הכירו את מורי הדרך של רצי המרתון: הפייסרים
רובכם ודאי לא מכירים אותם או אפילו שמעתם עליהם, אך לפייסרים תפקיד מכריע במרוץ המרתון - להכתיב את הקצב לרצים ולטעת בהם מוטיבציה לאורך כל המסלול. בשיחה עם ynet הם מספרים על ההכנות לתפקיד הייחודי, ונותנים את הטיפים שלהם להצלחה במרוץ הגדול
בעוד כחודש וחצי ייערך בפעם השמינית מרתון "ווינר" ירושלים. במרתון, שייערך בסימן חגיגות ה-70 למדינה, ישתתפו 30,000 רצים ישראלים, אליהם יצטרפו למעלה מ-3,000 רצים מרחבי העולם.
בין עשרות אלפי הרצים שיגיעו לחגיגות ניתן יהיה להבחין בכמה בולטים במיוחד, הלבושים בווסט צהוב זוהר, מספר על גב החולצה ובלון אדום הקשור לכתפיהם. מתכוננים לרוץ? מומלץ שתקדימו להכיר אותם, זאת מפני שיש להם תפקיד מפתח במרוץ הקרוב - אלה הם הפייסרים, או בעברית - "מכתיבי קצב".
כתבות נוספות:
כושר בלי תירוצים: קבוצות הריצה החינמיות בת"א
הפסקה מאימונים: האם היא באמת פוגעת בשרירים?גם אתם התחלתם לרוץ? כך תעשו את זה נכון
הפייסר הוא אצן שמוביל אחריו קבוצת רצים בקצב ריצה מסוים, וזאת על מנת לעזור לקבוצה להשיג את המטרה שלה - לסיים את המרתון בפרק הזמן שהוגדר לה. על גב החולצה של הפייסר מופיע מספר המורה על זמן המטרה (03:30, 03:45...05:00) - בכך חברי הקבוצה שנצמדים לקצב הריצה האחיד של הפייסר - יכולים לסיים את המרוץ בזמנים הנדרשים, מבלי שייאלצו להעלות את הדופק בצורה קיצונית.
נכון, אמנם הפיתוחים הטכנולוגים שקיימים כיום מאפשרים למלא פונקציות אלו בקלות, אולם מעבר להיותו של פייסר מכתיב קצב, הוא בעיקר שומר על המוטיבציה של הרצים, ולזה טרם הומצא כיום תחליף ראוי, אם בכלל.
במרתון ירושלים הקרוב ירוצו 13 פייסרים. אל קבוצה זו, שנבחרה על ידי דני בן דניאל ממועדון הריצה הירושלמי הוותיק "ארוחת הבוקר", יצטרפו החברים התל אביבים ממועדון רצי תל אביב (מרת"א). מתוכם, ארבעה התפנו להסביר ל-ynet כיצד הם מתכוונים לעזור לכם לצלוח את המרתון בזמן טוב יותר.
הרבה יותר מרק "מכתיב קצב"
דניאל כהן מציין כי אחת הטעויות השכיחות בקרב רצי מרתון היא התחלת ריצה בקצב מהיר מדי, מה שמגביל את הרץ בהמשך המסלול. כהן (39), נשוי ואב לשלושה ממודיעין, עובד בהייטק, ומאחוריו כבר 9 מרתונים בישראל ועוד שני מרתונים בחו"ל, כשהשנה זו תהיה הפעם הרביעית בה ישמש כפייסר. ההחלטה שלו להיות פייסר נבעה מתוך אמונה כי כך יוכל לעזור לרצים להשתפר במהלך המרוץ."בשביל להיות פייסר לא מספיק רק להיות בכושר טוב - צריך קודם כל להכיר את המסלול", הוא אומר. "פייסר רץ את המסלול שלוש-ארבע פעמים לפני המרתון, כאשר הוא מתחיל להתאמן כ-4 חודשים קודם לכן בריצות למרחקים ארוכים. לפני המרוץ מועדוני הריצה שולחים את הרצים הטובים ביותר על סמך זמני מטרה, למשל, רץ שמסיים מרתון ב- 3 שעות ידריך קבוצה של רצים שרצה בקצב איטי יותר", הוא מסביר, ומוסיף כי בארץ הפייסרים לרוב הם חובבי ריצה ותיקים, כאלו שרצו מספר מרתונים בחייהם, ואילו בחו"ל מדובר במקצוע כשלעצמו. "במרתונים באירופה וארה"ב הפייסרים הם רצים מקצועיים שמועסקים על ידי מארגני האירוע".
כהן מדגיש שלריצה עם פייסר יתרונות נוספים מלבד סיוע בשמירה על הקצב. "הם למעשה מורי הדרך של הרצים: מעדכנים אותם במהלך המרוץ על תוואי המסלול, ומדריכים אותם לאורך הדרך באיזו טכניקה יש לרוץ. הפייסרים דינאמיים מאוד בתוך קבוצת הרצים שלהם ונעים הלוך ושוב, קדימה ואחורנית. תפקידם הוא למעשה לעזור גם לאלו שמאבדים את הקצב להתקדם". דניאל ממליץ להקפיד על שינה טובה, כבר שני לילות לפני המרוץ, על מנת להגיע אליו מוכנים על הצד הטוב ביותר.
פה בשביל השליחות
צ'רלי טריבאלו (28), רווק וצלם עיתונות המתגורר בעיר קאן שבצרפת, הוא פייסר עם רזומה עשיר במיוחד. ברקורד שלו 13 מרתונים, השתתפות 5 פעמים בטריאתלון וצליחת אולטרה מרתונים למרחק של 177 קילומטרים. המרתון בירושלים יהיה ה-7 שלו במספר בתור פייסר והראשון בישראל, בה זה יהיה גם ביקורו הראשון. "תמיד רציתי לבקר בישראל וחשבתי לעצמי שאין יותר טוב מלחוות את העיר, האנשים, והאווירה דווקא כפייסר. הצעתי את עצמי לתפקיד ולשמחתי נעניתי בחיוב".
צ'רלי מספר שהמתנה הגדולה בתור פייסר היא תחושת השליחות. "כשרץ שאתה לא מכיר ורץ אחריך את כל המסלול, בא לראות אותך אחרי קו הסיום עם דמעות בעיניים ונותן לך חיבוק ענק, ואומר לך 'תודה רבה, בלעדיך זה היה בלתי אפשרי' - ברגע זה אתה יודע שעבודתך הסתיימה. פייסר הוא מאמן ריצה אישי לכל דבר. הוא קשוב לרצים ומייעץ להם לאורך המסלול", אומר צ'רלי ומוסיף כי הפייסרים הם "שעונים אנושיים של ממש, המסוגלים לרוץ כל קילומטר באותו קצב".
במקרים בהם רץ נותר מאחור עומדות בפניו שתי אפשרויות: האחת – להגביר את הקצב, השנייה – לעלות בקבוצת הזמן, כלומר, להצטרף לקבוצה אחרת במהלך המרוץ. צ'רלי מספר על הדרך שלו לא להשאיר "שבויים" מאחור: "אני תמיד נוהג להגיד מילה טובה לרץ – לעודד אותו ולהראות לו 'אתה מסוגל, אתה לא מוותר לעצמך'".
לרצים במרתון הקרוב הוא ממליץ להגביר את הקצב בקילומטר ה-39-40. "זו הנקודה שצריך לתת את המאמץ האחרון, לנצל את כל הכוחות הנותרים, ולשמור על ראש צלול ומפוקס. בסופו של דבר, כשהרגליים מתעייפות - המוח הוא זה שמוביל ועוזר לנו לסיים את המרתון".
מישהו לרוץ איתו
אביגדור (וייג) בוק (41) מאמין שהפייסר הוא קודם כל גורם מניע על מסלול המרוץ. וייג, נשוי ואב לשלושה ממודיעין שעלה לארץ מאנגליה לפני 18 שנים - הוא חובב ריצה מושבע, כשמאחוריו 28 מרתונים ו-6 אולטרה מרתונים למרחק של 90 ק"מ. השנה הוא ישמש כפייסר במרתון בפעם הרביעית.
"המפגש הראשון בין הפייסר לקבוצת הרצים קורה כ-10-20 דקות לפני יריית הפתיחה, במהלך זמן המינגלינג של המרתון. המשתתפים שואלים שאלות על המרוץ, ומבקשים לקבל טיפים על הריצה מבחינה טופוגרפית ועל נקודות חשובות עליהן יש לתת דגש במהלך המרוץ. פעמים רבות זה גם בהקשר לסביבת מסלול הריצה עצמו", מדגיש אביגדור, "למשל מקומות מיוחדים, או אתרים היסטוריים שכדאי לשים לב אליהם".
מי שהדביק את אביגדור ודניאל בחיידק הריצה הוא שמואל (סאם) שנטל, שרץ ביותר מ-70 מרתונים ו-30 אולטרה מרתונים ברחבי העולם. שנטל (41), נשוי ואב ל-4 ילדים, מדריך תיירים במקצועו ומתגורר במודיעין. הוא החל את תחביב הריצה כבר בגיל 18 כאשר השתתף במרתון הראשון בדרום אפריקה, ומאז התמכר.
"הרבה יותר קל להגיע למטרה בריצה אם יש עזרה בדרך", אומר שנטל, "גם אם אתה רץ מרתונים מנוסה, לעיתים קרובות קורה שאתה לא מכיר את כל המסלול או שתנאי מזג האוויר משפיעים על הקצב והנשימות. הפייסר יכול לעזור למשוך אותך הלאה. כשאתה רץ לבד זה אתה והמחשבות שלך נטו".
האם יש תוכנית מסוימת לפיה הפייסר פועל?
"אין בית ספר לפייסרים או הכשרה מיוחדת שהם עוברים, זה יותר עניין של גישה אישית לסביבה, לאנשים ולריצה. הפייסר מתכנן מראש את תהליך הריצה - ברגע שהוא רץ את המסלול עצמו הוא כבר מכיר אותו ופחות חרד, וככה יכול גם לעזור לרצים האחרים להוריד את מפלס החרדה".
מרתון "ווינר" ירושלים יתקיים בתשעה במרץ
לא רק הפייסרים - גם הרצים במרוץ עצמו ערבים זה לזה. צפו באישה שהותשה באמצע המרוץ וקיבלה עזרה לא צפויה: