה-i30 עברו כיול מחדש וכעת הם פחות רכים, עם תחושת מוצקות כמו-אירופאית. לכן הם מרסנים טוב יותר את המרכב במהירות גבוהה, אך אינם מתקשים לספוג שיבושים גם במהירות עירונית נמוכה ובסך הכל מייצרים נוחות נסיעה מרשימה בכל מצב. בידוד הרעשים טוב מאוד, למעט אוושה מהצמיגים הרחבים של רכב המבחן.
יונדאי טוענים להקשחת מרכב ודיאטה של 90 ק"ג. זה מתבטא ביכולת דינמית ואחיזת כביש גבוהה משמעותית מהמכונית היוצאת. גם ההגה כוייל מחדש וכעת הוא בעל משקל טבעי יותר, מהיר (2.5 סיבובים מקצה לקצה) ומדויק יותר אך עדיין נעדר תחושה.
סיכום
שלא במפתיע, יונדאי i30 החדשה טובה משמעותית מהדגם היוצא. היא עושה זאת תוך שיפור מרבית מנקודות החולשה כמו ביצועי יחידת ההנעה, נוחות הנסיעה, התנהגות הכביש ותוספת מערכות הבטיחות המתקדמות.
אבל להיות טובה מקודמתה - זה לא מספיק. ההתמודדות האמיתית היא מול המתחרות האחרות בקטגוריה, הכוללת נבחרת של מכוניות - רובן זוכות תארי מכוניות-שנה באירופה, שנהנות ממוניטין ארוך שנים. המבחן ל-i30 החדשה הוכיח שהיא בהחלט מסוגלת להתמודד מולן, אולם מבחן השוואתי שייערך בקרוב יקבע האם היא גם יכולה לנצח.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,353 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 140 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 24.7 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד 7 יחסים |
אורך | 434 ס"מ |
רוחב | 179.5 ס"מ |
גובה | 145.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 265 ס"מ |
משקל | 1,250 ק"ג |
נפח תא מטען | 395 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.2 שניות |
מהירות מרבית | 205 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 120 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 136 אלף שקל (130 אלף שקל) |
כריות אוויר | 7 כריות אוויר |
בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |