שתף קטע נבחר
 

השורדת האחרונה: איזו מכונית מחזיקה מעמד על הכביש

עד כמה נכונה תדמית האמינות הגבוהה משמעותית של מכוניות יפניות מול אירופאיות מובילות? השוואת נתוני משרד התחבורה בשני העשורים האחרונים מגלה את האמת

 

צילום ועריכה: ואסילי שפרגא

צילום ועריכה: ואסילי שפרגא

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אנחנו יודעים שלא הכי קל לחיות בישראל, ועכשיו יש לנו הוכחה שגם למכוניות שלנו לא כל-כך פשוט כאן. החום, הלחות, איכות הכבישים, תאונות הדרכים ומכת הגניבות, כולם גובים מחיר מצי הרכב הישראלי. אבל מי מתמודד איתם הכי טוב? מסמך של משרד התחבורה חושף לראשונה את שיעורי ההישרדות של המותגים השונים - מכוניות פרטיות ומסחריות קלות לרבות מוניות - בכבישי הארץ ב־20 השנים האחרונות. כמה מכוניות יובאו מכל מותג, וכמה מהן עדיין בעלות רישוי תקף - עברו מבחן רישוי ("טסט") בשנה האחרונה.

 

מותגים שמכרו יותר מ-100 אלף ב-20 שנים האחרונות
מותגים שמכרו יותר מ-100 אלף ב-20 שנים האחרונות

 

יש לזכור בהקשר זה כי בכל שנה יורדות מהכביש מכוניות בגלל שלל סיבות. לצד גורמים ייחודיים לכל יצרן כמו רמת אמינות בסיסית ורמת שירות, יש לזכור כי מכוניות יורדות מהכביש גם בגלל תאונות. לפי נתוני משרד התחבורה, נגרעות כיום מהכביש מדי שנה כ־100 אלף מכוניות עקב גניבה ותאונה, או מכיוון שבעליהן החליטו שלא משתלם לחדש את הרישוי משיקולים כלכליים. צריך גם לזכור שלגילו של הצי חשיבות עליונה בהישרדות של המכוניות מתוצרתו.

 

 (אבי רוקח) (אבי רוקח)
(אבי רוקח)
 

באופן מובהק, צי הרכב של חלק מהיצרניות צעיר יותר, בהתאם לקצב המכירות ב-20 השנים האחרונות. כך קורה שיצרניות שפרצו רק בשנים האחרונות, דוגמת קיה וסיאט, נהנות מגיל ממוצע נמוך יחסית. לפורד או מאזדה לעומת זאת צי מבוגר יותר, החשוף יותר להשפעת בעיות אמינות בסיסיות ועלויות אחזקה. בנוסף היו לצי זה יותר שנים בהן סטטיסטית עשוי הרכב להיות מעורב בתאונות דרכים או להיות קורבן של גנבי רכב.

 

הכי פחות שורדות מהנמכרות כאן ב-20 השנים האחרונות
הכי פחות שורדות מהנמכרות כאן ב-20 השנים האחרונות

 

ועוד נקודה, בהקשר לאמונה הרווחת לפיה מכוניות יפניות אמינות יותר מאירופיות. חשוב לזכור כי בעשורים האחרונים יש פחות ופחות קשר בין ארץ המוצא המקורית לאתרים הייצור. כך למשל, דגמי טויוטה שנמכרו כאן ב-20 השנים האחרונות יוצרו (גם) בצרפת, טורקיה, בלגיה, צ'כיה וארה"ב. מיצובישי? גם בהולנד ותאילנד.

 

אז מי שורדת הכי טוב

עובדתית, המספרים מאשרים את האמונה הרווחת - מכוניות של יצרניות יפניות אכן שורדות בארץ בשיעור גבוה יותר מאלה של האירופאיות. בניכוי מכוניות שמכרו בארץ במספרים נמוכים מ-100 אלף ומותגים שלא מכרו כאן במהלך כל 20 השנים האחרונות, יצרנית הרכב טויוטה - הנתפסת בעיני רבים כאמינה במיוחד - אכן מציגה את הנתון הטוב ביותר. לא פחות מ-91.4% מ-310 אלף מכוניות המותג שנמכרו בארץ עדיין נוסעות.

 

במקום השני קיה שמכרה בשני העשורים האלה 231 אלף מכוניות, ומציגה נתון שרידות מרשים של 88.2%. יונדאי שמכרה לא פחות מ-430 אלף מכוניות, ממוקמת שלישית בדירוג זה עם 87.7% אחוזי שרידות ו-377 אלף מכוניות על הכביש כיום.

 

מי שורדת, מי מגיעה לכאן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מי שורדת, מי מגיעה לכאן(צילום: AFP)

 

בקצה השני של אותה סקאלה ממוקמת פולקסווגן, עם 63% שרידות בלבד. סקודה, היצרנית האירופאית הנמכרת ביותר בישראל, לפני אחרונה עם 70%, פיז'ו מקדימה אותה במעט עם 71% ואילו רנו סוגרת את רשימת ארבעת הפחות שורדות עם 71.6% - כ-100 אלף מכוניות שעדיין נוסעות על הכביש מתוך 140 אלף שנמכרו. הרשימה המלאה והמפורטת בתחתית הכתבה.

 

ומי הגרועות ביותר? גם כאן "מתיישרים" הנתונים עם האמונה הרווחת. פיאט אינה נהנית מתדמית אמינות גבוהה במיוחד, ונתוני משרד התחבורה מאשרים זאת. התואר המפוקפק למכונית עם אחוזי השרידות הנמוכים ביותר מאלה שנמכרו כאן ב-20 השנים האחרונות ובמספרים גבוהים יחסית (עשרות אלפים), שייך לקונצרן האיטלקי. רק 57% מ-59 אלף המכוניות שנמכרו כאן עדיין נוסעות. סגניתה לתואר היא לא פחות ולא יותר מרצדס, עם 64.1% בלבד של הישרדות. סיטרואן לפניה עם 66%, מעט לפני וולוו (69.7%) ואופל הסוגרת את החמישייה הלא מחמיאה עם 76.9%. 

 

הכי שורדות (מכרו יותר מ-100 אלף ב-20 שנים)

מותג הרכב-כמה מכוניות הגיעו-כמה עדיין נוסעות-אחוז הישרדות

  • טויוטה - 310,303 - 283,765 - 91.4%
  • קיה - 231,713 - 204,420 - 88.2%
  • יונדאי - 430,253 - 377,701 - 87.7% 
  • מיצובישי - 129,273 - 108,765 - 84.1%
  • פורד - 153,905 - 129,461 - 84.1%
  • סובארו - 100,003 - 83,050 - 83%
  • מאזדה - 394,322 - 322,033 - 81.7%
  • הונדה - 137,980 - 112,174 - 81.2%
  • סוזוקי - 182,104 - 147,293 - 80.9%
  • שברולט - 144,594 - 114,103 - 78.9%
  • רנו - 140,575 - 100,608 - 71.6%
  • פיז'ו - 102,581 - 72,891 - 71%
  • סקודה - 168,546 - 129,714 - 70%
  • פולקסווגן - 165,910 - 104,963 - 63%

 

הכי מתכלות בין (מכרו פחות מ-100 אלף ב-20 שנים)

  • פיאט - 59,488 - 34,220 - 57.5%
  • מרצדס - 40,143 - 25,474 - 64.1%
  • סיטרואן - 78,271 - 51,858 - 66%
  • וולוו - 19,726 - 13,755 - 69.7%
  • אופל - 52,489 - 40,389 - 76.9%

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים