שתף קטע נבחר

תוכנית הרדיו הכי מסקרנת

מה הקשר בין מחקרים על אנטומיה ואבולוציה לבין מיקרופון ואוזניות? בפרויקט פודקאסט חדש אפשר להאזין לשידורי רדיו אינטרנטיים שעוסקים בפורצי דרך ישראלים. המראיינים הצעירים מספרים חוויות מהאולפן

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

פודקאסט הוא מדיום חדש הצובר תאוצה בשנים האחרונות. מדובר בתוכנית רדיו או טלוויזיה המופצת באינטרנט, ונראה שהצעירים מאוד מתחברים לרעיון. פרויקט חדש ומעניין הוא שידורי רדיו אינטרנטיים שעוסקים בחדשנות במדע ומתמקדים במדעים פורצי דרך ישראלים.

 

לקראת סיום ההרשמה לתכניות "מרכז מדעני העתיד", מרכז המפעיל תכניות לתלמידים מחוננים ומצטיינים בשיתוף עם משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ומטה הסייבר הלאומי במשרד רה"מ, דיברנו עם כמה תלמידים על החויות שהם עוברים, מה הם לומדים מהתהליך ומה הדבר הכי מהנה מבחינתם.

 

לשמיעת הפודקאסטים

 

טאי שושני (18.5), עתודאית למשפטים מרמת גן למדה בתוכנית "אלפא" במעבדת מחקר שבמסגרתה חקרו תרופה לאוטיזם. שושני לקחה חלק במסלול הפודקאסט של מרכז מדעני העתיד.

 

איך נחשפת לפרויקט?

"בסוף הקיץ, כשנגמר המסלול, הציעו לנו מגוון פעילויות המשך. אחת מהן הייתה פודקאסט. נתנו לנו הזדמנות להיפגש עם חוקרים מתחומים המחקר השונים ולהנגיש אותם לקהל עלי די תוכנית רדיו. בהנחייתו והדרכתו של ד"ר אושי קראוס, בחרנו חוקרים, נפגשנו איתם לראיון מקדים, ערכנו תחקיר וחשבנו איך אנחנו מעבירים את הידע למאזין. לאחר מכן ישבנו באולפן והקלטנו, היה מעניין מאוד".

 

טאי שושני: "המטרה להעביר את הנושא בצורה קלילה" (צילום: אסנת ירון) (צילום: אסנת ירון)
טאי שושני: "המטרה להעביר את הנושא בצורה קלילה"(צילום: אסנת ירון)

לדבריה של שושני, מדע נתפס כנושא "כבד" ולכן המטרה בשידורים הייתה להעביר אותו בצורה קלילה, נעימה ומובנת גם לאנשים שפחות חשופים לתחום.

 

מה הערך מוסף עבורך?

"אני בנאדם סקרן וזו הייתה חוויה - לשבת, ללמוד על מחקרים שנעשו ולא פחות חשוב, ראיינו חוקרים, הכרנו מקרוב את העבודה, זה נתן לנו הרבה השראה ונפתחה בפני דלת בתחום המדע. אני חושבת שזה יקדם אותי בתחומים נוספים בעתיד, אדע להתחבר למקומות האלו. בנוסף, הפרויקט חיבר אותי לעולם הפודקאסטים והתחלתי להקשיב לעוד פוקאסטים מעניינים.

 

"גם ההקלטה עצמה באולפן הייתה חוויה. אחרי כל הקלטה ישבנו עם המנחה והצוות ונתחנו מה עבד ומה פחות עבד. למרות ההנחיות, ידעתי שזה שלי, אני מעצבת ומכוונת את השיחה לאן שמעניין אותי. נתנו לנו חופש לדבר על מה שלדעתנו מעניין, זה העצים אותי עוד יותר. אני חושבת שגם למרואיינים זה עשה טוב, הם ראו נערה שמתעניינת ומתרגשת מהמחקרים שלהם".

  

להנגיש את הידע לציבור

אריאל פרוסק מהרצליה, תלמיד כיתה יב' במגמת מדעי המחשב למד בתוכנית אלפא באוניברסיטת תל אביב והשתתף בפרויקט של מדעי המוח. היום הוא חלק מתוכנית ההמשך פודקאסט. "עניין אותי לראיין אנשים, לדעת איך לפנות אליהם ואיך להעביר ידע לקהל הרחב. העובדה שהצוות שהנחה אותנו היה צוות מהאוניברסיטה, הקלה על התהליך".

 

אריאל פרוסק: "חשוב לדעת להסביר ולא רק לחקור" (צילום: אלבום פרטי) (צילום: אלבום פרטי)
אריאל פרוסק: "חשוב לדעת להסביר ולא רק לחקור"(צילום: אלבום פרטי)

פרוסק מחדד - "מה שמיוחד הוא שאם עד עכשיו חקרנו וטעמנו את נושא המדעים, כעת בפרויקט הפודקאסט ניתנה לנו הזדמנות נוספת - אנחנו מנגישים את הידע ומפיצים אותו לקהל הרחב. הרי לא מספיק שנחקור, חשוב לא פחות איך להסביר אותו. אנחנו לומדים לחקור את רקע האדם, לייצר שיחה שתזרום ולשאול שאלות".

 

שתף על חווית האולפן

"נכנסנו לאולפן בפעם הראשונה כדי לראות איך זה עובד. נפגשנו עם טכנאי שהנחה אותו איך להגות מילים נכון. מצד אחד הכנו שאלות מראש ומצד שני, תוך כדי שיחה עלו דברים, אז זרמנו עם השיחה, דרש מאיתנו מיומנות אלתור.

