שוק הרכב ממשיך בהאטה - ירידה של 15% בינואר
נתוני איגוד יבואני הרכב מאשרים כי מגמת ההאטה בשוק הרכב שהחלה בחודשי 2017 האחרונים, ממשיכה גם ב-2018. מרצדס בהופעת אורח נדירה של מותג יוקרה בעשיריה הראשונה, ירידות של עשרות אחוזים לחלק מהמותגים
דו"ח איגוד יבואני הרכב המתפרסם היום (ג') מאשר את נתוני המסירות בשוק הרכב שהתפרסמו כאן בתחילת השבוע - היקף מכירת מכוניות חדשות הצטמצם בינואר 2018 בכ-15% לעומת החודש המקביל אשתקד. בסך הכל נמסרו 39,019 מכוניות חדשות בחודש החולף, 6,191 פחות מהחודש המקביל לו ב-2017.
- שוב בעיות מחשב במשרד התחבורה: אלפים מחכים לרכב
יש לציין כי מגמת ההאטה החלה אשתקד ונמשכת כבר מספר חודשים. לכך יש להוסיף את התקלה החמורה במחשבי משרד התחבורה, אשר מנעה מיבואניות אחדות את מסירת חלק ניכר מהמכוניות שהוזמנו מהן. כל זאת לאחר עבודות עדכון מתוכננות במערכות המחשוב שאמורות היו להסתיים כפי שהבטיח משרד התחבורה לאחר 3-4 ימים, אך ארכו בפועל במקרים מסוימים שבועיים ויותר.
יבואנים שהכינו עצמם לקראת עיכוב משמעותי בעדכון התוכנה יצאו נשכרים ונתוני המכירות שהציגו בינואר 2018 אינם שונים דרמטית מאלה של שנה קודם לכן. אחרים שהכינו עצמם פחות טוב, ספגו ירידות בולטות של עשרות אחוזים.
"עדכון מערכת המחשוב שאמור היה להפוך אותה למודרנית וידידותית יותר, פגע קשות בנתוני המסירות בינואר", אומרים בכירים בשוק הרכב. אחרים מציינים כי "האשם" בנתון המכירות הנמוך השנה הוא ינואר 2017 שהציג נתון מכירות יוצא דופן, פועל יוצא של ההתייקרות בתחילת השנה שעברה ומספר הזמנות עצום כהכנה לכך, שהתבטא בנתון ינואר. "אם מיישרים את נתון ינואר 2017 לרמה בה היה נמצא ללא היסטריית הרכישה, נקבל נתון דומה לזה שהוצג השנה", ציין אחד היבואנים הבכירים.
להערכת בכירים בשוק, 2018 לא תשבור שיאים, אך צפויה להסתיים פחות או יותר ברמה דומה לזו של השנתיים האחרונות, בהן נמכרו 280-285 אלף מכוניות חדשות. " גם אם השנה תסתיים עם כ-270 אלף מכוניות, הפער אינו משמעותי", אמר אחד היבואנים.
בינואר 2018 ממשיכות היצרניות הקוריאניות להוביל את הטבלה, כשיונדאי ראשונה עם 6,297 מכוניות חדשות וירידה של אחוזים בודדים, לפני קיה שבמקום השני עם 4,368 וירידה חדה יותר לעומת ינואר 2017, בו מסרה כ-5,000 מכוניות חדשות.
טויוטה במקום השלישי (שני אשתקד) עם 3,053 מכוניות חדשות וצניחה דרמטית של כ-40% לעומת החודש המקביל אשתקד, בו נמסרו יותר מ-5,000 מכוניות. אלא שלדברי היבואנית, חברת יוניון, "טויוטה מסרה בינואר כ- 4,500 מכוניות חדשות, 50% יותר מנתון איגוד יבואני הרכב. הפערים במספרים נובעים מקשיים שמקורם בעליית מערכת ״שער עולמי״. רבים מתיקי הרישוי של אותם כלי רכב לא נסגרו במשרד התחבורה ולפיכך לא נכללו במסגרת דו"חות הרישוי. אנו מעריכים כי הנושא יבוא על פתרונו במהלך הימים הקרובים - אז גם מספר כלי הרכב שנמסרו בפועל יהיה שווה למספר תיקי הרישוי המדווחים במשרד התחבורה".
מאזדה ממוקמת רביעית עם 2,799 מכוניות חדשות ועליה קלה, אך סקודה שבמקום החמישי סבלה אף היא מירידה של עשרות אחוזים בתחילת השנה - 2,705 מכוניות לעומת 3,728 אשתקד. ניסאן (שישית, 2,564), מיצובישי (שביעית, 2,205) וסוזוקי (שמינית, 1,945), ונהנו בינואר ממכירות טובות במקצת מאשתקד, אך רנו במקום התשיעי (1,877) רשמה דווקא ירידה של כ-15%. את המקום העשירי בטבלה תופסת מרצדס (1,145) שמובילה גם את קטגוריית היוקרה תוך שהיא עוקפת את אודי, מובילת הקטגוריה בשנים האחרונות.
ירידות חדות ובולטות רשמו גם סיאט (33%-), סיטרואן (27%-), סובארו (30%-), פורד (50%-), אופל (60%-), קדילאק (30%-) ולקסוס (50%-).
רשימת עשרת המותגים הנמכרים ביותר בינואר 2018:
1. יונדאי, 6,279
2. קיה, 4,368
3. טויוטה, 3,053
4. מאזדה, 2,799
5. סקודה, 2,705
6. ניסאן, 2,564
7. מיצובישי, 2,205
8. סוזוקי, 1,945
9. רנו, 1,877
10. מרצדס, 1,145