העדויות ממשפט השוחד: הצצה לתרבות המינויים בנמל אשדוד
יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר אלון חסן והמנכ"ל לשעבר שוקי סגיס מואשמים בשורת עבירות שחיתות. בעדויותיהם ניסו להסיט מעצמם את האש - וסיפרו על לחץ למינוי מקורבים, בין היתר לחשודה בפרשת ביטן: "מבקשים להכניס אותה". וגם: החקירה אצל הקצין המושחת ("אני אז*** אותך"), וההתרגשות מהפגישה עם גבי אשכנזי
כך מתערבבת לה פרשה בתוך פרשה. בסוף החודש יתייצבו אנשי פרקליטות מחוז דרום וסנגורי הנאשמים בפרשת השוחד בנמל אשדוד באולמו של השופט יואל עדן בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, וימסרו לו את סיכומיהם במשפט השחיתות. עדויותיהם של שניים מהנאשמים, אלון חסן ושוקי סגיס, מקשרות במקרה או שלא במקרה בין ההתרחשויות בנמל לפרשת החשד לשוחד בעיריית ראשון לציון, שבמרכזה עומד ח"כ דוד ביטן (הליכוד).
חסן (47), יו"ר ועד עובדי הנמל לשעבר, מואשם בין היתר בלקיחת שוחד. סגיס (58), מנכ"ל החברה לשעבר, מואשם במרמה והפרת אמונים. לאורך כל פרישת עדויותיהם בפני המשפט, שפכו השניים אור על דרכי קבלת ההחלטות בנמל ותרבות מינויי התפקידים - ובעיקר ניסו להסיט מקרבם את האש.
חסן וסגיס סיפרו בעדויותיהם כיצד ניסו לכפות עליהם למנות מקורבים. בין היתר הם סיפרו בהקשר זה על הלוביסטית מירב שמולי, ששמה נקשר באחרונה לפרשת השוחד המיוחסת לח"כ ביטן. שמולי, שנחשבת מקורבת לח"כ ביטן, חשודה בפרשות השחיתות המסתעפת של ראשון לציון בתיווך למתן שוחד למטרת השבחת קרקעות על ידי יזם הנדל"ן דרור גלזר למשנה לראש העיר תל אביב-יפו ארנון גלעדי.
חסן הזכיר בעדותו את שמולי במהלך התייחסותו לניסיון להגיע למתווה הפרטת הנמל בליווי של יו"ר אגף התקציבים באוצר גל הרשקוביץ. לדבריו, לאחר שנודע לשר התחבורה ישראל כץ על המגעים לחתימה על מתווה, שוחח עמו יו"ר דירקטוריון הנמל לשעבר, גדעון סיטרמן, ודחק בו בשם השר כץ לפעול להכנסת מקורבים.
"אז קרה הגרוע ביותר", סיפר חסן בעדותו. "סיטרמן (שמקורב לצמרת הליכוד. א"ק) מונה ליו"ר הנמל, המנכ"ל הלך, סיפר לו את מה שסיפר לו. הוא רץ לשר, סיפר לו שיש מתווה כזה שהשר לא ידע עליו מסתבר. מהרגע שהשר ידע שיש מתווה לא לרוחו, זהו, נגמר הסיפור.
"גדעון סיטרמן הרשה לעצמו להביא כל מיני אנשים ולהתחיל לחלק להם ג'ובים. מירב שמולי - 20 אלף שקל, דברים הזויים בניגוד להסכמים. אמרנו לו 'גדעון, עם כל הכבוד זה לא יהיה, יש פה הסכמים. 'אין דבר כזה', הוא אומר לי ש'זו בקשה של השר, תעשה לי טובה, תעזור'. בא אליי הביתה וקיבלתי אותו יפה, והוא אמר לי אלון 'תעזור לי, זו בקשה של השר".
אחר כך תיאר חסן בעדותו כיצד נעשו ניסיונות להכניס עוד עובדים במכרזים אחרים. "אני הבהרתי לו יפה מאוד שלא, ומאז התחילו כל המלחמות על זה. אני אישית הלכתי לישראל כץ, סיפרתי לו. אמרתי לו 'תשמע, הוא משתמש בשם שלך'. הוא אמר 'זה לא על דעתי' והתחיל לשלול את זה מכול וכול, והוא אמר לי שהוא יטפל בזה. יצאתי משם בהרגשה שבאמת הדברים הולכים להשתנות, ונהיה יותר גרוע. מאז הוא (כץ. א"ק) התחיל לכתוב עליי בפייסבוק כל יום, כתבות בעיתונים כל יום".
