אהבה זה כואב בכיס
האמריקאים יוציאו השנה כ-20 ביליון דולר על חגיגות ולנטיינ’ס דיי. למה? מסורת, קפיטליזם, לחצים חברתיים. המספרים לפניכם והם די מדהימים
פעם בשנה מגיע קופידון לביקור ומשגע את אמריקה. קופידון הוא למעשה ארוֹס, אל האהבה והתשוקה המינית במיתולוגיה היוונית. באמנות מתואר ארוס כעלם עירום יפה תואר, בעל כנפי זהב, הנושא קשת וחצים. בפסיכולוגיה של פרויד, ארוס הוא יצר החיים והמיניות, שיחד עם תנטוס, יצר המוות וההרס, מהווים את שני היצרים החזקים השולטים באדם.
ובאמריקה, הוא כנראה אל הקניות,
הפרחים והבונבוניירות. אהבה, כך אומרים, לא עולה כסף. ועדיין, מדי שנה אמריקה מצליחה לנפץ את הקלישאה הנחשקת הזו כל פעם מחדש. הוולנטיינ’ס דיי מגיע ואיתו מעט רומנטיקה, חמשת אלפים גוונים של ורוד, דובי מחזיק ורד בכל פינת רחוב והוצאות שתופחות משנה לשנה.
כל זר בינוני מינוס יעלה 100 דולר. כל ארוחה במסעדה של חצי כוכב שככל הנראה העניקה לעצמה, תגבה מחיר משולש. ואם אתם בקטע של קלאסיקה למשקיענים, אז תוסיפו כמה אפסים לתכשיטים.
גם הרווקות לא ממש משתלמת באופן כללי. רוב ימות השנה ישנם לא מעט יתרונות כלכליים בזוגיות. מחלוקה בהוצאות ועד הויתור על יציאה נוספת למען התכרבלות משותפת על הספה, מול הסרט הכי חדש (או ישן) שמצאנו.
בראיון ל-CNBC הניחה מומחית לקניות כי רווקים שמחפשים זוגיות, יהיו פעילים יותר לאורך השנה לעומת זוגות שיעדיפו להישאר בבית. "זוגות נוטים לחסוך ביומיום על ההוצאות השוטפות, בעוד רווקות ורווקים נאלצים לספוג יותר עלויות חברתיות", אמרה היועצת הפיננסית אלקסה טובל. "זה כולל גם מנוי לחדר כושר, עיצוב שיער וביגוד. "להיות רווק זה יקר", הסבירה.
אבל ליום אחר בשנה, כך נראה על פי דעת המומחים, המאזן משתנה, ב-14 בפברואר, הוולנטיינ’ס דיי, ההוצאות עוברות היישר אל הזוגות. מחצית מהאמריקאים יציינו את החג המלבב ברכישות בעלות ממוצעת של 143.56 דולר על ביגוד, פרחים, תכשיטים או ממתקים. זאת לעומת 136.57 בשנה שעברה. על פי הנתונים שפורסמו השבוע, האמריקאים ישקיעו השנה באהבה שלהם 19.6 ביליון דולר.
מי שאהבה עוברת אצלו גם דרך הקיבה יוכל להתחבר למיליוני אמריקאים שישקיעו לא פחות מ-3.7 ביליון דולר על מסעדות ובילויים. ואם תהיתם מהכיס של מי יצאו הסכומים הגדולים יותר, אז הגבר האמריקאי יוציא בשבוע הבא 191 דולר בממוצע לעומת 99 שיוציאו נשים על הילולת הוולנטיינ’ס. על תכשיטים ישלמו המאוהבים 4.7 ביליון, על פרחים שני ביליון דולר ועל ממתקים, ככל הנראה הממתקים השווים בעולם, 1.8 ביליון.
ההוצאות המאסיביות נולדו כמובן מציפיות. השבוע פורסם כי 45% מהאמריקאים מצפים מבן או בת הזוג שלהם לבזבז לפחות 50 בחג רווי הלבבות כעדות לאהבתם. חשוב לציין שלא מדובר רק בציפיות כי אם גם בהפחדות. 4 מתוך 10 אמריקאים אמרו כי ישימו סוף לקשר אם יבחרו בהוצאה הלא נכונה. אז אולי כדאי לחשוב פעמיים בטרם רוכשים דובי לבבי בבית המרקחת רגע לפני שמגיעים הביתה.
"אהבה היא הרבה דברים", כתב ויליאם גולדמן, "ואף אחד מהם אינו הגיוני". וולנטיינ’ס שמח.