שתף קטע נבחר

טקס פרסי FIPA ננעל בלחיצת יד בין במאי ישראלי לבמאית איראנית

על אף מחאת הבמאים, הבמאי הישראלי דרור מורה, העניק לבמאית האיראנית מרים אברהימי את הפרס על סרטה התיעודי שעוסק בצלם במלחמת איראן-עיראק שהפך לכלי תעמולה בידי המשטר. הסדרה הברזילאית "תחת לחץ" גרפה ארבעה פרסים, בפסטיבל הטלוויזיה ששם את הפוקוס על יצירה ישראלית

רגע מרגש במיוחד נרשם אתמול (שבת) בטקס הנעילה של פסטיבל FIPA ה-31, פסטיבל הטלוויזיה האירופי, שנערך בביאריץ: הבמאי הישראלי דרור מורה ("שומרי הסף") שכיהן כנשיא חבר השופטים של התחרות הדוקומנטרית הבינלאומית העניק את הפרס לבמאית האיראנית מרים אברהימי על סרטה "חזק יותר מכדור".

 

אברהימי לא רק שלא נמנעה מלקבל את הפרס מידי מורה, היא לחצה את ידו, הודתה לו, ואף נשאה דברים שעשויים לא למצוא חן בעיני שלטונות טהרן. "תודה רבה, אני מאוד גאה ומאושרת. תודה מיוחדת לשופטים", אמרה אברהימי.

 

עלילת "חזק יותר מכדור" עוסקת בצלם איראני, שצילומיו שימשו בידי שלטונות טהרן כלי תעמולה לעידוד ילדים להפוך לשהידים והם שוגרו לשדות המוקשים במלחמת איראן-עיראק בשנות ה-80. "קולנוע תיעודי יכול לתת קול לנטולי הקול", הכריזה אברהימי בנאום התודה האמיץ שלה. "בסרט שלי ניסיתי לספר את הסיפור של אלפי ילדים שמתו למען משטר ששלח הרבה אנשים חפים מפשע בתור כלי תעמולה אל מותם. אני מקווה שסרטי ייתן תקווה לדור הצעיר".

 

דרור מורה (מימין) ומרים אברהימי הזוכה בפרס על סרטה "חזק יות ר מכדור" (Tohler-Agence/Photomobile/2018) (Tohler-Agence/Photomobile/2018)
דרור מורה (מימין) ומרים אברהימי הזוכה בפרס על סרטה "חזק יות ר מכדור"(Tohler-Agence/Photomobile/2018)
 

ואילו מורה אמר בנאומו שבעידן הפייק ניוז, יש ליוצרי הסרטים התיעודיים אחריות חשובה ומחובתם להציג אלטרנטיבה ולחשוף את האמת. מורה אף הפתיע כשתקף חלק מהסרטים ששפט וטען שהם חסרים עין ביקורתית, "דבר שכל כך חיוני בעשייה תיעודית, וכשהעין הביקורתית הזאת נעדרת, הסרטים האלה מהווים פחות או יותר פרופגנדה. יחד עם זאת, לסרט הזוכה 'חזק יותר מכדור' יש את כל האיכויות שאנחנו רוצים לראות בסרט דוקומנטרי – קול חזק של במאית שבא לידי ביטוי בכל היבטי העשייה".

 

 (Tohler-Agence/Photomobile/2018) (Tohler-Agence/Photomobile/2018)
(Tohler-Agence/Photomobile/2018)
  

"'חזק יותר מכדור' מתאר את התהליך המייסר של אומן, שמבין את ההשלכות של אומנותו, ואת העובדה שהוא שימש כלי שרת בידי המשטר. הוא משתמש כעבור 30 שנה באותו כלי, כדי לספק עדויות לטרור. הסרט נחרט בזיכרוננו, וגרם לנו להבין את הסכנות בשימוש באומנות ככלי תעמולה בידי משטרים" אמר מורה.

 

יוצרי פאודה בפתיחת פסטיבל FIPA (באדיבות yes, דנה שטרן) (באדיבות yes, דנה שטרן)
יוצרי פאודה בפתיחת פסטיבל FIPA(באדיבות yes, דנה שטרן)
 

הזוכה הגדולה של FIPA הוא "תחת לחץ" – סדרת בית חולים תוצרת ברזיל, שגרפה ארבעה פרסים: הסדרה הטובה ביותר, התסריט, השחקן והשחקנית. "אתם בוודאי תוהים איך סדרה ברזילאית אחת זוכה בכל הפרסים?", הכריז ארוס לין, נשיא חבר השופטים בקטגוריית הסדרות (קרן מרגלית החתומה על "פלפלים צהובים" נמנתה על חבר השופטים הזה). "יוצרי 'תחת לחץ' לקחו ז'אנר שחוק ומוכר כמו סדרת בית חולים והעניקו לו נקודת מבט פילוסופית, ביקורתית ופוליטית, עם הרבה הומור ותעוזה".

 

קברניטי הפסטיבל, מאירועי הטלוויזיה החשובים בעולם, התמקדו השנה בתעשיית הטלוויזיה העברית, למרבה הצער אף אחד מהסרטים הישראלים שהשתתפו בתחרויות השונות לא זכו בפרס. המחווה ליצירה כחול-לבן הצליחה לעצבן את אנשי תנועת ה-BDS הקוראת לחרם על ישראל, כולל הבמאים הבריטים מייק לי וקן לואץ' ואלה ארגנו עצומה נגד המחווה של FIPA לישראל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Tohler-Agence/Photomobile/2018
דרור מורה. נשיא חבר השופטים בתחרות הדוקומנטרית
Tohler-Agence/Photomobile/2018
לאתר ההטבות
מומלצים