"שניים-שלושה חברי מרכז"
גם סגיס תיאר בעדותו בבית המשפט כיצד גורמים שונים פעלו למנות את מירב שמולי לתפקיד "מלוות אח"מים". לדבריו, "אחרי שמינו את סיטרמן ליו"ר עשו הרמת כוסית לראש השנה. פתאום אני רואה שמסתובבים שם איזה שניים-שלושה חברי מרכז. הוא הציג אותם, אחד מהם היה דוד ביטן. בנמל, הרמת כוסית בנמל".
לדברי סגיס, היו"ר סיטרמן בא אליו יחד עם איש ליכוד שהיה פעיל בעיריית ראשון לציון. "הוא (סיטרמן. א"ק) אומר לי 'תשמע, יש בקשה ולחץ מצד השר להכניס בחורה שמקורבות מאוד מאוד', ואני לא אפרט מטעמי צניעות. הוא אומר לי 'מאוד מקורבת לדוד ביטן, מאוד מאוד מקורבת. חייבים לעזור לה, תכניס אותה לנמל'. אמרתי לו 'לא' כי דוד ביטן היה כאילו, אז הוא לא היה חבר כנסת, הוא הוא עוד היה בראשון (ביטן כיהן אז כסגן ראש העיר ראשון לציון. א"ק), אבל הבנתי שהוא איש של ישראל כץ".
סיגס הוסיף: "סיטרמן אמר לי 'אני רוצה שהיא תיכנס לנמל, בחורה בשם מירב שמולי'. אני סירבתי ואז הוא אומר לי 'טוב טוב'. אמרתי לו 'אין דבר כזה, יש הכול במכרזים פה'. הוא נותן לי איזה תפקיד שהוא המציא, מלוות אח"מים. אמרתי לו 'מה זה מלוות אח"מים?'. הוא אומר 'בנית מרכז מבקרים מאוד יפה בנמל, היא תלווה אותם בסיורים'. שאלתי שוב, 'מה זה מלוות אח"מים, מאיפה המצאת את זה?', ואז הוא אומר לי 'עזוב, אתה לא מסוגל לעשות כלום, אתה בוק עם הנהלים שלך, אני אדבר עם ראש הוועד (חסן. א"ק)'".
המנכ"ל לשעבר סיפר עוד בעדותו: "אמרתי לו (לסיטרמן. א"ק) 'תדבר עם מי שאתה רוצה'. הוא הלך אליו (לחסן. א"ק) הביתה". לדברי סיגס, גם חסן לא הסכים. "אלון אומר לו 'מה זה, אתה תכניס אותה ב-20 אלף שקל בחודש פלוס רכב - בחורה שאין לה שום השכלה אקדמית? אני לא יודע אם יש לה י"ב. אם יש לה בגרות'. אמרתי לו 'השתגעת?', הוא אמר לי 'לא, אפשר לעשות, בוא נעשה, אני אכניס אותה דרך קבלן, שתהיה עובדת קבלן'".
סגיס ציין בעדותו כי בעקבות הסירוב שלו ושל חסן, סיטרמן איים עליו ועל סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה. "הוא אמר 'אתם עוד תשמעו ממני, לא צריך את הטובות שלכם, אני אסתדר'. באיום, ככה עם היד. באיום הוא מצביע עלינו וכועס, אדום כולו". בהקשר זה יצוין כי שמולי לא מונתה לתפקיד המדובר.
אחת הפרשות הבולטות במשפט בכירי נמל אשדוד לשעבר נקשרה לחברת "שמן". לפי כתב האישום, סגיס נתן לחברת ל"דנה לוגיסטיקה", שהייתה שייכת לבני משפחתו של חסן ומקורביו, הרשאה לספק שירותים עבור מפעיל הקידוח של חברת "שמן" בתחומי הנמל, ללא ועדת מכרזים ומבלי שניתנה אפשרות לחברות השירותים הוותיקות בנמל להציע את הצעותיהן. כמו כן, הציג סגיס בפני קברניטי "שמן" טענה שקרית, ולפיה נוהלי הנמל מתירים לפעול בתחומיו רק באמצעות ההתקשרות עם "דנה לוגיסטיקה".
