אושרה הרפורמה במוניות השירות
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שניה ושלישית תיקון לפקודת התעבורה, אשר נועד להסדיר את התחרותיות במוניות השירות
לאחר שנים של המתנה - הרפורמה במוניות השירות יוצאת לדרך כולל כרטיס רב-קו מסובסד. ועדת הכלכלה אישרה היום (ב') תיקון פקודת תעבורה לקריאה שנייה ושלישית. החוק החדש נועד להסדיר את ענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שרישיונות ההפעלה של הקווים יינתנו בהליך תחרותי. אישור הרפורמה התאפשר לאחר שמשרדי האוצר והתחבורה הסכימו לתקן את החוק, בלחץ יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנ"צ), כך שיכניס את מוניות השירות החדשות להסדר הרב-קו המסובסד.
הצעת החוק תוקנה ראשית ביוזמת הוועדה כדי שהחוק ימנע השתלטות של כוחות ריכוזיים על הענף, במטרה למנוע יתרון לבעלי ניסיון בהפעלת קווי תחבורה. למעשה, התיקון נכנס כדי לנטרל מראש את האפשרות שחברות התחבורה המובילות - אגד ודן - יבקשו בחסות הרפורמה להשתתף במכרזים על רישיונות ההפעלה, במטרה להשתלט גם על ענף המוניות. מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, ציינה בהקשר זה כי כל מי שיזכה במכרזים על הפעלת קווי השירות לא יורשו לעסוק בפעילויות נוספות. לדבריה, המכרזים יפורסמו כבר בתקופה הקרובה.
ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) שאל אותה אם תשתנה הגדרת מוניות השירות במסגרת הרפורמה, כדי לאפשר את הפעלת קווי המוניות בשבת. אם כן הוא ביקש להבטיח שלפחות תיקוף כרטיסי הרב-קו לא יתאפשר בשבת. טרנר השיבה כי לא יהיה שינוי במעמד המוניות וגם לא יחול שינוי - בניגוד להבטחה שכבר ניתנה בישיבות הקודמות של הוועדה על החוק - שתיקוף הרב-קו יתאפשר רק בימי חול. ח"כ כבל ביקש לקצר את תקופת המעבר עד להפעלת החוק כדי שהסדר הרב-קו יופעל כמה שיותר מהר.
בדיון המסכם שעסק בהוראות המעבר נקבע כי מי שהחזיק ברישיונות להפעלת קווי שירות שהיו ברי תוקף ב-11 באוגוסט 2016, יוכל לבקש את חידוש הרישיון אחת לשנה עד סוף 2019 בתנאים הקיימים לפני הרפורמה. בדיון עלתה גם סוגיית הפיצוי לחברות או לנהגים פעילים שירצו לצאת מהענף. עו"ד דרור וגשל ממשרד המשפטים טען כי לדעת משרדו לא צריך לתת פיצוי לאף אחד, אבל במקרים שבהם עלולים להיפלט מהענף נהגים שאין להם פרנסה אחרת, הם יהיו זכאים לפיצויים על אבדן מקור הפרנסה.
באשר לפיצוי נהגים שכירים שיפרשו נקבע לגבי מי שירצה להיות בעל מונית (שמעסיק נהגים שכירים) כי הם יוכלו לקבל הנחה של 50% באגרת המספר הירוק אם יהיו זכאים לו. בנקודה זו אישרה הוועדה כי שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר ובאישור הוועדה, יקבעו בתקנות תנאים להפחתת האגרה על רישיון למספר ירוק וכמה רישיונות יקבל כל תאגיד פעיל (שהחזיק ברישיון בר תוקף באוגוסט 2016). ח"כ כבל סיכם, "הובלתי למהפכה בעמדת הממשלה לטובת הציבור", וציין את חובת משרד התחבורה לעדכן את הוועדה בכל שלבי יישום הרפורמה.