500 טיסות בספק בשל מחסור בעובדי ביטחון
ישראייר מאשימה במצב את אל על, וזו מגלגלת את האחריות למשרד החוץ. בשורה התחתונה: מאות טיסות של חברות ישראליות שמתוכננות לקיץ, גם ליעדים חדשים, עלולות להתבטל
חברות התעופה הישראליות עלולות לבטל הקיץ כ-500 טיסות מתוכננות – רובן ליעדים חדשים או תגבור יעדים קיימים – בשל מחסור של כ-200 עובדי ביטחון ביעדים אליהם מתוכננות הטיסות. מדובר בעובדים ישראלים מקומיים (עמ"י) המוגדרים כעוזרי קב"ט ותפקידם הוא בעיקר הבידוק והתשאול של הנוסעים ("סלקטורים").
מי שאחראי לביטחון התעופה הישראלית בחו"ל הוא אגף הביטחון של אל על, המגייס את העובדים לפעילות של כל החברות הישראליות.
בשנים האחרונות, בשל מדיניות השמיים הפתוחים, חל גידול גם בפעילות של חברות התעופה הישראליות. אל על, ארקיע וישראייר הוסיפו עוד יעדים, בעיקר באירופה. בשל תחלופה עצומה של עובדי הביטחון בחו"ל, כ-50% בשנה, נוצר מחסור בעובדים, והוא רק הולך ומחמיר.
לדברי גורם בענף התעופה, לפני יותר משנה נקבעו ברשות התעופה האזרחית נהלים לגבי פתיחת יעדים עונתיים חדשים. נקבע כי כבר בתום הקיץ יגישו החברות הישראליות את הבקשות שלהן לעונת הקיץ שלאחריה, למעט מקרים חריגים. הבקשות הוגשו מזמן, אבל חלק ניכר מהן טרם אושרו. הדבר גורם לכך שאין אפשרות להתחיל למכור את היעדים האלה ולתכנן את עונת הקיץ.
לדברי הגורם, אגף הביטחון של אל על לא הצליח לשמר את כוח האדם בחו"ל. "אם בעבר הייתה דרישה שהעובדים הישראלים המקומיים יהיו סטודנטים, מה שיצר מצבת כוח אדם קבועה ל-4-3 שנים עד תום הלימודים, כיום הדבר אינו כך. את זה היו יכולים לפתור על ידי מתן מענקים למי שיישאר מעל שנתיים".
מי שאמור לטפל בהיתרי העבודה בחו"ל של העובדים החדשים הוא משרד החוץ. לדברי מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, יש משבר בין משרד החוץ לבין אגף הביטחון של אל על, ובשל כך הטיסות לעונת הקיץ תלויות על בלימה. לדבריו, "מאות טיסות נמצאות במצב של אי־ודאות שאינו מאפשר את קידומן ואת מכירתן. זה כולל ימי הפעלה ספציפיים ביעדים קיימים, דוגמת הימים שני ושישי בברלין. בנוסף, יעדים חדשים כמו גנואה, סוצ'י, אודסה, מדריד, מונטנגרו, פאפוס, אלבניה וטנריף טרם אושרו".
סירקיס קרא לגופים המעורבים, ובראשם שר התחבורה – שהתחייב בפני חברות התעופה הישראליות כי בעידן השמיים הפתוחים הן יוכלו להתחרות באופן שווה עם החברות הזרות – לפעול מיד לפתרון המשבר בין אל על למשרד החוץ.
בעוד סירקיס מצביע על אגף הביטחון של אל על כמי שאחראי למחסור, באגף מגלגלים את האחריות לפתחו של משרד החוץ. באגף טוענים כי כבר בסוף 2017 הם פנו עם תוכנית העבודה למשרד החוץ, כמי שאחראי לטיפול באשרות המיוחדות של העובדים בחו"ל, אלא שמשרד החוץ לא יכול לעמוד כרגע בטיפול בכל האשרות, ולכן הבקשות של חברות התעופה להוספת קווים נתקעו.
אל על מסרה בתגובה כי "אגף הביטחון שלנו הודיע מבעוד מועד לחברות הישראליות, כי כל עוד לא תיפתר בעיית המחסור מול משרדי הממשלה – מחסור הנובע מקצב הגידול המשמעותי בכמות הטיסות בשל הסכם השמיים הפתוחים – הוא לא יוכל לאשר את הבקשות ללוח טיסות הקיץ".