שתף קטע נבחר

 

"הנוסע הרביץ? אנחנו תקפנו!". להיות פקח ברכבת הקלה

עוינות מצד הנוסעים, התנהגות אגרסיבית של הפקחים ודו"חות בעייתיים - תחקירנית "ידיעות אחרונות" ו-ynet נשתלה למשך שבוע כפקחית ברכבת הקלה בירושלים. התחקיר המלא: מחר ב-"7 ימים"

 

נינה פוקס ברכבת הקלה    (צילום: אלי מנדלבאום)

נינה פוקס ברכבת הקלה    (צילום: אלי מנדלבאום)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

שעת אחר הצהריים באזור התחנה המרכזית בירושלים, המולה. עשרות אנשים מתאספים סביב כמה נערים שמוקפים בפקחים, ואחר כך מצטרפים גם שוטרים. כולם שולפים את הטלפונים הסלולריים ומצלמים: פקח מפוצץ במכות נוסע, שגם מחזיר לו כהוגן. כתבת "ידיעות אחרונות" ו-ynet, בעצמה פקחית, מנסה לזהות מי נגד מי ולמה.

 

ש', הפקח, טוען שכמה נערים עלו לרכבת הקלה ולא שילמו, וכשניסה לעצור אותם הם היכו אותו ושברו את אפו. הוא אף פונה לטיפול רפואי בבית החולים שערי צדק. בפועל, כבר בתחקיר הראשוני מתברר שהפקח הוא זה שתקף את אחד הנערים. גם הסרטונים ממצלמות האבטחה והסרטונים של הנוסעים מעידים על כך.

"הנוסע הרביץ לפקחים? אנחנו תקפנו אותו!". הרכבת הקלה בירושלים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"הנוסע הרביץ לפקחים? אנחנו תקפנו אותו!". הרכבת הקלה בירושלים(צילום: shutterstock)

למחרת, אבי, מנהל הפקחים, נותן את החותמת הרשמית על כך ונכנס בש' ובחבריו. "אני לא מבין את זה", הוא אומר. "תן ל-40 (פקחים) מהם שעושים את העבודה לעבוד, ועשרה מהם תדאג שלא יהיו פה כי הם עושים לנו נזק. תשלח אותם הביתה. אתמול בתקרית הפקח עשה נזק והמזל הוא שאחראית המשמרת הייתה פה ותיפקדה כמו שצריך, רצה לבית חולים, ופקח אחר הלך להגיש תלונה במשטרה.

 

"אני צריך ב-11 בלילה ללכת להביא למשטרה את הפרטים של הבחור מהרכבת והוא אפילו לא קיבל דו"ח? כל מה שהבקרים (פקחים) כתבו בדו"ח לא נכון. שקר. היה שוטר בקרון? לא היה שוטר בקרון. היה שוטר ברציף? לא היה שוטר ברציף. הנוסע הרביץ לפקחים? אנחנו תקפנו אותו!".

 

הלוואי שאפשר היה לומר שמדובר בתקרית חריגה. חברת "סיטיפס", שמפעילה את הרכבת, מככבת באינספור תלונות דומות: התנהגות אגרסיבית של הפקחים, חיובים שלא לצורך, חלוקת דו"חות מוגזמת. כדי להבין אם מדובר במציאות בעייתית או בתדמית בלבד, שתלנו למשך שבוע את תחקירנית "ידיעות אחרונות" ו-ynet כפקחית ברכבת.

 

במשך ימים אחדים היא ספגה את אותה עוינות מהנוסעים, חוותה את ההתמודדויות המורכבות של הבקרים והבקריות, ראתה את הכשלים בהתנהלותם ואת הבעייתיות בדו"חות, אבל גם את הצד השני, והמפתיע: פקחים רגישים שמפעילים שיקול דעת ומרחמים שוב ושוב על נוסעים, שחלקם מציגים תרבות של רמאות וניסיון בלתי פוסק לדפוק את המערכת.

אינספור תלונות. נוסעים ברכבת הקלה בירושלים ()
אינספור תלונות. נוסעים ברכבת הקלה בירושלים

מהתחקיר, שיתפרסם מחר במוסף "7 ימים", למדנו שהבעיה העיקרית והבסיסית ביותר היא דווקא נהלי משרד התחבורה: הם קובעים את הקנסות, את נהלי התיקוף המוזרים וגם את דרכי ההתמודדות של חברת "סיטיפס" עם הנוסעים. לא פחות מכך, למדנו שהבלגן האטומי הזה הוא רק הפיילוט – הגרסה המרוככת לקראת מה שצפוי ברכבת הקלה בגוש דן: גם שם התחנות יהיו פתוחות, הנוסעים יהיו ישראלים. רק שיהיו הרבה-הרבה יותר מהם.

 

מחברת "סיטיפס" נמסר בתגובה: "מדיניות האכיפה והקנסות ברכבת הקלה נקבעה על ידי משרד התחבורה. בכל העולם מתקיימות כבר שנים בהצלחה מערכות תחבורה ציבורית פתוחות הפועלות על פי מנגנון אכיפה זהה לישראל. ברכבת הקלה בירושלים נוסעים מדי יום כ-150 אלף נוסעים, ורובם פועלים בהתאם לכללי הנסיעה.

 

"בסקרים שנערכים, הרכבת הקלה זוכה באופן קבוע לשביעות רצון גבוהה בקרב הנוסעים. אחרי שנים של פעילות, ציבור הנוסעים כבר מכיר ומבין היטב כיצד יש לתקף את כרטיס הנסיעה. לצערנו, בקרי הרכבת נאלצים להתמודד עם קושי יומיומי שבו הם צריכים להבחין בין הנוסעים שנוהגים כחוק לבין אלו שמנסים באופן מכוון להתפלח.

 

"בקרי הרכבת הקלה מנוסים, עוברים סדנאות שירות והדרכות, ומונחים להתייחס לנוסעים בכבוד, בסובלנות ובמקצועיות. הבקרים נאלצים להתמודד גם עם לא מעט מקרים של אלימות פיזית ומילולית שמופנית כלפיהם".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "חברת 'סיטיפס' מבצעת אכיפה בהתאם לחוק ולהסכם שנחתם בינה לבין המדינה. משרד התחבורה אינו מעודד את החברה בשום צורה שהיא להגיש דו"חות רבים ככל האפשר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הרכבת הקלה בירושלים
צילום: EPA
מומלצים