עולם הגיימינג עולה שלב
עולם הגיימינג מתחזק ונכנס לתחום המציאות המדומה. לא רק קונסולות חזקות, אלא גם משקפי VR לחוויית משחק כמו שלא חוויתם מעולם
במשך עשורים רבים היו קסדות מציאות מדומה חלום של חובבי משחקים, וסיוט מתמשך עבור מי שניסו לייצר גרסה ביתית סבירה עבורן. בשנות ה-90 נראה היה שאולי הגיע הזמן, אך הקסדות שהגיעו לשוק היו כבדות מדי, וגרמו לכאבי ראש. עשרים שנה לאחר מכן, נראה שסוף סוף אנחנו מתקדמים. אוקיולוס מבית פייסבוק וחברת הטלפונים HTC נלחמות על שוק המציאות המדומה למחשב האישי, כשגם יצרניות מחשבים דוגמת לנובו ואסוס נכנסו לאחרונה לשוק.
אך מי שמובילה את השוק הזה כיום היא דווקא סוני, שפיתחה קסדת מציאות מדומה עבור פלייסטיישן 4 - הקונסולה הביתית שלה. בדצמבר 2017, הודיעה סוני כי שני מיליוני קסדות Playstation VR נמכרו בתוך כשנה ושנתיים. וקצב המכירות רק עולה - מיליון הקסדות הראשונות נמכרו ב-8 חודשים, ואילו המיליון השני ב-6 חודשים. אנחנו לא יודעים כמה יחידות של המתחרות נמכרו בזמן הזה, אך הערכות מדברות על מספרים נמוכים הרבה יותר.
אחד היתרונות הגדולים של ה-PSVR על פני מתחרותיה הוא היעדר הצורך בקניית מחשב חזק. פלייסטיישן 4, שמחירה נמוך משמעותית ממחיר של מחשב המסוגל לתמוך במציאות מדומה, היא כל מה שאתם צריכים כדי להשתמש בקסדה. ועל פי הנתונים של סוני, יותר מ-70 מיליוני קונסולות פלייסטיישן 4 נמכרו עד היום ברחבי העולם. השאלה הגדולה כיום היא האם תצליח סוני למנף את הדומיננטיות בשוק המציאות המדומה להצלחה ארוכת טווח עבור ה-PSVR. זה לא יהיה קל, כי חדשנות טכנולוגית ובסיס משתמשים רחב אינם ערובה להצלחה.
חשוב לציין שגם בתחום הקונסולות מקדימה סוני את המתחרות כאשר הוציאה לפני מספר חודשים את הקונסולה החדשה, הפלייסטיישן פרו, קונסולה שמביאה אל שולחן המשחקים את טכנולוגיית ה-4K. הקונסולה החדשה מצוידת במעבד חדש ומשופר שמהיר מהמעבד בדגם הקודם. גם המעבד הגרפי שופר במקרה זה ובנוסף לכך נוסף גם רכיב זיכרון של 1GB אשר מאפשר לנו ליהנות מחוויית ה-4K גם בתפריטים ובאפליקציות. דגם זה לוקח את חויית הגיימינג צעד נוסף קדימה גם מבחינת האפשרות למשחקי מציאות מדומה.
בניגוד למשחקי קינקט, חוויות מציאות מדומה כיפיות אינן דבר תיאורטי. למרות שהטכנולוגיה עדיין נמצאת בתחילת דרכה, לא תתקשו למצוא כבר היום כמה וכמה משחקים מהנים, שמבקשים מכם לשים קסדה על הראש ולהתנתק מהמציאות שלכם לטובת אחת אחרת. סוני מרוויחה מכך שהיא אינה הראשונה שמביאה לשוק קסדת VR, ומכך שאחרים כבר עשו הרבה מאוד עבודה בניסיון להבין מה עובד טוב במציאות מדומה, ומה לא.
בעמוד ויקיפדיה שמאגד משחקים לפלייסטיישן VR, יש כיום 338 משחקים, מתוכם כמעט 100 בלעדיים לקונסולה של סוני, והשאר מפותחים לכמה קסדות מציאות מדומה בו זמנית. בצד הבלעדי, ניתן למצוא לא מעט מפתחים קטנים ועצמאיים, אך גם חברות ענק כמו Capcom, שהביאה בשנה שעברה את משחק האימה Resident Evil 7 למציאות המדומה של סוני.
למרות שה-PSVR היא מוצר צרכני בשל, אסור לטעות ולחשוב שמדובר בחוויה נטולת בעיות. שליטה בתנועת השחקן, למשל, היא נקודה בעייתית. יש אנשים שלא מגיבים טוב לחוויות מציאות מדומה שמדמות הליכה, ומבקשות מכם להזיז את השחקן באמצעות ג'ויסטיקים. כשהראש שלכם לא מסתובב, אבל שדה הראייה כן, זה עלול לבלבל. כדי לפתור את זה, משחקים כמו Skyrim VR - גרסת מציאות מדומה למשחק תפקידים פופולרי, מציעה לבעלי פלייסטיישן 4 לבחור האם הם רוצים לשלוט בדמות בצורה ישירה, או פשוט לסמן בכל פעם נקודה אליה הדמות עוברת בצורה מיידית. משחקים אחרים, כמו Superhot VR, בכלל לא ינסו לבקש מכם לנוע במרחב יתר על המידה, ולא ישימו אויבים מאחוריכם, כדי לאפשר לכם לשחק בנוחות עם הקסדה על ראשכם.
עליכם לזכור שהערכה הבסיסית של פלייסטיישן VR לא מגיעה עם השלטים המיוחדים שמאפשרים למשחקים לזהות את תנועות הידיים שלכם. את זה תעשו עם הבקר של הפלייסטיישן 4 - שעובד טוב בחלק מהמשחקים, ואילו באחרים לא מאפשר לכם שליטה אופטימלית במשחק. השלטים המדוברים עולים עוד כ-400 שקל, כך שיש לזכור זאת כשאתם שוקלים לרכוש את הערכה.
השנה השנייה של פלייסטיישן VR צפוייה להיות מעניינת לא פחות מהראשונה, עם משחקי אימה כמו The Inpatient ו-Get Even, לצד משחקי הרפתקאות כמו Moss ו-Dreams. אל אלה יצטרפו, ככל הנראה, משחקים רבים נוספים שיוכרזו בתערוכת E3 ביוני, וכן משחקים שכבר ראו אור, אך יקבלו השנה גרסת מציאות מדומה מיוחדת.
ומה עם הדור הבא? סוני כבר שחררה עדכון חומרה לפלייסטיישן VR לפני מספר חודשים, אך מדובר בעדכון מינורי, שמוסיף אוזניות ומסדר בצורה טובה יותר את הכבלים של הקסדה. שדרוג משמעותי יותר לא יגיע, ככל הנראה, בקרוב.