שתף קטע נבחר
 

זוכרים את ניידת פורד אסקורט של המדורניקים?

במהלך 70 שנות אכיפת חוק עבר צי הניידות של משטרת ישראל מהפך אחר מהפך. החל בפורד F1 נושנה והארלי דייוידסון עתיק, דרך אמריקאיות גדולות ואיטיות ועד סוסי עבודה יפניים. קבלו את הרשימה המפתיעה

 

הראשונה לזהות: פורד F1 (השנים 49-63)

  • קבלו את הניידת הראשונה על כבישי ישראל., עם דרגות משנת 1949 ועד 1963. גם במערך הסיור וגם כרכב מנהלה להסעות והובלות מזדמנות. כלבויניקית מוטורית אמיתית. לא פחות מ-1,500 חתיכות F1 נרכשו בעסקה שכונתה אז "ההזמנה הגדולה". תנאי התשלום והאשראי היו נוחים בהתאם לסיוע הנדיב שהעניק הדוד סם לדמוקרטיה הצעירה.

 

 (צילום: אפי יניב) (צילום: אפי יניב)
(צילום: אפי יניב)

 

קצת היסטוריה, גם אצלנו - לפני כמעט עשור

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כמו באמריקה: הארלי דייוידסון (השנים 49-65)

  • שוטרי התנועה הרכובים זכו לשם ייחודי ולא ממש מקורי (טראפיק), וגם למיטב תוצרת ארה"ב. הזכות שהוענקה לגברים הקשוחים מ-1949 ועד אמצע שנות ה-60: לרעוד כל המשמרת על מושב אופנוע עצום, איטי ומאוד מאוד כבד. האופנועים נצבעו בירוק-משטרה וצוידו בצמד פנסים מהבהבים בכחול-אדום בחזית. הבונוס והחלטורה: טקסים ממלכתיים וליווי שיירות של בכירים וחשובים במיוחד.

 

 (צילום: מוזיאון המשטרה) (צילום: מוזיאון המשטרה)
(צילום: מוזיאון המשטרה)

 

מירוק לכחול: ויליס סטיישן-וואגן (השנים 58-69)

  • רכב השטח האמריקאי שימש כניידת מבצעית במערך הסיור וגם במשטרת התנועה ואגף חקירות. בתחילה בצבע ירוק, החל מ-64' בכחול בהשראת דגל המדינה. אבל הגרסה של משמר הגבול נשארה בירוק מקורי. צבע ממש מוצלח שכן הוא בשימוש מג"ב עד היום.

 

 (צילום: מוזיאון המשטרה) (צילום: מוזיאון המשטרה)
(צילום: מוזיאון המשטרה)

 

אמריקה Out, תוצרת ישראל in: הינו קונטסה (השנים 64-75)

  • הקונטסה היפנית שהורכבה במפעל א. אילין תעשיות בחיפה הייתה ניידת ישראלית (בערך) ראשונה בשירות כרכב מבצעי במערך התנועה והסיור, אבל גם כרכב שירות למפקדים. הצביעה כאן כבר הייתה מסודרת - כחול ולבן.

 

 (צילום: אפי יניב) (צילום: אפי יניב)
(צילום: אפי יניב)

 

להתאהב בה: סוטודיבייקר לארק (השנים 66-75)

  • אולי רכב השירות האהוב ביותר בהיסטוריה של משטרת ישראל, כניידת מבצעית במערך הסיור והתנועה אבל גם כרכב שירות למפקדים בכירים. הסיבה לחיבה המופגנת של אנשי אכיפת החוק: מנוע שישה צילינדרים חזק לתקופה, איכות נסיעה גבוהה מהמקובל דאז וכמובן הפוזה. עד כדי כך ששימשה גם כרכב השרד של המפכ"ל, רב-ניצב פנחס קופל.

 

 

הישר ממסך הקולנוע: פיז'ו J7 (השנים 69-79)

  • המיניבוס המכוער של פיז'ו שירת ביחידת סיור, תנועה, חקירות, משמר אזרחי, רכב מנהלתי וכנראה עוד כמה פעילויות מזדמנות. למראה יוצא הדופן והלא נאה בעליל היה גם יתרון, שכן מבנהו הייחודי אפשר לנצל את חלל הפנים להתקנות שונות שיועדו לשימושים מגוונים. החל בכלוב סורגים להובלת עצורים ועד כמשרד חקירות נייד עם שולחן כתיבה ומושבים נוחים לחוקרים ועדים. הופעת אורח מדוברת בסרט השוטר אזולאי ב-1971.

 

 (צילום: אפי יניב) (צילום: אפי יניב)
(צילום: אפי יניב)

 

הפז"מניקית: פורד אסקורט (השנים 72 עד 2000))

  • המשפחתית הבסיסית של פורד לדורותיה השונים היא הניידת עם זמן השירות הארוך ביותר בתולדות המשטרה. שימשה כרכב מבצעי במערך סיור, תנועה, בילוש, חקירות וכרכב מפקדים. חלק מהמכוניות הורכבו בארץ בתעשיות רכב בנצרת עילית. האיכות (הנמוכה), בהתאם.

 

 (צילום: אפי יניב) (צילום: אפי יניב)
(צילום: אפי יניב)

 

ציידת מהירות איטית: פורד פיירמונט (השנים 78-82)

  • וזו כבר ממש יוצאת דופן. הפיירמונט שירתה בארץ כניידת מבצעית במערך התנועה, באופן גלוי וסמוי בכבישים בין עירוניים. לא ברור מי, אבל מישהו הצליח לשכנע את גורמי הרכש להזמין אותה מהאמריקאים הרגילים לניידות סופר-חזקות ומהירות, במטרה לאכוף את מהירות הנסיעה המותרת. כוונות טובות אמנם, אך מדובר בכישלון מהדהד. במטרה לחסוך במחיר הרכישה צוידו המכוניות שנרכשו במנועי ארבעה צילינדרים זעירים במונחים אמריקאיים, ואלה הפכו אותה למגושמת, איטית במיוחד וחסרת תועלת במרדפים. הצרות המשיכו עם בעיות אמינות וקשיים בתחזוקה.

 

 (צילום: מוזיאון המשטרה) (צילום: מוזיאון המשטרה)
(צילום: מוזיאון המשטרה)

 

הממוגן הראשון: ג'יפ CJ (השנים 85-92)

  • רכב השטח האמריקאי שהורכב על פס הייצור בתעשיות רכב נצרת היה ראשון לקבל מרכב ממוגן כנגד זריקות אבנים. השמשה הקדמית, הגריל, הצ'קאלקה והרמקול זכו למיגון רשת ברזל בעוד שמהפגוש הקדמי הזדקר מוט שנועד לחתוך כבלים שהונחו על-ידי המתפרעים. עסק בעיקר בפעילות משטרתית במהלך האינתיפאדה.

 

 (צילום: אפי יניב) (צילום: אפי יניב)
(צילום: אפי יניב)

 

מכמונת מהירות לפנייך: טויוטה קארינה (השנים 94-2003)

  • הסדאן היפנית הגדולה שירתה במשטרת התנועה והתפרסמה בעיקר כניידת סמויה עם מכמונת מהירות מבוססת רדאר (בפגוש הקדמי) ומצלמה מסוג מולטנובה 6F. שימשה גם כרכב שירות לסגל הניצבים וכרכב השרד של מפכ"ל המשטרה דאז, רב ניצב רפי פלד.

 

 (צילום: אפי יניב) (צילום: אפי יניב)
(צילום: אפי יניב)

 

תודה לאפי יניב ושלומי שטרית ממוזיאון המשטרה על הסיוע בהכנת הכתבה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים