מאחורי הקלעים של הטיול המאורגן
לכאורה, טיול מאורגן הוא דבר פשוט: תוכנית טובה, מדריך טוב וזהו. בפועל, מאחורי הקלעים של כל חוויה טובה מסתתר מנגנון שלם סמוי מהעין, שמתכנן את החוויה וגם מנהל אותה בזמן אמת, תוך התמודדות עם כל תקלה ופתרון כל משבר. הכל כדי לתת לנוסעים את חווית הטיול המפנקת המפורסמת של "רימון טיולים"
"אני לא מאמין שמקום כזה קיים", אומר איציק (63, קריית אונו), בין ביס לביס בבולנז'רי קטן סמוך לסקרה-קר בפריז. "חשבתי שאני מכיר את פריז - היינו פה ארבע פעמים עד היום. אבל קרפ כזה עוד לא טעמתי". "בדיוק לשם אנחנו מכוונים", אומר מנכ"ל "רימון טיולים", שחר בן-מנחם. "מאחורי הרגע הקטן הזה בבולנז'רי יש אופרציה שלמה ויותר מ-40 שנות ניסיון, מאות שעות תכנון ונסיעות מקדימות ומחלקה שלמה שמלווה את הטיול בזמן אמת מהארץ - הכל בשביל שהנוסעים שבוחרים בנו יקבלו את החוויה הטובה ביותר ביעד שלהם. לתת לך כרטיס טיסה ולהביא מדריך שיודע היסטוריה זה דבר שכולם יודעים לעשות. אנחנו נותנים הרבה מעבר. אפשר לומר שאנחנו מהנדסים של חוויות והנאות".
"רימון טיולים", מהחברות המובילות בישראל בתחום הטיולים המאורגנים, מתכננת ומדריכה טיולים בכל אתר שהנוסע הישראלי מעוניין להגיע אליו: אירופה, ארה"ב, דרום אמריקה, אסיה והמזרח הרחוק ואפילו קוריאה הצפונית. "אנחנו מאמינים שנוסע בוחר בטיול מאורגן לא משום שהוא אינו מסוגל לטייל בצורה עצמאית, אלא מכיוון שהוא כבר הרבה לטייל, אפשר לומר אפילו 'ראה הכל', ועכשיו הוא מעוניין בחוויית טיול מיטבית ונטולת אכזבות", מוסיף בן-מנחם.
"הטיול הראשון שלנו לרומא היה אסון", מספרים דניאל ויוספה מנהריה. "שילמנו דמי כניסה למוזיאון של הוותיקן ובסוף התברר שזה בכלל לא המוזיאון הנכון. למחרת עמדנו יותר משעתיים בתור - בגשם שוטף ועם שכמיות שמכרו לנו שם במחיר מופקע - רק בשביל לגלות שהקאפלה הסיסטינית סגורה. כל הזמן היתה לנו תחושה של פספוס, כאילו יד נעלמה סוגרת או מקלקלת כל דבר רגע לפני שאנחנו מגיעים אליו".
בקיץ האחרון הם זכו לחוויה מתקנת. "למרות החום הכבד, הרגשנו שרומא ממש נפתחת בפנינו. היה לנו למשל ערב בלתי נשכח בטרסטוורה עם להקה שניגנה שירי אהבה. בגלל שהיינו בחלק מהאתרים בטיול הקודם, יכולנו להעמיק את ההיכרות שלנו עם העיר. ישבנו למשל בבית קפה קטן שהמדריך המליץ לנו עליו ושתינו קפה מצוין ביורו בודד עם נוף לקולוסיאום. לך תגיע לדברים האלה לבד. רימון טיולים ארגנו את הטיול הזה כמו שמנצח מנצח על תזמורת - כל הדברים נעו בתיאום מושלם ובצורה חלקה. יכולנו פשוט להירגע ולהתמסר לעיר, שלפני ארבע שנים כמעט נשבענו שלעולם לא נחזור אליה".
מאחורי הקלעים
טיול מאורגן מוצלח, מאמינים המומחים ב"רימון טיולים", מצריך היכרות מעמיקה עם היעד, הכנה קפדנית של הפרטים ותמיכה שוטפת מאנשי החברה בארץ. בשביל להבטיח שתחוו את היעד הבא שתבקרו בו בצורה הטובה והמהנה ביותר, לא די במדריך טוב או אפילו בתכנון טוב. יש צורך במכונה שלמה, מנוסה ומשומנת, שתהיה שם בשבילכם.
טיול מתחיל בהיכרות עם היעד. היכרות עמוקה, אינטימית, כפי שמקומי מכיר את עירו או אדם את כף ידו. "רימון טיולים" משקיעה בנסיעות מקדימות כולל ליעדים המתויירים ביותר, כי תמיד יש מה לחדש, אפילו בפריז ובלונדון. לקחת קבוצה ל"ביג בן" יכולה כל חברת תיירות. המקצועיות והשירותיות של "רימון טיולים" שואפת לערך מוסף שהוא הרבה מעבר ל"סימון וי" ותקיעת נעץ בנקודה על מפת העולם.
בכל יעד, החברה מאתרת את אנשי המקצוע הטובים ביותר ומקימה רשת מקומית של ספקי שירות אמינים. על הבסיס הזה, ניתן לארגן סוגי טיולים שונים לאותו יעד. למשל, טיול לשומרי מסורת, לגמלאים או לקבוצת חברים שמעוניינים לטייל יחד. כל אחד מהטיולים האלה אולי היה שונה באופיו, אך כולם יישאו את חותמת האיכות חסרת הפשרות של "רימון טיולים".
"אחד העקרונות החשובים ביותר בתכנון טיול הוא התמהיל", חולק מנכ"ל רימון מסודות המקצוע. "חשוב לחשוף את הנוסע למגוון חוויות ולא ליותר מדי מאותו הדבר. גאורגיה, למשל, מלאה כנסיות ומנזרים עתיקים. הביקור בהם הוא מרתק, עד למכסה מסוימת. אנחנו מציעים לנוסע מגוון. יש להם חבל יין שלא מספיק מכירים אותו, ויש את חבל סוונטי שזר כמעט לחלוטין לתייר המערבי. בהיבט הזה, המומחיות שלנו היא להפתיע גם במקום המתוייר ביותר".
בכל אלמנט בטיולים שהחברה מוציאה מורגשים מחשבה ותכנון, כמו גם קשב לצרכי הנוסעים. כל המלונות בעלי ארבעה כוכבים או יותר, למעט ביעדים שבהם מלונות כאלה עדיין לא קיימים. אף נסיעת אוטובוס אינה ארוכה מדי, וההפסקות נעשות בנקודות הטובות ביותר לצד הדרך - אלה שמציעות שיווי משקל מיטבי בין נוף, שירותי התרעננות, מזון קל ומנוחה. "באמצע הדרך בגאורגיה", מספר בן מנחם, "האוטובוס עוצר ליד בקתה קטנה והמדריך קונה עבור כל הקבוצה לחם מתוק משיב נפש שנקרא נזוקי. מה שנקרא - עלינו. אחר כך אפשר להמשיך בשמחה בנסיעה ולשמוע הסברים".
"המלאך השומר של הקבוצה"
כמו שכולנו יודעים, המציאות לא תמיד מתיישרת לפי התוכניות שלנו, טובות ככל שתהיינה. ואם בטיול אחר מתגלות בעיות ואז צריך להתמודד איתן, ל"רימון טיולים" יש שיטה מנצחת, שבזכותה הבעיות כלל לא מורגשות עבור המטיילים. מחלקת הבק-אופיס הגדולה והמנוסה של החברה מלווה כל טיול מהארץ, מטפלת בבעיות ובשינויים, עוסקת בתיאומים ומעדכנת את הנוסעים בוואטסאפ על כל שינוי בלו"ז. "הם כמו המלאך השומר של הקבוצה", אומרים המדריכים, "הם מלווים אותנו בזמן אמת ועוזרים לנו לגלות גמישות. לפעמים דברים משתבשים למרות כל התכנונים המדוקדקים, מסיבות שלא תלויות בנו. הם יודעת לעשות קסמים ולהביא פתרונות יצירתיים למצבים מורכבים".
מרגע שטיול יוצא לדרך, נותן השירות הראשון במעלה הוא כמובן המדריך. אברהם תשח מוביל קבוצות ברחבי העולם כבר למעלה מ-30 שנה ואומר שתפקידו הוא עולם ומלואו. "החלק הראשון של עבודת המדריך הוא ניהול שוטף של הטיול ותכנון נכון של הזמן ברזולוציות הכי מדויקות. למשל, אם נוצר איחור, לוודא שיישאר לנו אוכל. החלק השני הוא לקרוא נכון את הקבוצה, לדאוג שהעומס לא יהיה גדול מדי - הרי באנו ליהנות, לא לעבור קורס אקדמי. מדריך צריך לדעת לא רק על מה לדבר, אלא גם מתי לשתוק. החלק השלישי הוא לתרום מהידע והניסיון להנאת הקבוצה. לכאן נכנסים גם ההסברים לכולם וגם ההכוונה של נוסעים שמעוניינים בפעילות חלופית. קל לראות איך שלושת החלקים האלה משלימים זה את זה והופכים את הדרכת הטיול לערסל המפנק ביותר שאנחנו יכולים לספק לנוסע".
לפנק, לפנק, לפנק
פינוק הוא שם המשחק על פי "רימון טיולים", והעיקרון המנחה את שלב תכנון כמו גם את הטיולים עצמם. הכל נעשה בהקפדה על נוחות מרבית לנוסע, בהפתעות הקטנות, במלונות והמתקנים, בארוחות ובתכנון הנסיעות, ובלארג'יות המפורסמת במסגרתה מכסה החברה על שירותים שחברות אחרות גובות עבורן כספים נוספים.
את כל אלה עוטף השירות. מרגע ההזמנה ועד אחרי החזרה לארץ, ב"רימון טיולים" יהיו קשובים לכל צורך או רצון של הנוסעים - מכשרות דרך פעילויות חלופיות ועד צרכים מיוחדים - ויספקו מענה אכפתי, מיידי ומבוסס על ידע והיכרות מעמיקה עם היעד.
"אין ספק שטיול מאורגן הוא הדרך הטובה ביותר היום לבקר בחו"ל מבחינת ההנאה וניצול הזמן, וזו גם האופציה הזולה ביותר בסיכומו של דבר", אומר אברהם תשח. "בעוד כמה ימים אני יוצא עם קבוצה לוויאטנם", הוא מספר, "ואולי לא יאמינו לי, אבל אני מתרגש עד היום לפני כל טיול. אני אסיר תודה על הזכות להפגיש בין נוסעים לבין פינות החמד שיש לעולם היפה הזה להציע".