 

"אני מאמין שבעתיד אלמד להשתמש ביכולות שלמדנו: איך לדבר, לראיין, לאלתר ולהיות ספונטניים. החלק הכי מעניין היה לשבת עם מיקרופון ולהיות מופתעים לאן השיחה תוביל, למרות כל מה שתכננו". 

 

קראו עוד:

התלמידים שמצליחים ללמוד יותר

הדינמיקה המיוחדת של תאומים מחוננים

בני הנוער שמצליחים להציץ אל העתיד

 

להציג דברים חדשניים

"הפודקאטסים מציגים למעשה דברים חדשניים במחקר וזו הייחודיות שלהם", משתף ד"ר אושי קראוס, מרצה ויזם חינוכי באוניברסיטת תל אביב לנוער, שיזם את הפרוייקט ומלווה את בני הנוער. אנחנו לא מנסים להסביר נושאים חדשים, אלא לקחת חוקרים חדשניים ולהציג דברים חדשניים במחקר שלהם.

 

איך נולד הרעיון?

"יש לי עבר עשיר בהקלטות פודקאסטים שהקלטתי בעצמי. למדתי את העולם, שידרתי ברדיו ברשת א', אני מאוד אוהב רדיו. פניתי למנהלת אוניברסיטה לנוער, הצעתי לה להקים את הפרוייקט שיש לו משמעות כפולה: מצד אחד התלמידים חוקרים, לומדים תחום ונושאים חשובים ומצד שני הם לומדים על האדם שמראיינים כדי לייצר תוצאות".

 

איך העבודה עם בני הנוער?

"במהלך ההקלטות הרגשתי שהדבר הנכון לעשות הוא לקחת צעד אחורה, פחות להתערב, לאפשר להם לנהל את הריאיון. הם מביאים תוצר טוב. אני יושב באולפן, מאחורי הזכוכית וכמעט לא מתערב, אלא רק כאשר אני מרגיש שאחד מהתלמידים קצת נבוך או פחות מורגש בהקלטה. יש בבני הנוער דחף, משהו זורם, חי וסקרן, הם רוצים לעשות. הם מגיעים באוטובוסים, לפעמים בגשם, ממרחקים ומרגישים שהם נורא רוצים את זה".

 

שיחה עמוקה בין שני אנשים

עמית ממודיעין, תלמיד כיתה יב', לומד ערבית ומדעי המחשב בתיכון. במסגרת תוכנית אלפא במכון וייצמן למדע כתב עבודת גמר בביולוגיה חישובית. "במשך שנים התעניינתי בשידורי רדיו והפרויקט אפשר לי להתנסות בנושא", הוא מספר. "תמיד עניין אותי לדבר ולראיין אנשים, להקליט שיחה שתהיה מעניינת ברמת השידור, עמוקה יותר משיח של שני אנשים. זה גם העלה לי את הביטחון".

 

עוד הוא מוסיף - "היה נחמד לשבת באולפן עם מיקרופון, אוזניות וטכנאי שעומד מהצד השני של החלון ומקליט אותנו. משהו שחלמתי עליו המון זמן. הפודקאסט מותאם לכלל האוכלוסייה. אנחנו מדברים על נושאים שונים בתחום המדע ומסבירים עליו, נותן אפשרות לאנשים להיחשף לעומק לעולמות המדע והטכנולוגיה".

 

איך תרם לך הפרויקט באופן אישי?

"למשל השבוע בשיחה עם פרופסור יואל רק למדתי דברים חדשים על אנטומיה ואבולוציה, ומצאתי המון עניין בנושא. השיחה פתחה בפני דלת לדברים שלא למדתי קודם והיום אני יודע קצת יותר. בעקבות השיחה, חשבתי הרבה עולם המחקר, אילו עוד דברים אפשר לגלות והאם זו המטרה שלי בחיים".

 

ד"ר קראוס משתף כי התגובות חיוביות גם מצד המרואיינים: "החוקרים אותם הם מראיינים משתפים פעולה, התגובה שלהם טובה וחיובית, הלו"ז שלהם עמוס והם עדין עושים מאמצים להגיע ולהתראיין. הם בעצמם מלאי תשוקה ואוהבים את המדע, זה מחמיא להם שמקשיבים להם בסקרנות ומתעניינים בעבודות המחקר שלהם.

 

"למשל - אחד הפרופסורים חוסם חאיק, פיתח אף מלאכותי, חיישני ריח שמזהים התפתחות סרטן. הוא הגיע להקליט במיוחד מהצפון וערכנו איתו שתי הקלטות - אחת בעברית והשנייה בערבית כדי להגיע לקהל רחב יותר של מאזינים, זה לא מובן מאליו".

 

"מסלול הפודקאסטים הוא אחד מבין שלושה מסלולים ייחודיים, שאנו מציעים לתלמידי כיתה י"ב, לאחר סיום תהליך המחקר בתכנית אלפא", אומר מנכ״ל מרכז מדעני העתיד, אלי פריד. "אנו משקיעים מאמצים משמעותיים ביצירת אפשרויות רבות, ככל הניתן, לחוויות אינטלקטואליות מאתגרות עבור תלמידי המרכז ומאמינים שבכך אנו מעשירים את הידע והיכולות שלהם".

 

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים