לשחרר מהר את הסחורה: מערכת המחשוב של המכס בדרך לקבלת תוקף חוקי
הרפורמה שמטרתה לקצר ולייעל את הליכי הפיקוח על הייבוא והייצוא של ישראל, אושרה בוועדת הכספים במסגרת הצעת חוק שתעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. החקיקה נותנת תוקף להפעלת מערכת מיחשוב חדשה של המכס שעלתה לאוויר לפני כשלושה שבועות
ועדת הכספים בכנסת אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לתיקון פקודת המכס ברפורמה שמטרתה לקצר, לפשט ולייעל את הליכי הניהול והפיקוח על הייבוא והייצוא של ישראל. החקיקה נותנת תוקף להפעלת מערכת מיחשוב חדשה של המכס, "שער עולמי", שכבר עלתה לאוויר לפני כשלושה שבועות, ועתה לאחר השלמת הליכי החקיקה הנוגעים אליה, כל ההוראות הקשורות בהפעלתה ייכנסו לתוקף. כפי שפורסם ב-ynet, לאחר עליית המערכת לאוויר נשמעו בענף תלונות על תקלות שונות ועיכובים.
המכס עבר למערכת ממוחשבת חדשה - החבילות נתקעו
הרפורמה נותנת תוקף חוקי להחלפת הניירת של כל מסמכי המכס הגורמת לסרבול בתהליכים במערכת מקוונת, הגדולה ביותר במדינה, המחוברת בממשקים למשרדי הממשלה ולכל הגופים המעורבים במשק, בראשם, היבואנים, היצואנים, עמילי המכס וכל האחרים. הפעלת המערכת החדשה מבטיחה לקדם את הוזלת הייבוא של חומרי גלם ומוצרים סופיים, מה שיוביל להוזלת יוקר המחייה.
המערכת תאפשר בדיקה של סחורות וטובין מיובאים עוד במדינות המוצא ובמהלך ימי ההובלה לישראל תוך קיצור או אפילו ויתור על הליכים קיימים, ממושכים ומייגעים בנמלי הים והאוויר, ואין ספור של התרוצצויות בעיקר של היבואנים. כל זה כתוצאה משחרור מוקדם ובקצב מהיר, של הסחורות מה שאמור להביא להפחתה ניכרת בעלויות השינוע והאחסנה. המערכת גם תחסוך את הטרחה שנגרמת היום לגורמים המעורבים מהצורך בנוכחותם בנמלי הים והאוויר, בעיקר לאנשים שמתגוררים הרחק מהם, כשרוב ההליכים יוסדרו מרחוק באופן ממוחשב.
הדיון המסכם בוועדת הכספים נמשך מספר שעות והתארך מעבר למתוכנן בהחלטת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). מנהל רשות המיסים, משה אשר, אמר: "העלינו לאוויר בהצלחה רבה מערכת מחשב מהמורכבות ביותר במדינה, שעובר בה כל סחר-החוץ של המדינה. עדיין יש תיקונים, אבל הדברים מתנהלים טוב ובתמונה הכוללת יש פה מהפכה של ממש".
הוועדה אישרה במסגרת הרפורמה, לראשונה במכס, גם מעבר ממשטר של הליכים פליליים נגד עבריינים למשטר של אכיפה מנהלית במקרים שבהם אין חשד לפלילים. היא קובעת עיצומים כספיים בגבהים ובשיעורים משתנים בהתאם לסוג העבירה, החל מקנס בגובה 1% מהפרשים במיסי היבוא ולא פחות מ-500 שקל, וכלה בקנס של עד 25,000 שקל.