הרחפן שיעביר את המזוודות שלכם מהר יותר
פיתוח חדש מגיע מכיוונה של ענקית התעופה בואינג: רחפן חשמלי שיישא את כבודת הנוסעים אל שדה התעופה. "הזדמנות אמיתית לשנות את עולם התעופה כיום". צפו באבטיפוס המעופף
יצרנית המטוסים בואינג הכריזה היום (ד') על פיתוח ראשוני שיוכל להוביל את הכבודה שנמצאת בבטן המטוס אל המסוע בשדה התעופה בעזרת רחפן חשמלי. לפי הודעת החברה, מדובר באב טיפוס ראשוני שיוכל לשאת כבודה במשקל של עד כ-230 קילוגרמים ויהיה מסוגל לנוע ברדיוס של עד 32 קילומטרים. בנוסף, נמסר מהחברה כי הרחפן יהיה בעל יכולת המראה ונחיתה אנכית.
כך זה נראה:
כיום, צורת העברת המזוודות מבטן המטוס היא קודם כל באמצעות צוות שדה התעופה אשר נכנס אל תוך המטוס ומעמיס את המזוודות אל מסוע. המסוע מוביל את הכבודה אל עגלות שמחוברות לרכב תובלה ולבסוף הכל מגיע אל המסוע בתוך השדה, שם הנוסעים ממתינים לאסוף את הציוד שלהם.
שינוי אמיתי או גימיק בלבד?
מהירות תהליך זה משתנה ותלויה במספר גורמים: גודל המטוס, גודל נמל התעופה ודרישות חברת התעופה, כך שקשה לומר מהו הזמן שלוקח להעביר את המזוודות מהמטוס לשדה. מדוברות רשות שדות התעופה נאמר לנו כי הזמן המינימלי בנתב"ג לתהליך הזה עומד כיום על זמן ממוצע של בין 35 עד 45 דקות.
בשיחה עם גורם בכיר בחברת תעופה בישראל נאמר כי השינוי היחידי שיקרה בפועל, במידה וכלי התעופה של בואינג ייצא לפועל, הוא בזמן השינוע בשדה. כלומר זמן ההעמסה של המזוודות מבטן המטוס אל העגלות בחוץ יישאר אותו דבר מאחר ולא מדובר ברחפן שייכנס אל פנים המטוס עדיין. השינוי אם כך הוא שבמקום כלי תחבורה רגיל שסוחב את העגלות מהמטוס אל המסוע שנמצא באולם הנוסעים, יהיה זה רחפן שיעשה זאת דרך האוויר. זה כנראה יחסוך מעט זמן, בעיקר כשמדובר בנמלי תעופה גדולים או אם המטוס חונה רחוק מהמבנה עצמו, אבל השינוי לא יהיה דרמטי.
מה שזה כן יכול לשנות משמעותית זה עלויות. לפי אותו גורם, ההמצאה החדשה של בואינג עשויה להוזיל עלויות בשינוע הכבודה בשדה. לא יהיה צורך להשתמש בדלק עבור הרכבים המסיעים, פחות תחזוקה עבור אותם רכבים ובעיקר פחות אנשים שיעבדו בתהליך הזה. כך שבסופו של דבר הנוסעים יוכלו כנראה להרגיש בשינוי הזה בכיס מאחר וכתוצאה מכך - מיסי הנמל יופחתו.
הרחפן החדש של יצרנית המטוסים האמריקנית תוכנן ונבנה על ידי מהנדסי הפיתוח של בואינג, בהובלת HorizonX וחטיבת המחקר והטכנולוגיה של בואינג, תוך פחות משלושה חודשי עבודה. האב טיפוס כבר השלים בהצלחה את בדיקות הטיסה הראשונות במעבדות המחקר והטכנולוגיה שבמיזורי, ארה"ב.
"הפיתוח של הרחפן eVTOL החדש הינו צעד משמעותי נוסף באסטרטגיה של בואינג", אמר גרג היסלופ, מנהל חטיבת הטכנולוגיה של בואינג. "יש לנו הזדמנות אמיתית לשנות את עולם התעופה וההובלה האווירית, וכשניזכר ביום הזה נדע שזו הייתה אבן דרך משמעותית במסע".
בתגובת נציגות בואינג בארץ נמסר ל-ynet כי "לרחפן החדש כושר נשיאה שיאפשר לו לבצע משימות במגוון רחב של עולמות. לדוגמה שינוע כלים או ציוד כבד למקום שקשה לגישה. גם שינוע של מזוודות ותיקים בהחלט אפשרי". בנוסף נמסר כי "כרגע יש חברות שמפתחות רחפני שינוע למטענים קטנים ולמרחקים קטנים והם נכנסים תחת הקטגוריה- LAST MILE PROVIDER. ה-eVTOL שבואינג מפתחת בנוי למשקלים ומרחקים גדולים יותר".
שיאים ופרידות בבואינג
בשנה האחרונה בואינג שברה שיא חדש עם מטוס ה-737, בכך שהיא העלתה את הייצור ל-47 מטוסים בחודש בשנת 2017. מטוסי ה-787 של החברה, ה"דרימליינר" כיכבו גם הם בשנה האחרונה. בואינג המשיכה לייצר דרימליינרים בקצב הגבוה ביותר בשוק מטוסים רחבי הגוף, וסיימה את השנה האחרונה עם מסירת 136 מטוסי 787 לחברות תעופה ברחבי העולם.
שניים מביניהם הגיעו בשנה האחרונה גם אל אל על, כפי שראינו ב-2017. כשבכל רבעון בשנה הקרובה יצטרף לחברת התעופה דרימליינר נוסף ובסך הכל תחזיק החברה הישראלית 16 מטוסים מסוג זה.
עם זאת, אנו עדים השנה גם לפרידה ממטוסי ה-747 של בואינג. כשבאל על עד עכשיו יצא משימוש מטוס 747 אחד ובהדרגה יצאו גם שלושת האחרים בחברה.
בנוסף, עוד לפני שהתרגלנו אל מטוסי ה-787, בואינג כבר סיפקה הצצה ראשונה בחודש יוני האחרון אל המטוסים החדשים ביותר שלה: ה-797.