במהלך עדותו במשפט, סיפר חסן על פגישתו עם הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במיל' גבי אשכנזי, שכיהן בעבר כיו"ר חברת "שמן". לפי כתב האישום, בפגישה עם אשכנזי הצהיר חסן שיעשה את כל שדרוש כדי שפעילות החברה בתחומי הנמל תתבצע כסדרה, בלי שביתות.
"פנה אליי מי שהיה יו"ר הדירקטוריון לפני גדעון סיטרמן, יעקב רז", סיפר חסן בעדותו. "הוא נהיה דירקטור בחברת 'שמן'. הוא ביקש ממני לבוא לפגישה עם גבי אשכנזי, מי ששימש יו"ר 'שמן'. הוא רוצה להסביר לי את החשיבות של הקידוח, לבדוק שגם כן יש רצון שהקידוח ייעשה דרך נמל אשדוד.
"הוא מאוד פחד משביתות ומעיצומים. אני בשמחה הלכתי לפגישה. לא כל יום אתה נפגש עם רמטכ"ל לשעבר. הוא (אשכנזי. א"ק) באמת הסביר לי את החשיבות של הקידוח וכמה עולה להם יום קידוח והוא רצה... אני לא הבטחתי לו שום דבר. ממש לא ידעתי מי החברה שתיתן את השירות לחברת 'שמן'. לא דיברנו על 'דנה', לא הזכרנו את 'דנה'. הוא רצה לשמוע את עמדת ועד העובדים, הוא ניסה לדבר איתי על לעבוד עבודה בשבת. אמרתי לו שבשום פנים ואופן אנחנו לא עובדים בשבת, אלא אם יהיה מקרה חרום ואז נאפשר".
פרשה נוספת שנקשרת למשפט קשורה לחברת "כיל דשנים". לפי כתב האישום, חסן איים על מנהל מפעל השינוע של "כיל דשנים" בנמל, יוסי גלעד, שישכור את שירותיה של חברת "דנה לוגיסטיקה". חסן הכחיש בעדותו את טענת האיומים וציין כי "הייתי מאוד מאוכזב ומאוד מתוסכל מכפיות הטובה של חברת 'כיל', מבכירים בחברת 'כיל', שבשביל כסף, בשביל לדאוג לעצמם, בשביל שהחברה חס וחלילה לא תפסיד כסף ותמשיך להרוויח את המיליארדים, לא אכפת להם לרמוס אנשים למטה. עובדה שאחרי זה לא עשיתי כלום".
טובות הנאה בהיקף של מיליוני שקלים
לפי כתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז דרום, חסן ונאשמים אחרים בפרשה הפיקו טובות הנאה אסורות בהיקף של מיליוני שקלים מפעילות תפעולית בתחומי הנמל בין 2010 ל-2013.
עוד צוין כי טובות ההנאה ניתנו תוך ניצול מעמדו של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות לחברת "דנה לוגיסטיקה". באותה תקופה, כך נטען, אפשרו סגיס וחסן לחברה לפעול בתוך נמל אשדוד לצורך קידום תועלתם הכספית והאישית של חסן ומקורביו, תוך הסוואת יו"ר ועד העובדים לשעבר לחברה.
חסן וסגיס פעלו לפי האישום בניגוד עניינים חריף ביחס לתפקידם הציבורי ובמרמה כדי ש"דנה לוגיסטיקה" תקבל חוזים ועבודות מלקוחות מובילים בנמל. לטענת הפרקליטות, כל הנאשמים ניצלו את תלותם הכלכלית של לקוחות בנמל ובוועד העבודים, והציגו בכזב את חברת "דנה לוגיסטיקה" כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל מול הנמל וועד העובדים שלו.
התקשרויות אלה, שהלקוחות נאלצו לעשות עם "דנה לוגיסטיקה", הזרימו לקופת החברה יותר מ-22 מיליון שקל, שהועברו בחלקם לחסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהנאשמים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב וכן להלבנת הון. בכתב האישום מתואר חסן כמי שעמד בראש ועד העובדים הגדול והמשפיע בנמל.
בכתב האישום צוין כי שררו יחסי אמון מיוחדים בין חסן לסגיס, שתואר כ"שומר הסף" וכנאמן הציבור שאמור לוודא שהפעילות העסקית והתפעולית תיעשה כדין. אף שסגיס ידע על פעילותו של חסן - הוא נמנע מפעולה בענייניו ואף נתן ידו להעצמת פעילות החברה בתחומי הנמל.
סגיס סיפר בעדותו כי בעת שנעצר הוא נלקח לחקירה אצל קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה. הקצין בדימוס מרצה שבע שנות מאסר בגין ביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים בפרשת עו"ד רונאל פישר. "הוא (מלכה. א"ק) אומר לי 'תראה, יש לי בעיות קשות בראיות פה. אתה תעזור לי - אני אעזור לך. אם לא תעזור לי אני אזיין אותך, אתה תשב כל החיים שלך בבתי כלא. הסוף שלך יהיה רע מאוד, אנחנו נהרוס אותך'. הוא אומר לי 'תיתן לי את אלון חסן'. אמרתי לו 'מה אני אתן לך', מה אני אשקר'".
"עליתי 50 קילו מאז תחילת הפרשה"
חסן סיפר עוד בעדותו: "היו לי מספר עסקים. אגב, מגיל 17 יש לי עסקים, זה לא כמו שניסו לצייר אותי שאני התעשרתי בגלל שאני בוועד העובדים". חסן הכחיש בעדותו כי פעל מתוך ניגוד עניינים בכל הנוגע לקידום התקשרויות של החברות בבעלותו עם עסקים המקבלים שירותים מהנמל.
על העובדה שחברה בבעלותו מכרה בעקיפין חומרים לנמל אמר "כולם ידעו. אבל אף אחד לא אמר לי לא. אף אחד לא הזהיר אותי, לא שהיועצת המשפטית קראה ואמרה לי 'תשמע, יש ניגוד עניינים'. אף אחד לא דיבר איתי. אני אמור לדעת שיש ניגוד עניינים? שאני לא מוכר לנמל? יותר מזה, גם עשו בדיקה בדירקטוריון. למה הם לא יושבים פה על ספסל הנאשמים?".
"כל החיים שלנו הם סביב הנמל", סיפר חסן בעדותו. "הנמל היה מרכז החיים שלי מגיל קטן. לא האמנתי שבמדינת ישראל גורמים אינטרסנטיים - משטרת ישראל ואפילו הפרקליטות - יעשו יד אחת לרסק משפחה שלמה. החיים שלי כלכלית נהרסו, כל העסקים שלי קרסו. עליתי 50 קילו מאז תחילת הפרשה".
על יחסיו עם סגיס סיפר חסן בעדותו כי "שוקי למעשה המנכ"ל הראשון שהתמנה מאז שהפכנו להיות חברה ממשלתית. אנחנו ביחד ניסינו להפריט את נמל אשדוד וישבנו במשא ומתן עם בכירים במשרד האוצר, לצערי זה לא צלח. שר התחבורה ישראל כץ התנגד למתווה שאנחנו כמעט הגענו אליו להסכמה. פתאום אני הפכתי להיות האויב מספר אחד שלו, ומאז גדעון סיטרמן החליט לפגוע בי".
תגובות
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "אין לשר כץ כל עניין להתייחס לטענות שני אנשים המואשמים בפרשיות שחיתות חמורות - טענות מופרכות שכבר הושמעו בעבר ונדחו על ידי כל הגורמים המוסמכים. השר כץ מעולם לא מינה ולא ניסה למנות איש לכל חברה באחריות משרד התחבורה. השר כץ מוביל רפורמה חסרת תקדים להקמת שני נמלים חדשים מתחרים בחיפה ובאשדוד, תוך שדרוג הקיימים לטובת המשק ואזרחי המדינה, זאת למרות ניסיונות של חסן ודומיו למנוע את הדבר בשל אינטרסים אישיים עליהם הוא מועמד כעת לדין".
תגובת ח"כ דוד ביטן: "מלבד העובדה שהייתי בהרמת כוסית שאליה הוזמנתי על ידי לשכת השר, לכל הדברים אין לי קשר בכלל. הם שקר וכזב ולא היו מעולם".
ממירב שמולי נמסר: "אין תגובה".
תגובת גדעון סיטרמן - "אני לא מעוניין להגיב"